NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av timebandit
Hej

Nu har "blinkersspaken" börjar strula på våran Volvo V50 2007. Alla funktioner fungerar utom den smidiga funktionen som gör att det bara blinkar 3 ggr. Trycker man MÅNGA ggr så kan den börja blinka till någon av gångerna.

Vad är det vanligaste felet att detta lägger av? Någon som går sönder och att man faktiskt måste byta spaken eller är det något annat som man kanske kan fixa?
Är det svårt att byta spaken? Hittar inget i VIDA konstigt nog?

Tack på förhand.

Edit:

Hittade äntligen i VIDA. Verkar inte "svårt" att byta. Rattspak heter det visst. Visar inget om något kontaktstycke eller något annat heller. Knepigt?

Skall man "anta" att det är spaken som är sliten och defekt?

Så här står det i VIDA också:
Körvisaromkopplare 1.00 8637377
Variant code: KE02 or KE03 or 2B02 or 2B03.
Körvisaromkopplare 1.00 8682868
Variant code: KE01 and 2B01.

Hur vet man vilken man har då?!? Måste man förbi Bilia ändå? Värt att köpa en begagnad tro?
Senast redigerad av 1 timebandit, redigerad totalt 0 gånger.
av timebandit
Åkte å köpte ett nytt hos Bilia så fick dom avgöra vad som är rätt.
455kr tror jag den kostade.
Nu fungerar allt som vanligt igen.
av dieselputte
Det var ju förvånande billigt! Bra att veta trots att jag tillhör samma skara som polisen, dvs blinkar bara när man ska till vänster, eller alltför ofta inte alls :roll: så blinkersspaken kommer nog att hålla länge.
av timebandit
dieselputte skrev:Det var ju förvånande billigt! Bra att veta trots att jag tillhör samma skara som polisen, dvs blinkar bara när man ska till vänster, eller alltför ofta inte alls :roll: så blinkersspaken kommer nog att hålla länge.
Vänster är ju den som används mest skulle jag vilja påstå och det var just den funktionen som slutade fungera!
Frun övningskör ju nu också så jag skyller allt på henne att hon är för hårdhänt på "spaken", haha :P

Var mycket lättare att byta än jag trodde först. Tom min Fru hade nog fasen fixat jobbet :)

Ja, blev också förvånad över priset faktiskt. Skrotarna vill ha 250-350:-. HUTLÖST! För 150:- hade jag nog fasen funderat på en bättre begagnad.
av dieselputte
timebandit skrev: Frun övningskör ju nu också så jag skyller allt på henne att hon är för hårdhänt på "spaken", haha :P
:mrgreen:

Jag är mest orolig för kopplingen och dubbelmassehjulet då frugan fortfarande kör med sina "krossväxlingar" trots att hon precis haft körkort i 10 år. Nästan så man föredrar att vara nykter å köra själv istället för att hon ska vara fyllechaffis :roll: för det är väl oftast anledningen till att hon kör ibland.
av Amanite
timebandit skrev: fre 24 jul 2015, 18:10
dieselputte skrev:Det var ju förvånande billigt! Bra att veta trots att jag tillhör samma skara som polisen, dvs blinkar bara när man ska till vänster, eller alltför ofta inte alls :roll: så blinkersspaken kommer nog att hålla länge.
Vänster är ju den som används mest skulle jag vilja påstå och det var just den funktionen som slutade fungera!
Frun övningskör ju nu också så jag skyller allt på henne att hon är för hårdhänt på "spaken", haha :P

Var mycket lättare att byta än jag trodde först. Tom min Fru hade nog fasen fixat jobbet :)

Ja, blev också förvånad över priset faktiskt. Skrotarna vill ha 250-350:-. HUTLÖST! För 150:- hade jag nog fasen funderat på en bättre begagnad.
Hur bytte du spaken? :)

Har kontaktat supporten om centerdisplayen, s&arin[…]

Utgångspunkten är att styrväxeln s[…]

Jo det måste va mitt problem;) Fast hj&aum[…]

På min XC70 -13 så har jag fått […]