Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Bildelaronline24
NK ........... 667kr (294kr pant) för 15 och 16"
Bosch ....... 1317kr (294kr pant) för 286 och 305mm skivor
ATE ....... 1031kr (294kr pant) ej för 17"
ATE ....... 1314kr (294kr pant) ej för 17"
(lurigt att det fanns två ATE med likadana uppgifter)

Mekonomen
Okända ....... 1624 + 300kr pant

adbildelar
Delco ....... 1321 + 312,50 pant

Autoexperten
ATE ....... 1874 nämner inget om pant

Biltema
Okända ....... 799kr

Man blir ju frestad av NK/biltema som är halva priset men frågan är om det är skräp man får hem?
Senast redigerad av 2 Rumpnisse, redigerad totalt 0 gång.
Köpte ett nytt främre ok (höger) på Vparts i början av året, fabrikat Proparts. Pris: 895 kr utan någon pant.
Verkar funka bra, men gummidetaljerna är skräp! Har fullt med torrsprickor i hatten över luftnippeln nu, och även sprickor i damasken runt kolven.
Känns inte som att livslängden kommer bli särskilt lång på det oket.
Jag har sedan många år köpt alla bromsdelar till flera bilar inklusive min Volvo på AD BIldelar, och det har alltid hållit hög kvalitet. AD Bildelar är kanske inte billigast, men jag har aldrig blivit besviken. Delco är dessutom ett känt och bra märke.
Ebay säljer renoveringskit med ny kolv.
Det var därför jag ville hanytt ok så jag får slät och fin kolv igen utan porer.

Massa kolvar, i olika diamterar och alla påstår sig passa till min bil. Inte sådär jättesugen på att ta isär ett ok för att mäta.
Någon som råkar veta vilken diameter jag har? haha
Tar man det billigaste namnlösa oket, är det garanterat en kopia tillverkat i Kina. Fabriken köper in mäter och kopierar så gott det går. Har man en kolv på 52 mm i original, men har en kolv på 50 mm i en annan kopia, då kör man på det. Kan en underleverantör lura en på dålig gummikvalitet i damasken som spricker om ett par år, struntar man i att koll upp detta. Jag har i andra maskinutrustningar erfarenhet hur man blir blåst på felaktiga materialkvaliteter och ändå kan visa upp snygga stämplade materialintyg. Hur vet du att materialet i bromsoket håller tillräckligt hög kvalitet och inte spricker? Dessutom har dessa kopiefabriker ingen av den grundläggande produktkunskapen, de kopierar så billigt som möjligt och det kan mycket väl fungera.
När man köper de produkter som kostar nästan dubbelt och är tillverkat i Europa, eller om tillverkningen skulle ske i Kina, har tillverkaren ett direkt produktansvar. Det är detta vi ser exempelvis när bilar återkallas, ofta har man då upptäckt dålig /farlig kvalitet, men man tar sitt ansvar.
Kvalitet, teknisk support, kunskap och fungerande produktionskontroll kostar.
Blev tipsad om en till sida som hade intressanta priser på Bosch samt hade även TRW ok; mister-auto.se

Lustigt att alla skriver 60mm medan Bosch är petiga med 59,95mm. Undra hur deras Bosch är hälften så dyra mot andras Bosch, är det andra hands sorteringen från Bosch dom kommit över måntro.

Bildelaronline24

NK ........... 667kr (294kr pant) för 15 och 16"
Bosch ....... 1317kr (294kr pant) för 286 och 305mm skivor
ATE ....... 1031kr (294kr pant) ej för 17"
ATE ....... 1314kr (294kr pant) ej för 17"
(lurigt att det fanns två ATE med likadana uppgifter fast olika priser)

Mekonomen
Okända ....... 1624 + 300kr pant

adbildelar
Delco ....... 1321 + 312,50 pant

Autoexperten
ATE ....... 1874 nämner inget om pant

Biltema
Okända ....... 799kr

mister-auto.se
TRW ....... 869 + 178kr pant (60mm kolv)
ATE ....... 668kr + 0kr pant
ATE ....... 1009kr + 0kr pant
FTE ....... 1004kr + 395kr pant (60mm)
Bosch ...... 566kr + 353kr pant (59,95mm)
LaRy skrev:Läser man på internet, verkar inte NK vara Kinaskräp. I grunden en gammal tysk tillverkare.
Tveksamt om dom tillverkar delarna själva det verkar vara ett företag som köper in delar och lägger i sina egna kartonger.
Bosch gör samma sak, Dom tillverkar garanterat inga bromsdelar, luftfilter eller annat som säljs under deras märke.

Rensa bagaget, öppna undergolvet, använd[…]

Kablar till tändspol

Problemet, i mitt fall i alla fall, är att pl[…]

Feltema har ju AGM-batterier i den storleken f&o[…]

Rtti trafiktjänst navigation

Ingen? :-o