Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av TommyP86
Det är lite väl mycket gnäll på lådan, när den sitter i en volvo. I typ insignia etc är det helt plötsligt ingen som bryr sej.
Jag gillar den dock inte, opel eller inte, men i en polestar är det en helt annorlunda upplevelse, varför man inte förändrat övriga motorer övergår mitt lilla förstånd.
Det är nog mest momentomvandlarlådor jag ogillar dock, blir lite småirriterad även på min 8-petade då och då. Det blir alltid en paus i en växling med momentomvandlare, dsg/powershift har inte den egenskapen. Men man får väl köra det som erbjuds
av perhall
Både BMW:s åttastagade och VEA-automaten (8-stegs, 6-stegs vet jag inte för jag har inte kört den) växlar nervöst och för ofta ibland. Men det är ju också för att hamna på optimalt varvtal. Den gamla sexstegade lådan kan ju därför sägas vara bekvämare och mer relaxad, för mjukt växlar den, men den slirar också en hel del. Även om det blivit bättre. Faktum kvarstår dock, vid aktiv körning samt vid varierad landvsvägskörning får jag betydligt högre förbrukning än med manuell, och så är det inte hos konkrurenterna med modernare lådor.

Sen tror jag att de som kör Insignia tycker likadant om de jämför, den är dock inte lika vanlig med automat och AWD...
PH
Användarvisningsbild
av bjornw
perhall skrev:Den gamla sexstegade lådan kan ju därför sägas vara bekvämare och mer relaxad, för mjukt växlar den, men den slirar också en hel del. Även om det blivit bättre. Faktum kvarstår dock, vid aktiv körning samt vid varierad landvsvägskörning får jag betydligt högre förbrukning än med manuell, och så är det inte hos konkrurenterna med modernare lådor.
PH
Nu vet jag inte hur du definierar "en hel del" men om den vid normal körning i princip aldrig slirar (annat än millisekunder vid växlingar) och den vid "aktiv körning" inte heller slirar om man använder paddlarna, vilket man ändå vill göra för att alltid ligga på rätt växel, så skiljer det sig från min definition av "en hel del". Håller med om att äldre generationer slirade mer, speciellt i relation till DSG osv, men inte med den uppgraderade mjukvaran. I alla fall inte i vår bil, det kan ju variera. Poängterar igen att skillnaden före och efter uppgraderingen är stor. Din beskrivning stämmer mer med hur lådan var innan.

Att du får högre förbrukning än med manuell gissar jag har mer att göra med att du med manuell väljer växel proaktivt själv och att automaten reaktivt försöker gissa sig till rätt växel. Att det skiljer mindre hos konkurrenterna kan ha att göra med att deras lådor är bättre på att gissa växel eller att deras kombo motor/låda/utväxling stämmer bättre med det/ditt körmönster. Att Volvos drivlina i de flesta sammanhang inte är optimerade för aktiv körning vet vi alla och de mekaniska förlusterna i AW-lådorna är inte så mycket större att det ensamt kan förklara skillnaden utan det är hela kedjan i kombination med föraren, tror jag.

