Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av osla
mikethebik skrev:
VolvoB20 skrev:
mikethebik skrev:Självklart är det automatlåda som gäller,det har jänkarna fattat i mer än 70 år
Jajjemän.. 7,4 l BigBlock V8a, Automat o billig bensin, man är ju född i fel land för bövelen.

Europa med löjliga små överladdade snåldieslar och manuella lådor med höga bränslepriser känns ju helt fel.

Kompisen hade en dylik Stingray, snörvlade så gott på tomgång, ruppade man till på gasen så kändes det som alla lösa föremål och personer inom 5 meter riskerade sugas in i motorn... måste upplevas,,,,
Yes B20, bara ljudet från en gammal stötstångs-V8 är värt minst en halvliter milen, är alltid en njutning med nervevade fönster att pysa runt på en lagom krokig asfaltväg i 50-60 kmh och bara lyssna till sången från V8:an,inte mycket som slår det, och ja ,det är automatlåda, allt annat är helgerån!! :D :D

Mike

när det gäller jänk så håller jag med. ratt automat och big block 8:a i en full size bil. finns inget bättre än att mysa runt i 50-60 efter landsvägar och bara njuta. sen är det ju bara jänk som lyckats göra tomatlådor som faktiskt håller. skulle aldrig våga mig på en tomat i en europeisk bil, och absolut inte en volvo med aut. måste va världens sämsta automat låda, ingen av deras lådor håller ju om man börjar dra tungt, dom växlar som skit och varvar en d5 tills det inte kan varva mer.

nä i en bruksbil ska det vara manuell, om man nu inte brukar tidigare nämnda full size jänk
av Gourmand
Z28 skrev:Mycket roande läsning här.. Jag ska väl nämna att jag kör automat (min första) valde det enbart för att jag tyckte det var bekvämt. Jag vet inte hur ni använder era bilar, men min är en bruksbil, d,v,s ett fordon som jag använder för att ta mig från punkt A till punkt B på ett enkelt och bekvämt sätt. Här får jag nu läsa om jämförelser mellan olika sportbilar och att man ska köra manuell för att man kör "aktivt" och samspel mellan koppling, styrning och dittan å dattan, och därför tror sig vara bättre förare. Hallå!! Det är faktiskt dieselVolvo som diskuteras här! Såg även att vinterkörning nämdes, något som faktiskt är enklare med manuell låda, om man vet vad man ska göra med den...
Samspelet mellan koppling, styrning, gas och broms är något som går helt förlorat med en automatlåda och något som ska ske helt automatiskt för en någorlunda rutinerad bilförare. Detta handlar inte i något avseende om "aktiv körning" utan det handlar istället om vanlig bilkörning och inget annat. Om man till vardags inte "kör" bil, utan "åker" bil, så blir man ganska omgående en väsentligt sämre bilförare - inte minst i vinterväglag. Om man inte "vet vad man ska göra" med den vanliga manuella växellådan så bör man omgående sluta köra bil, enligt min mening. Alternativet är att hålla sig till radiobilarna på Gröna Lund. Bara styra "gasa" och bromsa, men det borde naturligtvis gå att slippa det också - det är ju 2015.
osla skrev:...och absolut inte en Volvo med aut. Måste va världens sämsta automatlåda, ingen av deras lådor håller ju om man börjar dra tungt, dom växlar som skit och varvar en D5 tills det inte kan varva mer.
Hmm, jag får nog kolla vad som verkligen sitter i min bil. Den har inte rasat än, trots en hel del som gått tungt på kroken, växlingarna märks knappt (efter ett oljebyte vid 12000 mil, märk väl) och den byter växel vid 1700-1800 r/min ungefär.
Kan jag ha fått i något slags experimentlåda av misstag, månne???

För övrigt finns det ingen anledning alls att sitta och växla i en bruksbil. Det är en annan sak att manuell kan vara rolig i exempelvis en Lamborghini (särskilt när alternativet ofta är E-gear), men för att köra till jobbet och affären är automat överlägset. Gourmand är ute och cyklar (mina cyklar är förresten manuellt växlade!).
av s6025t
Ja det är 2015 nu o då finns det hjälpmedel i nya bilar så man inte behöver ha en kopplingspedal längre i vinterväglag finns DSTC antisladd som tar hand om en sladd innan man hinner trampa på kopplingspedalen. Farthållare som anpassar avstånd till framförvarande bil o gasar själv i kö om man har automatlåda det ser jag som betydligt säkrare en gammal manuellt växlad bil man har ju sett skräckexempel när det kommer en gammal manuell bil på fullt ställ i snömodden det om nåt borde skrotas ut för ökad säkerhet på vägarna
av Gabriel
osla skrev: och absolut inte en volvo med aut. måste va världens sämsta automat låda, ingen av deras lådor håller ju om man börjar dra tungt, dom växlar som skit och varvar en d5 tills det inte kan varva mer.
Volvo konstruerar/tillverkar inte egna automatlådor, de köper dem från Aisin Warner precis som många andra biltillverkare, och de kan knappast beskyllas för att vara dåliga.

