Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!

Helt ny här och behöver hjälp med farsans Volvo S80 årsmodell 00.
Det hade under en längre tid visats en varningslampa för avgasrening i instrumentpanelen. Provade att koppla ur batteriet då jag vet sedan tidigare att den brukar slockna då. Väntade minst fem minuter efter att tändningen slagits av innan jag kopplade ur batteriet. Mycket riktigt så slocknade lampan efter batteriet kopplats ur, men nu uppstod i stället ett annat värre problem. Motorn går att starta men stängs av direkt efter några sekunder. Känns som motorn "kvävs" på något sätt. Hjälper inte att gasa. Möjligtvis går den några sekunder längre då men sedan dör den. Någon som har nån aning om vad detta kan bero på? Har inte varit några problem som detta innan batteriet kopplades ur. Misstänker att det är elrelaterat och kan vara nån styrbox eller liknande men har som sagt ingen aning.
Tacksam för all hjälp!
Det är ett vanligt symptom då inte antennringen i tändningslåset inte får kontakt med chipet i nyckeln. Pröva mef en annan nyckel om det funkar. Annars får du läsa av felkoder, kanske bilen har något att berätta?
Provade med annan nyckel men hjälpte ej.
Tomgången är väldigt ojämn och ger man lite mer gas dör motorn direkt. Ger man rejält med gas eller "pumpar" med gasen så kan man hålla igång motorn rätt länge men går inte köra nånting med den. En annan märklig sak som uppstod efter att batteriet kopplades ur var att bagageluckan låser sig efter varje gång den stängs och man måste då låsa upp den på nytt med centrallåset. Nån som kan se något samband?
Om det vore ett immo-problem så skulle det stå i klartext i DIM, "STARTSPÄRRAD". Det finns ingen lampa för det på dessa bilar, det var nog 850 eller nåt kanske.

Dioden vid rutan hör till larmet och har ingen koppling som så till startspärren.
Hade precis samma fel fast på en 460, katten var totalt igentäppt, det gick att starta men bilen kvävde sig själv och om man tvingade den att vara igång så glödde grenrören :shock:
ett spett genom katten löste problemet :lol:
Det trillade ut en massa vitt kalk liknande mög..
men att besiktnigen sa att avgasvärdena var bra efter det fattar jag inte :shock: :D
Kablar till tändspol

Problemet, i mitt fall i alla fall, är att pl[…]

Feltema har ju AGM-batterier i den storleken f&o[…]

Rtti trafiktjänst navigation

Ingen? :-o

Min kopplingspedalgivare har gett upp 2ggr. "[…]