Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

Jag har aldrig varit på ett forum där det särskrivs så in i helv*ete! :twisted: Betyder det att folk inte vet eller att folk inte kan?

Fotbolls spelare, bords ben, grön sak, sjuk sköterska, brun hårig, tom flaska, kollegie block, motor problem, volvo försäljare, torkar blad, motor fäste, back spegel... listan kan göras oändlig. Get a grip. Om ordet "låter ihop" ska det stå ihop. Vet ni inte? Säg ordet högt och sitter det ihop ska det som sagt skrivas ihop!!!

Fight sär skrivningar!! :twisted:
Användarvisningsbild
av Brainy
Fast en tom flaska och en tomflaska är väl eg. samma sak ;)
I övrigt håller jag med, oerhört mycket särsskrivningar här.

http://www.skrivihop.nu

mvh
Anders
av Hemgårn
Petrus skrev:Vad men-ar du?... :lol:
men lol.. du försökte särskriva och misslyckades?!?!?!?

:shock:

:roll:

:wink:
av matzen10
Jo, men huvudelen av användarna här är väl inte universitetsstuderade?!? Det finns säkert en och annan som tycker det om mig med ;-)

---< Mata
av Hemgårn
northernlight skrev:Det är väl huvudsaken att folk fattar vad man vill.....ELLER?????? :shock:
Jo, det är sant. Men gör rätt. Torkar bladen på vind rutan är fel inställda och behöver om justeras. ;)

Det är alltid skönare att läsa text som inte är fel. Tänk på icke-svenskar som läser ord för ord. "Torkar bladen" borde då efterföljas av ett frågetecken då det måste handla om en fråga?!

:twisted:
Användarvisningsbild
av Scania
Vi har sedan århundraden dragits med särskrivningsproblem i Sverige (jag samlar på gamla brev från 16- 17- och 1800-talen) men problemet verkar ha tilltagit kraftigt de senaste åren. Jag gissar att det beror på ökad influens från engelskan (där är särskrivning vanlig) och Internet.

Den ökande Internetanvändningen har fått många fler människor att skriva "offentligt", typ på forum som det här och även via e-post. Det är precis som om det har blivit legitimt att skriva hur illa som helst både när det gäller satsbyggnad, särskrivningar och stavning. Det tycks vara helt i sin ordning, bara det på något sätt är tydbart.

Jag tycker att det är acceptabelt att folk skriver fel på grund av okunnighet eller på grund av ordblindhet, men det rena slarvandet som många gör sig skyldig till är brist på respekt för de som skall läsa texten.

Northernlight skrev: "Det är väl huvudsaken att folk fattar vad man vill.....ELLER??????".
Ja, det viktigaste är naturligtvis att budskapet går fram. Men många inlägg bl. a. här på detta forum måste jag läsa minst två gånger för att få ihop det rätt p.g.a. särskrivningar och stavfel.

Vill gärna slå ett slag för att vi alla läser igenom vad vi skrivit innan vi trycker på "skicka" och att vi försöker vårda vårt skriftspråk så gott vi kan, efter förmåga.
Användarvisningsbild
av Mattias_F
Okej, jag tror vi fattar vinken.... :roll:

Plockat av och smörjt dragkroken och så[…]

Byta fjädersäte på en V70 -06

Så länge dem sitter 180 grader frå[…]

Det var väl givet, de behöver ju miljard[…]

Vet ej men kan du inte ställa max belysning m[…]