Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Undrar om inte Fittipladin sitter i förarstolen istället? Min växlar ju upp till sexan mellan 70 och 80. Att dra vagn på sexans växel fungerar utmärkt. Bara i brantare backar som den växlar ner, och det ska den ju göra då. Idag hade jag kärra bakom och noterade vid något tillfälle att motorn morrade lite, men då såg jag att lådan inte växlade ner trots att varvet sjunkit till knappt 1200 r/min.
Kickdown är ju inget som lådan gör, det gör föraren.
Körde Hässleholm - Örkelljunga och sedan tillbaka igen i söndags. Färddatorn visar 0,54 l/mil ena hållet, 0,59 l/mil på det andra. Även om den är lite lögnaktig tycker jag inte det är något att vara förfärad över.
av perhall
Generellt har dieselbilar så mycket vridmoment att segdragning med släp sällan är något problem oavsett låda.
Fyr- och sexcylindriga bensinbilar utan turbo däremot har det tufft med släp. S80 3,2 är en typisk sån bil som jag älskar att köra men inte med stor husvagn bakom.../PH
Användarvisningsbild
av VolvoB20
apersson850 skrev:Undrar om inte Fittipladin sitter i förarstolen istället? .
Det kan mycket väl vara det som är fallet. Med den manuella lådan kan man stå på ordentligt men fortfarande åka väldigt snålt pga av att man mest utnyttjar vridet, det går ju att köra kvickt utan att varva för det finns ju massor med bottenvrid.

Försöker man dra upp tempot exakt lika mycket med automaten tror den att Fittipaldi har tagit över som förare och byter växlingspunkter därefter.

Det jag saknade var ett ekonomiläge som tillåter att man kör kvick o snabbt utan för den skull byter till ett sportläge med höga varv.

Kör jag med 2 ton släp bakom med automat måste man vara superlätt på gasen och släppa av i backarna, annars växlar den ned och varvar. Med manuella kan man ju ligga kvar på 6an och gasa på för full uppför.

Om man kör med ett ägg under gaspedalen, då skiljer inte automaten jättemycket mot den manuella.
Trodde du menade det sportläge som man själv kan lägga i, inte adaptionen till en viss körstil.

Ägg har jag inte i bilen, men jag har som filosofi att om det inte finns någon speciell anledning till att ta i, så kör jag på ett sådant sätt att ev. passagerare aldrig tänker på hur jag kör. Det blir inte några "menherrejössesdå", varken tänkta eller uttalade. Inga kickdown eller sånt, med andra ord.
Enda gången man då märker av att det varvas rejält är om man låter färddatorn återgå till en inställd hastighet efter att till exempel ha passerat en cirkulationsplats, när det hänger 1,5 - 2 ton bakom på kroken. Då vill den nog över 3000 r/min på varje växel, och på slutet växlar den flera steg efter varandra, utan att farten ökar mellan växlingarna. I ett sådant läge får man antingen växla eller gasa manuellt, så lugnar det ner sig.
av Verdi
milktrucker skrev:Hörde volvos reklam på radion för någon dag sedan. Var något om att deras classic-modeller är topputrustade med senaste tekniken.
- jo visst tänkte jag....
Om man tittar på en helt ny XC70(eller V70) med AWD så får man inget nytt egentligen. Det är samma motorkonstruktion(D5244T*) och växellåda(TF80) som för 10 år sedan, inget nytt på den fronten inte, - eller jo, man kan få den med 8-stegad konventionell låda medan andra tillverkare sedan många år tillbaka erbjuder robotväxlade manuella lådor som ger en helt annan körupplevelse kombinerat med lägre förbrukning.
Belysningen är i princip densamma som för 15-20 år sedan. kring 1999 kom xenonstrålkastare och varselljus fanns också då, även att ingen valde att montera eller använda det.
Många tillverkare erbjuder idag dynamiskt helljus som tänder och anpassar ljusbilden efter ljuset, vägen och mötande trafik, vad har volvo? - jo samma teknik med spak sedan jakob rullade av bandet.
Så vad är nytt egentligen?
Autostopp/citysafety visserligen, men det känns bara så B för om 2 år släpps den första självkörande bilen som köra bilen helt själv utan förare.
Ford har sedan länge en självparkerande bil medan volvo inte är i närheten av något sådan på nuvarande 70-plattform.
Så vad är den senaste tekniken i en ny volvo(undantaget nya XC90)?
Jag har beställt en XC70 D4 AWD på helt andra bevekelsegrunder än att den ska vara modern. Det vet jag att den inte är. Den är säker, bekväm och bra utrustad.

