- sön 19 jul 2015, 23:34
I mitt fall blir det överlast för att släpet väger mer än bilen får dra och efter vad jag har läst har det varken med bromsar eller bilens hållfasthet att göra att Volvo sätter så låga dragvikter utan att de anser att bilens drivlina inte klarar mera enligt de tester som utförs genom att göra ett visst antal starter i visst många procents motlut. Jag är medveten att det sliter på bilen att dra mera än vad tillverkaren rekommenderar men jag tror inte att risken för en olycka ökar särskilt mycket då t ex en VW Tiguan som är mindre samt lättare än min S80 får dra 2500kg bara för att VAG anser att den klarar det medan Volvo väljer att vara lite försiktigare och ha större marginaler.
Att ställa en modern bil i samma storlek som en V70 på en enkelaxlad 1300 kärra som i bästa fall får lasta 800-1000kg är en dålig idé håller jag med om till fullo.
/John
Att ställa en modern bil i samma storlek som en V70 på en enkelaxlad 1300 kärra som i bästa fall får lasta 800-1000kg är en dålig idé håller jag med om till fullo.
/John