Sedan kallar du konkurrenternas lådor för "modernare", vet inte vad du syftar på då men en majoriteten av alla lådor är relativt nyutvecklade. Koncepten kring dubbelkopplingslådorna uppfanns runt andra världskriget och har använts av Porsche sedan 80-talet. De nya 6 och 8 stegade AW lådorna i Volvo är nyare än DSG lådorna (som funnits sedan ca 2005) och är därmed per definition modernare. Den gamla 6-stegade gjordes om ganska ordentligt runt 2008, minns inte exakt när, och är också en nyare konstruktion än tex de tidiga DSG. BMWs ZF-lådor har funnits länge också, utan större förändringar. Begreppet modernare tycker jag haltar ordentligt i det här sammanhanget. Det handlar mer om prioriteringar av egenskaper, hur en tillverkare vill att bilen ska uppfattas och fungera samt naturligtvis hur bra tillverkaren lyckats med designen/konstruktionen av lådorna.
av perhall
Tänkte inte så mycket på DSG (som ju inte är direkt jämförbar) utan BMW:s 8-stegade ZF-låda som jag har mycket erfarenhet av. Tycker den påminner mycket om Volvos nya 8-stegade.
Det är ju ändå anmärkningsvärt att för ett par år sen hade XC70 AWD 5,3 i EU-mix manuell och 6,8 automat - nästan 30 procent mer...
Tycker också växellådan i AWD växlar bekvämt numera men just vid varierade landsvägskörning och när det är backigt slirar den mycket... dock klart mindre än tidigare. Tyckte den fungerade riktigt risigt i 2,5FT MY11 men bra i 3,2 MY09 (hade en sån när jag jobbade i USA) så det beror på motor också.
PH
av rid54
Man kan ju undra lite över konstruktionsprinciperna för automatlådor nuförtiden... För länge sedan (70-tal...) fanns det också automatvolvos och de drog lite mer än de manuella. Då hade man inte lock-up och det var treväxlade lådor som gällde. Skillnaden i bränsleförbrukning mellan manuell o automat fanns, men den var inte dramatisk. Filosofin då var, om jag inte fattat helt fel, att automatlådan inklusive momentomvandlaren hjälpte till att hålla motorn inom det mest ekonomiska varvtalsområdet oavsett belastning och körstil och detta gjorde automaten bättre än även en rätt flitig växlare med en manuell låda. Därav att skillnaden inte var så stor. Ren landsvägskörning kunde ju inte automaten konkurrera med den manuella, eftersom det inte normalt fanns lock-up i automaterna. Nu verkar allt gå ut på att hålla nere motorvarvet och ibland får man känslan av att de som programmerar växellådor (automater) inte vet vilket ben de ska stå på. Nån har fått för sig att "låga varv är ekonomiskt", medan andra troligen hävdar att motorer fortfarande har ett "mest ekonomiskt varvtalsintervall". Resultatet verkar bli lite svajigt, med automater som inte riktigt vet hur de ska växla och kunder som bara vill att motorn ska arbeta som en kolvångmaskin. Den info som går att få tag i som tänkbar kund på en modern bil (kanske en Volvo) är också så luddig (tycker jag) att det inte riktigt går att vara säker på att man har hanterat problemet på ett seriöst sätt, det mesta verkar vara slagord och reklamslogans, med hänvisningar till de numera helt ökända förbrukningssiffrorna i EU-testen. Inte lätt att välja rätt då...
av HakanF
apersson850 skrev:Nej, BMW använder sig nuförtiden av ZF som leverantör av automatväxellådor. Volvo köper från Aisin-Warner. Det här förhållandet härstammar från slutet av 80-talet, när Volvo ville ha en automatlåda till den nya modell som var under framtagning. Man hade sedan långt tillbaka köpt automatlådor till 200-serien från dåvarande Borg-Warner, men kompletterade med ZF som leverantör i bland annat 700-serien. Men den kommande 800-serien ställde till det. De kunde inte bygga en sådan låda. Volvo vände sig då till Aisin-Warner, som hade konstruktörer som antingen var duktigare eller dumdristigare. Däremot är det uppenbart att ZF har anställt slugare konstruktörer, för de gör både lådor som är lika små som de som Aisin-Warner producerar, och dessutom större längsmonterade lådor med upp till nio steg.
Dessutom gör de det bra.
Så det är därför min 760, som jag hade för över 20 år sedan, hade en trevligare automat än min xc70 13.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
perhall skrev: Det är ju ändå anmärkningsvärt att för ett par år sen hade XC70 AWD 5,3 i EU-mix manuell och 6,8 automat - nästan 30 procent mer...
På MY 15 drar automaten 41% MERA bränsle än den manuella vid stadskörning med XC70, detta enligt Volvos egen specifikation o certifiering , det är ju totalt enormt och känns inte 2000-tal. Det tror jag inte ens den mest inbitna automatfantast kan tycka.

Det gjorde att vårat företag förbjöd folk att välja automat i tjänstebilarna om man valde Volvo XC,

På BMW 520 som också är populär tjänstebil säger specen att Automat drar 4-6 % MINDRE än den manuella.

ZF måste ju göra något väldigt olika än Aisin-Borg Warner

Borg-Warner har jag inget förtroende för, de köpte ju upp Haldex och sparade stenhårt och skapade Haldex Gen 5 som är totalt underlägsen Gen 4 i allt utam att den är billigare.
av s6025t
Den största anledningen till att automaten drar mer i stadskörning är att den saknar start/stopp som den manuella har men jag tvivlar på att den som kör manuell verkligen använder start/stopp som de gör när bilen certifieras inte lägger man ur växeln o släpper upp kopplingen så fort det står still en kort stund vet man om att det står still längre tid använder man nog funktionen däremot men det är ju upp till föraren på en manuell att använda start/stopp
Automat med start/stopp stänger ju av motorn innan bilen står still det gör inte en manuell iaf
MY16 D4 AWD har fått start/stopp på automatlådan o även ändrad utväxling så den har mindre skillnad mellan automat/manuell
Användarvisningsbild
av VolvoB20
s6025t skrev:Den största anledningen till att automaten drar mer i stadskörning är att den saknar start/stopp som den manuella har men jag tvivlar på att den som kör manuell verkligen använder start/stopp som de gör när bilen certifieras inte lägger man ur växeln o släpper upp kopplingen så fort det står still en kort stund vet man om att det står still längre tid använder man nog funktionen däremot men det är ju upp till föraren på en manuell att använda start/stopp
Automat med start/stopp stänger ju av motorn innan bilen står still det gör inte en manuell iaf
MY16 D4 AWD har fått start/stopp på automatlådan o även ändrad utväxling så den har mindre skillnad mellan automat/manuell
Ok. Otroligt att S/S kan få det att skilja 40% vid stadskörning.

Jag lägger ur växeln så motorn stannar, men D5an drar ju bara 0.5-0.6 liter per timme vid tomgång så blir det inte många droppar sparade.
av Andis
På tal om allt möjligt i den här tråden.

Vad säger taxi folket om robot lådor?

Jag föredrar hederlig converter automat såna går ytterst sällan sönder. Samt går mjukt och fint. Dom eventuella droppar extra dom drar spar man nog i reprations kostnader tror jag.

Tyvärr känns det som converter automater är på väg bort eller?
  • 1
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 17

Om du tycker det är opraktiskt med laddning[…]

Vissa saker bryr jag mig inte så mycket om v[…]

Airbag Lampa på Volvo S60 2,4 2004

OK, eftersom bältesavkänningen fungerar[…]