Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av s6025t
Ja det är just därför EU certifieringen blir så missvisande där ger start/stopp stort utslag men i verkligheten så kör man sällan med så många stopp
På MY16 med Start/stopp är skillnaden i stadskörning enl. certifieringen 19% mellan manuell/automat så det 22% skillnad i mindre förbrukning när den funktionen kom till
Den största vinsten gör nog ägaren av MY16 på bilskatten för inte sparar man in 1000kr på Start/stopp i bränsle/år iaf
Användarvisningsbild
av bjornw
Samt att man med manuella kan starta på tvåan, då undviker man en växling och spar några droppar till.
Sedan har Volvo varit dåliga på att optimera sina automatlådors styrning för EU-mixen, man har inte prioriterat det.
Förmodligen kan alltså en stor del av de 40% i skillnad förklaras av "omständigheter", det ser dock lika illa ut och man kan tycka att man som tillverkare ska ha koll på omständigheterna också. Vi vet dock att skillnaden inte är 40% i mer realistiska situationer, snarare runt 5-10%.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Eller så kan det vara som för mig som bara körde kallstarter i stadskörning under en tid jag hade automat, enorma +66% :-O) :-O) :-O)

Automataren drog 1,25 l/m, Mitt körschema bestod av 3-6 km enskilda sträckor Hem-Stall-Skola-Jobb-Skola-Stall-Hem där lådan hann kallna i mellan varje sträcka,, där drog manuella 0.75 under exakt likadan körning som för geartronic-automaten, beroende på att automatlådan kör i uppvärmningsläge med högt varv och slirande converter för att snabbt få upp oljetempen första kilometerna och lådan hann kallna mellan varje sträcka. Med manuell kör jag ju inte annorlunda för att lådan är kall första kilometerna, i varje fall varvar jag ju inte och slirar på kopplingen för att snabbt höja tempen :D .

Sen tog jag den på långkörningar också med varm låda och då var skillnaden försumbar aut-manu. Så om automaten drar mer eller ej är enormt beroende på vad för körning vi pratar om.
av Verdi
Gabriel skrev:
Verdi skrev:Jag har beställt en XC70 D4 AWD på helt andra bevekelsegrunder än att den ska vara modern. Det vet jag att den inte är. Den är säker, bekväm och bra utrustad.

Men du har så mycket fel också. Min rätt nya BMW har också 8-växlad konventionell automat och den har fått väldigt mycket beröm. Antar att det är samma som Volvo har köpt in? För mig är det bättre än de här känsliga dubbelkopplingslådorna. Och vem vill ha en självkörande bil?!? Är verkligen Volvo så tråkiga att köra? Idag kör jag mycket hellre själv än sitter i passagerarsätet. Det är hundra ggr tråkigare.
Nej, du får ingen 8-stegad automat i din awd-Volvo, du får en 6-stegad, dessutom råder det mycket delade meningar om denna låda passar speciellt bra till bilen. Det man med säkerhet kan slå fast är att den är ineffektiv och höjer bräsleförbrukningen väldigt mycket.

Jag är oxå spekulant på en XC70 Classic av samma anledningar som dig, dock överväger jag starkt att välja manuell. Inte för att jag avskyr automat utan för att jag tror att det, i mitt fall, blir den minst dåliga kompromissen.
Jo det vet jag. Provkörde inte ens FWD med 8-växlad automat utan tyckte den gamla 6-växlade passade bilen perfekt. Både bilen och lådan inbjuder till avslappnad körning. Blir inte alls som i min BMW där hornen växer på ett helt annat sätt.
av Lövet
Glöm att S/S ger 40%. Det är det konstanta sliret i lådan som får förbrukningen att dra iväg. S/S finns för övrigt på min D3 Aut, den drar massor ändå...

Till lådans försvar är den dock bättre än tidigare årsmodeller eller så är det att den passar extra bra med 2.0l motorn. Jag upplever lådan både snabbare och mindre slirande än den som satt i min tidigare D5 trots att det ska vara samma låda. Skillnaden är större än jag trodde.
av perhall
Lådor med konverter verkade vara på väg bort ett tag, men dels problem med DSG-lådor (hållbarhet och bristande växlingskomfort) samt att det nu finns en hel del lådor med konverter som är snåla gör att vi nog får se såna länge till... men trots allt tror jag varken VW-gruppens DSG-lådor, ZF8 (BMW) eller VEA-automaterna växlar lika mjukt och skönt som den 760 som nämndes nyss i tråden... och komforten är det inget fel på i XC med AWD och automat... men de är törstiga till skillnad från nyss nämnda DSG, ZF8 och VEA automat.../PH
Användarvisningsbild
av rosenlorden
Så efter 3 sidors skitsnack om automat eller inte, kan vi inte övergå till att diskutera awd eller inte - ska jag dra till med att säga att AWD gen5 haldex är skit, så vi får lite fart på det hela :roll: .... Utöver detta resulterar awd även en försämring i acceleration med cirka 15%....
Användarvisningsbild
av mikethebik
I slutänden är det som vanligt upp till var och en vad man vill ha och betala för, automat eller manuell, AWD eller FWD. Eventuell merförbrukning och därmed kostnad är i sammanhanget försumbart jämfört med värdeminskningen per mil!
Väljer man att köpa en gammal bil kanske det är mer relevant att gnöla över någon deciliter hit eller dit, men med en nyare bil faller det argumentet, åtminstone för egen del.
Gör oljebytet/servicen själv istället för att lämna in den så har man tjänat ihop till 2-3 deciliter merförbrukning :D

Mike
av Lövet
Sant. Mina bilkostnader ökade 500:- per månad när jag körde BMW E60 V8 istället för V60 D5 AWD. Om den femhundringen är avgörande för bilvalet har man betydligt mindre marginaler än lämpligt för att köra nyare bil alls egentligen.
  • 1
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 17

Om du tycker det är opraktiskt med laddning[…]

Vissa saker bryr jag mig inte så mycket om v[…]

Airbag Lampa på Volvo S60 2,4 2004

OK, eftersom bältesavkänningen fungerar[…]