Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av TommyP86
Stega ner till 70 mha -knappen? Med aktiv farthållare bromsar tillomed bilen själv då.
Jag får lite känslan av att det är ett problem skapat av vanemönster, nog för att det kan vara irriterande ändå.
Jag har väl lite samma själv, eftersom jag inte kan stega upp till 119,129 osv men det får man väl ta, dessutom är det definitivt ett problem skapat av mina egna (o)vanor.
Användarvisningsbild
av ulf_gbg
Jahaja skrev:
TommyP86 skrev:Har jag missat nåt, eller varför ställer du inte farthållaren på 90 och trycker av den 200m före 70? Det måste väl vara enklare eftersom 70 förmodas vara den kortare sträckan av de 2?
Därför att det är fartkontroller på 70-sträckorna och då vill han köra exakt 70 mha farthållaren.
Jag tror att den krassa verkligheten är att Volvos konstruktörer inte har haft detta specifika användningsfallet i fokus när man har tagit fram farthållningsfunktionen. ??:-/
Som redan har nämnts i tråden hanteras det lätt i bilar som har 5 km/h-steg (4 knapptryck) på farthållaren, men att trycka 20 ggr på minus-knappen för att tillfälligt ändra set-speed från 70 till 90 är naturligtvis inte praktiskt.
av AndS
Säger även jag, släpp gasen och tryck på "resume" eller vad den heter för att aktivera inställd hastighet i farthållaren, det är så den fungerar.
Själv vill jag inte ha den funktionen du efterfrågar då den känns mera eller mindre vansklig. Om vi tänker oss att nästa hastighetsbegränsning inte är 70 utan 50 så blir det ju inte så bra, risken är ju att du t.ex. plötsligt skulle kunna rulla förbi en fartkamera i för hög hastighet av misstag att det finns en farthållare aktiv.
Användarvisningsbild
av apersson850
På äldre bilar kopplades farthållaren aldrig ur, hur länge man än satt och gasade manuellt. Hände ibland att jag tog över, och sen en kvart senare blev förvånad när bilen gasade själv, trots att jag släppte gasen.
Användarvisningsbild
av mikethebik
apersson850 skrev:På äldre bilar kopplades farthållaren aldrig ur, hur länge man än satt och gasade manuellt. Hände ibland att jag tog över, och sen en kvart senare blev förvånad när bilen gasade själv, trots att jag släppte gasen.
Kanske därför den numera kopplas ur, kan uppstå obehagliga situationer annars...

Mike
Airbag Lampa på Volvo S60 2,4 2004

OK, eftersom bältesavkänningen fungerar[…]

Som nyligen inhoppad i en 4a kan jag flika in me[…]

Dörrlås under vintern.

Vi har en XC60 MY22 men har inga problem med d&oum[…]

Om du tycker det är opraktiskt med laddning e[…]