NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av JohnB
Tänker du köpa en automat så ska du definitivt satsa på en D3/D4 då du får den något modernare AW TF-80 SC som är 6-stegad och i mitt tycke mycket trevligare att köra än den gamla 5-stegade AW55-50SN som jag har i min S80. Den gör inte mycket annat än ökar bränsleförbrukningen och envisas med att växla ned vid minsta motlut utan någon som helst anledning.

/John
Användarvisningsbild
av Coolvette
JohnB skrev:Tänker du köpa en automat så ska du definitivt satsa på en D3/D4 då du får den något modernare AW TF-80 SC som är 6-stegad och i mitt tycke mycket trevligare att köra än den gamla 5-stegade AW55-50SN som jag har i min S80. Den gör inte mycket annat än ökar bränsleförbrukningen och envisas med att växla ned vid minsta motlut utan någon som helst anledning.

/John
Vi hade faktiskt ingen aning om alternativen men resultatet är det bästa vi kan tänka oss.
Med den förra V50´n, 1,8F och femväxlad manuell låda, låg varvet på 3000 i 120, med D3 och automat ligger den på 2000 och hörs knappt.

Nu har vi tappat bort trådskaparens fråga en smula, mitt förslag är att titta på D3-motorn, rimligt stark och snål.
av JohnB
Jag har kört nya V40 D3 med som har samma motor och låda och kan bara hålla med att det är en trevlig kombination.
/John
av jesperwahl
Ojsan, här har det visst kommit en sida två! Jag har varit in på forumet nästan varje dag för att kolla efter nya svar men aldrig tagit mig förbi första sidan med inlägg. Är D3 typen av motor? Är det knutet till någon särskild årsmodell?

Tack alla för era svar förresten! Det uppskattas väldigt mycket. :)
av Polto
D3 verkar ha kommit kring 10-11. Det är en två liters femcylindrig motor på 150hk. Har själv en 2011 V50 d3 med sexväxlad manuell. Har passerat 11000 mil. Har gått riktigt bra. Hyfsat bra drag i bilen. Är super nöjd med den. Har inte haft nå bekymmer.
Användarvisningsbild
av P210
jesperwahl skrev:Tjena,
Jag ska köpa min första bil och har mer eller mindre fastnat för V50. Hyfsad storlek och bra bränsleförbrukning är det som tilltalar mig.
Eftersom jag bor där jag bor och inte tar mig härifrån så behövs en bil inom mitt län och det som är mest attraktivt är den här på Blocket: http://www.blocket.se/jamtland/VOLVO_V5 ... w=1&last=1

Men nu till problemet, priset. Bilen kostar 75000 vilket definitivt är i överkant vad jag tycker den är värd...
Om vi snackar V50 runt 70k så är det ungefär årsmodell 07-08-09 som gäller, faceliften kom -08, vill du ha en diesel är det 1,6D eller 2,0D med dyra partikelfilterbyten eller stora D5:an som gäller. Bensinare finns 1.8, 1.8F, 2.4 eller T5:an.

Tycker absolut du ska överväga att ta dig ur länet för att köpa bil, att slänga sig på bussen och hämta en bil ett antal mil bort kostar inte många hundralappar och utbudet blir så mycket större, lättare att hitta det man vill ha! Jag åkte 60mil utan att blinka då jag hittade min D5:a, manuell, fullutrustad med Summumpaketet, Premium Sound etc. Kostade 600kr i tågbiljetter och lika mycket i diesel på hemvägen! Vidga dina vyer!
av jesperwahl
Tack för svar!

Vad pratar vi för pris på en V50 D2 då? Jag har försökt kolla på blocket men hittar ingenting som faller inom ramen för min budget.

Kanske någon vänlig själ vill försöka skicka ett exempel på något objekt på blocket?
av JEriksson
För att krångla till med ytterligare parametrar så om du är minsta intresserad av musik och ljud så leta också efter en bil som INTE har Performance paketet, leta efter en bil som minst har High Performance eller helst Premium Sound

Vi hade en V50 med endast Performance och ljudet var inte bra... Vill man ha in t.ex. USB/AUX så är det nästan hopplöst att få till en vettig ekonomisk lösning. Vi bytte bl.a. högtalarna i dörrarna fram och det vart bättre men inte bra.

För att kolla vilket ljudpaket det är så stänger man av radion och slår på den igen, syns det bara en bil då är det snikpaketet och är det något av de högre paketen står det i klartext vilket paket det är.
av jesperwahl
Kan man söka på VIN-numret på bilen på någon sida för att se vad den är utrustad med?
Ford har en sån funktion, etis.ford.com som är väldigt smidig att använda, kanske finns något liknande för Volvo?
Användarvisningsbild
av svergie2
jesperwahl skrev:Kan man söka på VIN-numret på bilen på någon sida för att se vad den är utrustad med?
Ford har en sån funktion, etis.ford.com som är väldigt smidig att använda, kanske finns något liknande för Volvo?
Min Volvo, dock måste du ha ett konto.

lååångt borta innan du ser det i[…]

talk to hot girls live

Real girls, real chat — start your adult con[…]

Rattvinkelgivare V70 -05

Borde va lika 2005-2008,när jag bytte på[…]

OM RYSSEN KOMMER

'I ett uttalande till ryska statliga medier p&ar[…]