Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Funderar att köpa en sådan. När jag försöker få information angående varvtal vid en hastighet på 100 km/h (ex.vis 1700 r/m eller vad er kunskap) av säljare så är det ungefär som att tala med väggen. Inget svar beroende att de inte vet.Är allergisk mot högvarvade motorer därför ställer jag denna fråga.Min nuvarande XC60 har varvtalet 1600 r/m.
Allergisk mot högvarvade motorer eller mot förbrukningen som följer?

Utväxlingen för en T6 VEA är nog densamma som för övriga VEA-bensinare så om du hittar vad en sådan varvar så vet du nog. De flesta bensinare med den 6-vxl lådan brukar ligga på kring 2000 RPM vid 110 km/h medan jag tror 8-vxl ligger på 2000 RPM först vid typ 120 km/h...? Förskjutet uppåt iallafall.

Edit: lite OT men jag vill minnas att jag läst att man beskrev sjätte växeln på gamla 6-vxl lådan som "av överväxeltyp". Vad innebär det? Begreppet återkom just då jag läste någon skrev åttans växel på nya bilarna känns som en överväxel. Själva växeln är väl inte annorlunda. Är det stegtätheten, dvs att den är lite "extra låg" (vilket den inte är)?
Överväxel innebar att utgående varvtal från växellådan var högre än ingående motorvarv. Den totala utväxlingen inkluderar dock även slutväxel i fram eller bakaxel.
En överväxel är en växel där växellådans utgående axel snurrar fortare än dess ingående. Dvs växellådan växlar upp motorns varv istället för att växla ner det. En modern bil kan således ha flera överväxlar. Sedan har man i alla fall en nedväxling i diffen så sett till hela drivlinan är begreppet lite luddigt...
TommyP86 skrev:T5 vea på 235/40-18 har ungefär 1400 varv i 100.
T5 finns inte som V70 Classic 2016 bara som bi-fuel det ända bensin alternativet är T4 190hk med 6-växlad automat fast det ska vara en ny sådan som är modernare än den som sitter i de 5-cylindriga Volvo bilarna
Vad bilen varvar vid viss fart borde gå att räkna ut här finns de olika utväxlingarna på My16 slutväxeln är lägre på T5 iaf
https://www.media.volvocars.com/se/sv-s ... ifications
t5 finns ju fast som T5 bi-fuel. det är 4-cyl vea motor
Överväxel är ungefär som lättrycksturbo, ibland felanvända begrepp och otydlig användning.
Den tekniska definitionen av överväxel som ges i tråden är korrekt men begreppet används också för att beskriva "Schongang", det som TS är ute efter...
Sen tycker jag att lämpligt motorvarv är helt bereonde av biltyp. En V70 D2 och en XC70 D5 varvar ungefär lika på högsta växeln, men det är ju enorm skillnad i kraft och båda är helt osportiga så XC70 D5 borde varva mycket mindre.

Min V70 T4 ej VEA varvar 2000 i ca 98 på mätaren och det är precis vad den orkar med... det är inte kul att ha en bil som inte orkar med normal körning på högsta växeln, det är sannolikt inte bra för förbrukningen heller...
PH
Intressant att en T4 ej VEA varvar mkt mindre på högsta växeln jämfört med t.ex. en 9-5 aero som har typ 50% högre vridmoment. Om jag minns rätt ger 2000 rpm på högsta växeln i 9-5 precis över 90 km/h. Men det verkar vara en uppenbar trend att rpm ska sänkas på nya motorer, även 1.6:or. Säkert bränsleekonomiskt, men det kräver en del växlande. En 9-5 aero drar som ett lokomotiv från allt över 1400 rpm..
Dörrlås under vintern.

Vi har en XC60 MY22 men har inga problem med d&oum[…]

Om du tycker det är opraktiskt med laddning e[…]

Transmissionsolja till M66

Jag har kört med Castrol Transmax Manual FE 7[…]

[/quote] Fungerar bältesvarningen för p[…]