Hade man kunnat få en awd med modern automatlåda hade jag valt det, men under rådande omständigheter väljer jag hellre manuell.
Djävlar vad det har dragit iväg...
Användarvisningsbild
av VolvoB20
apersson850 skrev:För övrigt finns det ingen anledning alls att sitta och växla i en bruksbil.
För mig finns det en väldigt stor anledning, 2 ggr har jag haft identiska lånebilar D5 AUT AWD under längre tid och det har dragit så mycket mera diesel än mina manuella D5or med AWD att det nästan inte blir kul att köra.

Va fasiken, vi lever väl på 2000-talet, då borde det ju gå att tillverka automatlådor som t.o.m. är snålare än manuell..... det klarar ju flera av konkurrenterna.

Varför envisas volvo med att ha sportläge, jag hade önskat ett ekonomiläge istället.
av perhall
Jag tror att Gourmand är pappaledig med ett ofta sovande barn och vill retas lite... Många riktigt snabba och sportiga bilar finns ju bara med automat men är ändå vassa på samspelet som åsyftas: E63AMG, RS6, M5...
Det är helt sant att amerikanska bilar har hållbara automatlådor och drivlinor överhuvudtaget.
Var just ute på parkeringen (är i Newport/Rhode Island) och ser en ny Mustang glida in på parkeringen. Kul tänkte jag tills jag snart hörde att det var en fyrcylindrig. Vilket nedköp! Lät som en Mondeo 2,0T...
PH
av osla
Gabriel skrev:
osla skrev: och absolut inte en volvo med aut. måste va världens sämsta automat låda, ingen av deras lådor håller ju om man börjar dra tungt, dom växlar som skit och varvar en d5 tills det inte kan varva mer.
Volvo konstruerar/tillverkar inte egna automatlådor, de köper dem från Aisin Warner precis som många andra biltillverkare, och de kan knappast beskyllas för att vara dåliga.

Hade man kunnat få en awd med modern automatlåda hade jag valt det, men under rådande omständigheter väljer jag hellre manuell.
jag vet, men varför är det så många som klagar på dom lådorna då? inte klagar man för att den är bra. vi har en, och inte växlar den ju bra, mb och bmw växlar ju betydligt mycket finare, där känns det inte alls när den växlar, men det känns i volvon, som dessutom är nyare. går inte att ligga i 80 på 6:an, måste upp till typ 85 om man nu inte växlar manuellt, och med släp ska det gå ännu snabbare innan det skickar i 6:an fast det finns vrid gott och väl att ligga och mysa på 6:an. blir ännu värre efter krokiga små grusvägar med tungt släp bakom, då växlar den upp och ner helatiden om man låter den växla själv, men inge orkesproblem då man växlar själv och ligger på en högre växel.

blir bara arg när man kör den, ska varvas och växlas konstant, inte bara våran som gör det, alla jag åkt/testat gör så
Användarvisningsbild
av VolvoB20
osla skrev:
Gabriel skrev:

jag vet, men varför är det så många som klagar på dom lådorna då? inte klagar man för att den är bra. vi har en, och inte växlar den ju bra, mb och bmw växlar ju betydligt mycket finare, där känns det inte alls när den växlar, men det känns i volvon, som dessutom är nyare. går inte att ligga i 80 på 6:an, måste upp till typ 85 om man nu inte växlar manuellt, och med släp ska det gå ännu snabbare innan det skickar i 6:an fast det finns vrid gott och väl att ligga och mysa på 6:an. blir ännu värre efter krokiga små grusvägar med tungt släp bakom, då växlar den upp och ner helatiden om man låter den växla själv, men inge orkesproblem då man växlar själv och ligger på en högre växel.

blir bara arg när man kör den, ska varvas och växlas konstant, inte bara våran som gör det, alla jag åkt/testat gör så
Verkar vara någon Fittipaldi wannabe som programerar lådorn sedan på volvo med svåra sportbilsambitioner. Höga varv och ideliga kick-downs ska det vara.

Som jag sade innan, ett ekonomiläge som ligger kvar längre på höga växlar och växlar upp tidigare hade varit suveränt.
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 17
Airbag Lampa på Volvo S60 2,4 2004

OK, eftersom bältesavkänningen fungerar[…]

Som nyligen inhoppad i en 4a kan jag flika in me[…]

Dörrlås under vintern.

Vi har en XC60 MY22 men har inga problem med d&oum[…]