- lör 25 jul 2015, 13:20
#991805
Jo håller med att bilen måste klara de situationerna som rulltesterna simulerar. Kan dock tycka att de tester jag gjort med den och flera andra bilar i samma slänt borde avslöja samma sak, två hjul i luften diagonalt är ju lägre friktion än rullarna, dessutom brantare uppför än i tidningen. Ska göra fler försök i rad vid nästa provkörning för att se om den går att låsa. Det finns ju en begränsning både i Haldex gen5 och bromssystem hur mycket låsning de tål. Hade varit intressant med filmer från testet. Som tidigare sagts från Volvo utökar man antalet lameller i Haldex och nu tajtar man till mjukvaran till bromsen lite. Det blir förståss inte perfekt men troligen bättre. Jag tror man lagt ribban lite för lågt och nu försöker rädda upp det så långt det går.
Volvo säger att man gjort tester med aktiva differentialer men att funktionen hos bromsarna har varit tillräckligt attraktiv och att förbrukningskillnaden mellan Awd och fwd bara är 3,5% med aktuell lösning. Det har alltså prioriterats högre.
Volvo säger att man gjort tester med aktiva differentialer men att funktionen hos bromsarna har varit tillräckligt attraktiv och att förbrukningskillnaden mellan Awd och fwd bara är 3,5% med aktuell lösning. Det har alltså prioriterats högre.
En automobil framföres av människor. Grundprincipen för allt konstruktionsarbete är och måste därför vara: Säkerhet. - Gustaf Larsson 1936