Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av hadokk
Hej!

Tänkte kolla om det är någon mer som varit drabbad av detta problem; Helt plötsligt vid avstängning av bilen börjar stereon skicka ut ett högt brusande ljud, i samband med detta slutade radion + CD + telefon-handsfree + parkeringsradar att fungera. Övriga funktioner i Sensus (föbrukningsdiagram etc fungerar fortfarande).

Har testat att göra bilen strömlös (koppla ur batteriet) och efter några timmar hoppade de felande funktionerna igång igen för att sedan försvinna efter att bilen varit avstängd i några timmar. Det högt brusande ljudet har dock, tack och lov, inte kommit tillbaka.

Någon som haft liknande problem eller törs ställa en diagnos.

Nybilsgarantin gick ut för två månader sedan, vill inte tänka på vad ska kosta att fixa problemet på verkstan...:|

/H
Användarvisningsbild
av skyrazer
Jag kan visserligen inget om vad felet kan vara men jag hoppas för Volvos egen skull att dom i så fall löser detta på goodwill nu om garantin inte gäller.
Passar även på att tipsa om försäkringen, innehåller den inget skydd mot felande elektronik? Så kanske du bara i så fall behöver betala en självrisk?
Användarvisningsbild
av Steffe3
Märkligt att det hände vid avstängning, annars är det inte helt ovanligt att radion och dess funktioner slutar fungera vid start (bara brusar, även om man kan urskilja någon form av sändning bakom allt brus).
av hadokk
Har nu haft bilen inne för felsökning, beskedet var att allt ser OK ut FÖRUTOM att diagnosverktyget säger att IAM (vilket jag förstått är själva "stereon") inte finns synlig på bussen (antar att det är CAN-bussen som åsyftas). Teknikern vill dock invänta en för tillfället semesterledig kollega innan vidare åtgärder vidtas.

Någon som har någon kvalificerad gissning kring vad som hänt baserat på ovanstående info (samt tidigare info att felet temporärt upphörde när jag kopplade ur batteriet)? Eller rent av någon lösning på problemet...;)

///H
Användarvisningsbild
av apersson850
IAM = Integrated Audio Module. IAM är inte anslutet till någon av CAN-bussarna. Det är däremot ICM (Infotainment Control Module), och den är i sin tur kopplad till IAM via MOST-nätverket. MOST = Media Oriented Systems Transport.
av least
apersson850 skrev:IAM = Integrated Audio Module. IAM är inte anslutet till någon av CAN-bussarna. Det är däremot ICM (Infotainment Control Module), och den är i sin tur kopplad till IAM via MOST-nätverket. MOST = Media Oriented Systems Transport.

Säker på att IAM inte är nåbar via CANBUS? Vida har IAM som en modul som eftersöks på just CANBUS vid diagnostik-körning.
Bilagor
iam.png
IAM
iam.png (19.71 KiB) Visad 1462 gånger
Användarvisningsbild
av apersson850
Nåbar kan den säkert vara ändå. ICM fungerar nog som gateway till IAM. Men enligt elritningen finns ingen CAN-buss på IAM, bara MOST. Men MOST går inte till CEM, så ska man komma i närheten av IAM är det CAN som gäller först, även om trafiken sedan byter medium till MOST.

Det här inlägget består mest av förkortningar, ser jag.
av least
apersson850 skrev:Nåbar kan den säkert vara ändå. ICM fungerar nog som gateway till IAM. Men enligt elritningen finns ingen CAN-buss på IAM, bara MOST. Men MOST går inte till CEM, så ska man komma i närheten av IAM är det CAN som gäller först, även om trafiken sedan byter medium till MOST.

Det här inlägget består mest av förkortningar, ser jag.
Aha, du menar så. Men oavsett om modulen pratar MOST eller CANBUS, så kan den diganostieras av VIDA.
Och svarar den inte överhuvudtaget, så är det obra.
Användarvisningsbild
av apersson850
Ja, det är klart att det inte är bra. Men det kan ju lika gärna vara ICM som IAM som felar.
av hadokk
Hej!

Har nu varit inne på felsökning ännu en gång, domen lyder;

"Felkoder ICM-U018600, ICM-U1A1587, ICM-U1A2400 satta, trolig felorsak defekt AUD-styrenhet."

Verkstaden vill byta AUD till en kostnad av 7000 SEK, avböjde detta erbjudande, tänkte läsa in mig lite på konsumentköplagstiftningen som borde vara tillämplig(?) i och med att bilen bara är 2 år och tre månader gammal.

Baserat på ovanstående info, någon kunnig på området som kan bekräfta eller dementera verkstadens teori? Eller någon som har synpunkter kring min chanser att få Volvo att betala kalaset?

///H

Erik, tack så jättemycket för utf&[…]

AI svarar med: "342 i Orbit: denna ventil anv[…]

Hade lite tur med samma problem som försvann […]