Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Schmoyoho
apersson850 skrev:Stegar man till 200 km/h kan man kanske släppa knappen i 140 km/h, men bilen kommer att fortsätta accelerera tills den nått 200 km/h (eller du flugit av vägen, om du gjorde det på ett dumt ställe)
Lite beside the point men jag tror inte farthållaren går högre än till 160-180 någonstans. #themoreyouknow
Bilnörden skrev:Vad händer om man håller inne knappen?
Om ett steg i vanliga fall är 5 km/h så övergår den då till att öka/minska farten med 1 km/h per sekund, ungefär. Tror det går att stega 5 km/h-steg där normala steg är om 1 km/h genom att trycka snabbt flera gånger, om man ska öka t.ex från 70 till 90.
Användarvisningsbild
av apersson850
Schmoyoho skrev:Lite beside the point men jag tror inte farthållaren går högre än till 160-180 någonstans. #themoreyouknow
Jag tror inte, jag vet. 200 km/h är max, 30 km/h är minimum.

Min stegar alltså med steg om 5 km/h även när knappen hålls intryckt.
Användarvisningsbild
av Jahaja
Var lite nyfiken så testade beteendet idag, farthållare på 130 och gaspedal till 140 och mycket riktigt sån hamnar 130 inom parentes efter 1 minut. Dock går det ju att trycka på resetknappen så jag ser inte riktigt att detta borde vara ett problem för TS (sen är det väl vanligare att man, som tidigare beskrivits, har den högre hastigheten inlagd och pausar farthållaren vid typ korsningar o dyl).

Vad gäller steg så hoppar min 1km/h per tryck eller med reell fart när man håller in. 1 km/h per tryck tycker jag är utmärkt, då man man trimma farten mot framförvarande, typ en manuell adaptiv farthållare :D
av Schmoyoho
apersson850 skrev:Jag tror inte, jag vet. 200 km/h är max, 30 km/h är minimum.

Min stegar alltså med steg om 5 km/h även när knappen hålls intryckt.
Har mest sannolikt läst galet alltså, om det inte skiljer mellan årsmodellerna.

Det ska iallafall gå att ändra hastigheten med en upplösning om 1 km/h. På MY14 vet jag det sker genom att hålla plus eller minus intryckt men kanske inte fanns på tidigare årsmodeller bara.

Men för att vara liiite on topic åtminstone: fattar inte vad TS har för problem exakt. Beskrivningen låter som hur farthållaren ska fungera men tydligen är det något som ändrats vid service?
Användarvisningsbild
av apersson850
Ja, om jag använder Resumeknappen när (den adaptiva) farthållaren redan är aktiv, då ökar den inställda farten med 1 km/h vid varje tryckning.
av Jenson
Jo problemet är att jag har farthållaren på 70 km, o ökar till 90 efter 70 km, så går farthållaren i paus alltså det blir en parantes runt inställd hastighet "70" km efter ca.500-700m.
Jag har inte 70 km kvar på farthållaren när jag släpper gasen till nästa 70 km sträcka utan bilen kan gå ner till stopp om den vill !!! :evil:
Jag vill släppa gasen i god tid till nästa 70 sträcka utan o uppdatera farthållaren för att cå en lugn färd genom nästa 70 sträcka som möjligt :twisted:
Detta eftersom de ofta har hastighets kontroll på dessa sträckor :evil:
Är det någon som fattar mitt problem :shock:
Jag är mer än väl införstådd vad adaptiv farthållare betyder, men jag har inte detta på min bil!!!
Ni som inte förstår, läs min tråd från början :wink:
Jag hoppas att de ffinns en lösning på detta genom en uppdatering av programvaran.
Och ja, jag har läst instruktionsboken!
Tack , jag vet att ni gör allt för att hjälpa mig, men jag vill ha lite kött på benen innan jag åkdr in till volvo för en UPPDATERING
DE SKA KANSKE VA SÅ PÅ NYARE VOLVO, vad vet jag!
Användarvisningsbild
av Rillee
Släpp gasen och tryck på resume knappen funkar inte det?
Användarvisningsbild
av TommyP86
Har jag missat nåt, eller varför ställer du inte farthållaren på 90 och trycker av den 200m före 70? Det måste väl vara enklare eftersom 70 förmodas vara den kortare sträckan av de 2?
Användarvisningsbild
av Jahaja
Jenson skrev:Jo problemet är att jag har farthållaren på 70 km, o ökar till 90 efter 70 km, så går farthållaren i paus alltså det blir en parantes runt inställd hastighet "70" km efter ca.500-700m.
Jag har inte 70 km kvar på farthållaren när jag släpper gasen till nästa 70 km sträcka utan bilen kan gå ner till stopp om den vill !!! :evil:
Jag vill släppa gasen i god tid till nästa 70 sträcka utan o uppdatera farthållaren för att cå en lugn färd genom nästa 70 sträcka som möjligt :twisted:
Detta eftersom de ofta har hastighets kontroll på dessa sträckor :evil:
Är det någon som fattar mitt problem :shock:
Jag är mer än väl införstådd vad adaptiv farthållare betyder, men jag har inte detta på min bil!!!
Ni som inte förstår, läs min tråd från början :wink:
Jag hoppas att de ffinns en lösning på detta genom en uppdatering av programvaran.
Och ja, jag har läst instruktionsboken!
Tack , jag vet att ni gör allt för att hjälpa mig, men jag vill ha lite kött på benen innan jag åkdr in till volvo för en UPPDATERING
DE SKA KANSKE VA SÅ PÅ NYARE VOLVO, vad vet jag!
Du får helt enkelt finna dig i att trycka på resume när du släpper gasen efter att ha kört i en högre hastighet än inställt, om du vill använda farthållaren på det sättet.

Säkerhetsmässigt är det ju logiskt att den lägre farten sätts inom parentes, folk kan ju glömma att man har farthållare på och blir överraskade av att bilen gasar.
Användarvisningsbild
av Jahaja
TommyP86 skrev:Har jag missat nåt, eller varför ställer du inte farthållaren på 90 och trycker av den 200m före 70? Det måste väl vara enklare eftersom 70 förmodas vara den kortare sträckan av de 2?
Därför att det är fartkontroller på 70-sträckorna och då vill han köra exakt 70 mha farthållaren.

Om du tycker det är opraktiskt med laddning[…]

Vissa saker bryr jag mig inte så mycket om v[…]

Airbag Lampa på Volvo S60 2,4 2004

OK, eftersom bältesavkänningen fungerar[…]