NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Lövet
1084:- eller nåt är skatten. 2400:- vet jag inte var han får ifrån.
av JohnB
Den första bilen du länkade till har ju rätt utrustningsnivå så det är ju bara att provköra och bilda dig en egen uppfattning om motorn. Jag gillar den inte men den kanske passar dig perfekt :) . Eftersom det fanns en liknande bil i närheten med volvos femma så kan du ju provköra den också så får du en referens. När jag köper bil brukar jag försöka provköra så många exemplar som möjligt så att man får en bra uppfattning om hur dom ska bete sig vilket gör det enklare att hitta eventuella avvikelser på den bil man tänker köpa.

/John
av CPM
Titta på D2. Dieseln förbrukning är måttlig, skatten är låg och motorn tillräckligt kraftfull. Den lilla bensinmotorm i 1,8 är väldigt svag. Lilldieseln är inget kraftunderverk, men tillräcklig för att göra bilen acceptablt pigg.

P.
av Kluster
Ja, årliga skatten är på 1084 kr.

Däremot, när bilen hade gått 12 699 mil utfördes andra besiktningen 2014-10-07. Säljaren skriver 2014-11-30. Om detta har någon betydelse för dig.
Spoiler »
Användarvisningsbild
av SvenB
CPM skrev:Titta på D2. Dieseln förbrukning är måttlig, skatten är låg och motorn tillräckligt kraftfull. Den lilla bensinmotorm i 1,8 är väldigt svag. Lilldieseln är inget kraftunderverk, men tillräcklig för att göra bilen acceptablt pigg.

P.
Men han letade efter en bil i 70.000:- klassen. Om du hittar en V50 D2, som kom 2011, för det priset har den gått många mil. Jag har åkt V50 1,8F i många mil och den fungerade klanderfritt, men min bil var sparsamt utrustad varför jag bytte den till en D2 med bättre utrustning. Motormässigt tycker jag de är jämbördiga.
av Lövet
Billigaste D2 är en Kinetic som gått 20.000 mil och kostar 85.000:-
http://www.blocket.se/stockholm/Volvo_V ... ?ca=11&w=3
Knappast ett trevligare eller mer ekonomiskt köp.

Motsvarande mil kostar klart mer http://www.blocket.se/stockholm/Volvo_V ... ?ca=11&w=3 och då saknar den Summumpaketet. Summumutrustade D2or är också extremt ovanligt. Finns en handfull till salu för ~135' och uppåt.
av CPM
SvenB skrev:
CPM skrev:Titta på D2. Dieseln förbrukning är måttlig, skatten är låg och motorn tillräckligt kraftfull. Den lilla bensinmotorm i 1,8 är väldigt svag. Lilldieseln är inget kraftunderverk, men tillräcklig för att göra bilen acceptablt pigg.

P.
Men han letade efter en bil i 70.000:- klassen. Om du hittar en V50 D2, som kom 2011, för det priset har den gått många mil. Jag har åkt V50 1,8F i många mil och den fungerade klanderfritt, men min bil var sparsamt utrustad varför jag bytte den till en D2 med bättre utrustning. Motormässigt tycker jag de är jämbördiga.
Rätt! Jag borde ha skrivit 1,6d/D2. :| Och för 1,6d får man väl lägga till att kolla hur det står till med bilens partikelfilter.

P.
Användarvisningsbild
av svergie2
jesperwahl skrev:Tjena,

Jag har kollat en del på faceliftgrejen och tror att den blåa för 75 inte är faceliftad trots att det är en -08. Kollade på bilderna på bland annat bakluckan och ser att volvoemblemet sitter ihop istället för utdraget. Sen verkar det ju att desto äldre V50 desto vanligare är det med elfel så en nyare årsmodell kanske är att föredra ändå, men ingen av dem är nog med facelift.
Du ser om den är faceliftad bak bakljusen, är backljuset rund så är bilen pre facelift. Sen finns ännu en facelift, men det är bara kosmetisk med det stora Volvomärket och har V O L V O istället för VOLVO. :)

Sky Kinectic som pesten och satsa på en Summum eller Momentum om du hittar en jättefin som är exakt det du vill ha :)
av JohnB
Jag har ju en C30 1.6d drive och tyvärr förhastade jag mig lite då bilen var knappt 2 år gammal och bara hade gått 2000 mil så jag slog till på den för 160k utan att egentligen tänka på allt man inte får med på en Kinetic. Jag kan säga att jag ångrar köpet nästan varje gång jag kör bilen då den känns väldigt snikig speciellt i jämförelse med min S80 Summum som är fullkryssad vad det gäller utrustning. C30n har undermåligt lyse både hel och halv så mörkerkörning är inte roligt alls samt att det hade varit fint med usb-ingång till stereon osv. Vad det gäller motorn som sådan fick jag ett måndagsex så motorn byttes strax efter 6000 mil då toppen/packningen hade gett sig så den drack kylvätska. Där gjorde iofs verkstaden ett gott jobb som fixade så att Volvo tog det som godwill och bytet kostade mig ingenting mer än olägenheten att vara utan bil. Nästa minuspost var att svänghjulet packade ihop med hemska vibrationer som följd men den gången var det bara att nyttja maskinskadeförsäkring så det kostade mig 5k i självrisk samt att jag rekommenderades att byta koppling när lådan redan var loss vilket kostade ytterligare 3000 i material. Så av de Volvo jag har haft är jag minst nöjd med den även om den har många goda sidor också.

Slutsats=Köp en med den utrustning du vill ha redan från början, det vill säga ingen kinetic, då det är hutlöst dyrt att eftermontera även den simplaste pryl. USB med iphone interface kostar tex nästan 8000 om jag skulle vilja ha det...

Vad det gäller motor och växellåda är volvos egna motorer de med minst problem men de från ford och PSA är inte dåliga de heller. Det kostar däremot en slant att hålla liv i en 1.6d pga partikelreningen om man tänker låta Volvoverkstaden sköta all service enligt schema. Drygt 1 krona milen bara för partikelfilter och regenereringsvätskan har jag för mig att jag läst någonstans och då kan du snabbt räkna ut att 12000 och 24000 milaservicen inte blir särskilt rolig. Kör du mest sträckor från 0-5km ska du inte ha en dieselbil överhuvudtaget då dom tar mer skada än en bensinmotor av att inte köras ordentligt varma vid varje körning.

/John
Användarvisningsbild
av Coolvette
Vet inte hur det går att rymma i din budget men vill gärna slå ett slag för D3-motorn, väldigt trevlig och rimligt snål.
Vi hade tidigare en -09 1,8F men var inte särskilt nöjd med den, lite väl svag och det kändes som om jag saknade en växel hela tiden.

Då min fru har ett dåligt knä skulle vi hastigt byta bil, hittade en -11 med automatlåda och...D3-motor... 8)
Har inte ångrat det en dag, automaten och motorn gör varje körning till ett rent nöje.

Förvisso gör automaten att vanlig körning inte är så billig skulle kunna vara, omkring 0,7 mätt över en längre tid men att köra med husvagn är hur bra som helst, man märker knappt att man har en 1200-kilosvagn bak. Snittet med husvagnen ligger dessutom UNDER 0,9 per mil... :D

Bara en tanke, kolla även D3.

Hej, Då detta är en mer generell fr&ar[…]

Laddningslucka

Tjena. Har en Volvo V60 T6. 2021 Jag får[…]

Renovering framvagn Volvo 240

Man kan byta bara fram, även om det rent kras[…]

lååångt borta innan du ser det i[…]