Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Rullat 100 mil med vår nya husvagn efter som dessvärre visade sig vara lite för tung för bilen för att vara laglig...

Bruttovikten på ekipaget var 3350 kg
Kulvikt på 80 kg
Vagnens bruttovikt 1440 kg :oops:

Bredd på vagnen 2320 mm.
Vagnens totalvikt i papper: 1300kg, maxlast 80kg. Ska och får reggas upp utan teknisk förändring till 1500kg.
Bilens max dragvikt: 1300kg.

Förbrukning med ca 90 km/h på farthållaren, powershiften låst i 5ans växel och varierande hårda vindar: ca 1 liter/mil.
Bilen orkar med riktigt bra, led mest av att den bara är framhjulsdriven på senaste campingen. Och så är det problemet med dubbelkopplingslådor när man ska finlira. Den slirar rätt mkt på kopplingen. Dock inget jag är orolig över, samma låda finns med många hästkrafter och Nm mer än vad jag har i min bil.
Ja, i mitt fall diskvalificerar sig ju D2 redan innan jag ens hunnit prova den. Dragvikt på 1300 kg kommer man inte långt med nuförtiden. Husvagnarna blir bara tyngre och tyngre varje gång det av någon anledning blir byte.

Om man då jämför med att jag körde 22 mil med min vagn, 1600 kg och 250 cm bred, på 1,12 l/mil med min D5 och Geartronic, samt fram och tillbaka Hässleholm - Örkelljunga - Hässleholm på 0,57 l/mil (utan vagn, förstås), vad ska man då med en liten D2 till? När husvagnen var med var det camping på gräs, där marken var rätt ojämn (spår efter stridsfordon). Då är fyrhjulsdrift och riktig automatlåda, samt hittepåålågväxel (HDC) himla bra.
Så igen, vad ska man med D2 till?
Ja, om den går att köra under 0,4 l/mil i en XC70 med AWD. Nej visst nej, den konfigurationen finns ju inte. Måste alltså ha två bilar då, en med D2 en och med mer motor. Det blir mycket dyrare än vad den insparade dieseln ger.
mattish skrev:Rullat 100 mil med vår nya husvagn efter som dessvärre visade sig vara lite för tung för bilen för att vara laglig...

Bruttovikten på ekipaget var 3350 kg
Kulvikt på 80 kg
Vagnens bruttovikt 1440 kg :oops:

Bredd på vagnen 2320 mm.
Vagnens totalvikt i papper: 1300kg, maxlast 80kg. Ska och får reggas upp utan teknisk förändring till 1500kg.
Bilens max dragvikt: 1300kg.

Förbrukning med ca 90 km/h på farthållaren, powershiften låst i 5ans växel och varierande hårda vindar: ca 1 liter/mil.
Bilen orkar med riktigt bra, led mest av att den bara är framhjulsdriven på senaste campingen. Och så är det problemet med dubbelkopplingslådor när man ska finlira. Den slirar rätt mkt på kopplingen. Dock inget jag är orolig över, samma låda finns med många hästkrafter och Nm mer än vad jag har i min bil.
Hur hade ni lastat? Fyllt alla vattendunkar? Kunde ni inte flytta över nått tungt till bilen?

Maxlast på 80kg verkar dock väldigt svårt att hålla sig till... Lite kläder, batteri och matvaror så är det "fullt".
Jag har nu gjort "bokslut" för semesterns rundresa i landet. Drygt 300 mil blev det i den hastighet som har stått på skyltarna, dvs allt mellan 90 till 110. Tre personer, ganska mkt last. Snittet blev 0.451 vilket även innehåller cirka 10 mil stadskörning.

Jag vill vända på frågeställningen: vad ska jag med en D5 eller D4 till? Jag fick möjligheten att köra några mil i en D5 MY 2012 häromdagen. Visst, den motorn är väldigt fin. Men min spontana tanke blev ungefär "jaha, ok, men inte med den stora skillnaden i kostnader" Den bilen går inte att, med den föraren, pressa under 0.6 i laglig fart (110) på landsväg

Visst, om jag vore husvagnsägare skulle jag INTE välja D2/DRIVe. Men för övrigt bruk duger den utmärkt.
joel80 skrev:
Hur hade ni lastat? Fyllt alla vattendunkar? Kunde ni inte flytta över nått tungt till bilen?

Maxlast på 80kg verkar dock väldigt svårt att hålla sig till... Lite kläder, batteri och matvaror så är det "fullt".
Ja det är så korkat med 80kg så det inte är sant.
Grejjen var att jag hade allt som gick i bilen. Förtält, pinnar, bord och tre av fyra stolar. Cyklar på taket.
Resten i vagnen. Redan innan vi burit in en sak i vagnen så har vi nästan överlass. Därför ska den reggas upp så fort det går. Ska ju bara ha D2an till juni och om jag inte vill dra tyngre än 1300kg med den så får jag väl dra med suzukin.

Med pinnarna i bilen blev kultrycket förresten för lågt så jag fick flytta in dom i vagnen för att få stabilare gång... Blev mkt bättre!
Airbag Lampa på Volvo S60 2,4 2004

OK, eftersom bältesavkänningen fungerar[…]

Som nyligen inhoppad i en 4a kan jag flika in me[…]

Dörrlås under vintern.

Vi har en XC60 MY22 men har inga problem med d&oum[…]

Om du tycker det är opraktiskt med laddning e[…]