Men du har så mycket fel också. Min rätt nya BMW har också 8-växlad konventionell automat och den har fått väldigt mycket beröm. Antar att det är samma som Volvo har köpt in? För mig är det bättre än de här känsliga dubbelkopplingslådorna. Och vem vill ha en självkörande bil?!? Är verkligen Volvo så tråkiga att köra? Idag kör jag mycket hellre själv än sitter i passagerarsätet. Det är hundra ggr tråkigare.
Nej, BMW använder sig nuförtiden av ZF som leverantör av automatväxellådor. Volvo köper från Aisin-Warner. Det här förhållandet härstammar från slutet av 80-talet, när Volvo ville ha en automatlåda till den nya modell som var under framtagning. Man hade sedan långt tillbaka köpt automatlådor till 200-serien från dåvarande Borg-Warner, men kompletterade med ZF som leverantör i bland annat 700-serien. Men den kommande 800-serien ställde till det, för den skulle ju vara framhjulsdriven och dessutom ha en förhållandevis lång, femcylindrig motor på tvären. Bilen var dessutom inte ett dugg bredare än vanligt, så växellådan fick inte mycket plats om den skulle kunna ligga i linje med motorn på vanligt vis. Volvo konstruerade själva en annorlunda manuell femväxlad växellåda, med tre axlar istället för två, för att få den kort nog. I samma veva vände man sig till ZF och frågade om de kunde ta fram en automatisk låda, med fyra steg, som fick plats på samma utrymme som den manuella.
ZF funderade på detta och svarade att det inte lät sig göras. De kunde inte bygga en sådan låda. Volvo vände sig då till Aisin-Warner, som hade konstruktörer som antingen var duktigare eller dumdristigare. De kunde göra en sådan låda, sa de, och det gjorde de också. Sedan dess har det mig veterligt inte köpts in lådor från ZF till Volvo. Däremot är det uppenbart att ZF har anställt slugare konstruktörer, för de gör både lådor som är lika små som de som Aisin-Warner producerar, och dessutom större längsmonterade lådor med upp till nio steg.
Dessutom gör de det bra.
av Gabriel
Verdi skrev:Jag har beställt en XC70 D4 AWD på helt andra bevekelsegrunder än att den ska vara modern. Det vet jag att den inte är. Den är säker, bekväm och bra utrustad.

Men du har så mycket fel också. Min rätt nya BMW har också 8-växlad konventionell automat och den har fått väldigt mycket beröm. Antar att det är samma som Volvo har köpt in? För mig är det bättre än de här känsliga dubbelkopplingslådorna. Och vem vill ha en självkörande bil?!? Är verkligen Volvo så tråkiga att köra? Idag kör jag mycket hellre själv än sitter i passagerarsätet. Det är hundra ggr tråkigare.
Nej, du får ingen 8-stegad automat i din awd-Volvo, du får en 6-stegad, dessutom råder det mycket delade meningar om denna låda passar speciellt bra till bilen. Det man med säkerhet kan slå fast är att den är ineffektiv och höjer bräsleförbrukningen väldigt mycket.

Jag är oxå spekulant på en XC70 Classic av samma anledningar som dig, dock överväger jag starkt att välja manuell. Inte för att jag avskyr automat utan för att jag tror att det, i mitt fall, blir den minst dåliga kompromissen.
Användarvisningsbild
av EjS
~Kalle~ skrev:Håller med apersson850 i ovanstående, går fint att segdra även med släp.
Hållar med också. Den lådan växlar så tidigt att inte ens lock-up kan gå i utan omvandlaren måste slira på dom låga växlarne. Normalt d är låg-varvs ekonomiläge - och i en sådan grad att det stör.

Jag tycker däremot att det saknas et cruising läge mellan d och s. S tokvarver och mapningen i gaspedalen år on-off. Enda läget jag använder det är i sand där man behöver varv och snabb respons för att hålla igång bilen.
Användarvisningsbild
av bjornw
Jag tycker det är oproportionerligt mycket gnäll på automatlådan (6 stegad till till 5-cyl). Den växlar inte snabbast på marknaden, den är inte snålast på marknaden och det finns de som växlar mjukare. MEN skillnaderna är mycket små, enligt min erfarenhet iaf, i princip försumbara efter den uppgradering av lådan som kom i höstas. Den nya 8-stegade är bättre ur vissa aspekter men samtidigt nervösare på 1:an och 2:an.

Hade en XC60 manuell (163hk) och bytte till en med automat (184hk), var inställd på högre förbrukning och har delvis fått det också. Uppmätt vid pump skiljer det ca 0.4l/100km (från 7,0 till 7,4 efter drygt ett år och 3000 mil med nya, 4 år och 7000 mil med gamla) och det innefattar all typ av körning samt värmaren, dvs samlade tankningar uppmätta vid pump. Jag kör påtagligt fortare och mindre snålt med automaten, tror största skillnaden ligger där. Frontarea, vindmotstånd och låg utväxling är fortfarande större orsaker till hög förbrukning än lådan på XC-bilarna.

Med paddlarna växlar jag direkt, i princip utan fördröjning, upplevs lika snabb som paddlarna hos en DSG/S-tronic. Den väljer nästan alltid rätt växel och behöver inte växla om direkt, något som DSG-lådorna jag kört varit sämre på (ska sägas att de då har haft kortare tid till adaption). Vissa nerväxlingar vid hård belastning känns men de är inte obekväma. Den är grymt smidig i "terräng" eller med släp. Använder bara S-läget vid bus på is eller snö.

Vid kallstarter, typ -15 och under, kan den slira under först fem minutrarna för att bli varm, annars är det mycket ovanligt med slirandet nu.

Om man hela tiden provocerar lådan går det att få den att slira mer och därmed öka förbrukning och fördröjning vid växlingar men det är lika begåvat som att aktivt välja fel växel på en manuell låda. Automaten gör allt den förmår för att förstå vad föraren vill men den kommer alltid vara reaktiv, inte proaktiv. Det får man hantera själv med paddlarna.
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 17
Airbag Lampa på Volvo S60 2,4 2004

OK, eftersom bältesavkänningen fungerar[…]

Som nyligen inhoppad i en 4a kan jag flika in me[…]

Dörrlås under vintern.

Vi har en XC60 MY22 men har inga problem med d&oum[…]