Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av HjelmJens
Hittar bara kompressorsatserna på bildelsbasen, vad söker jag på för att hitta reservhjulet? Skulle också vilja ha ett riktigt....
Användarvisningsbild
av ER
Kolla på tex S80 07-13 så hittar nu reservhjul av förhatliga minitypen under reservhjul.
Inte roliga att köra med dock då bilen motarbetar detta hjulet i tron det spinner pga storleken så för pyspunka föredrar jag kompressorn alla dagar i veckan när det finns nåt hjul kvar att arbeta med så jag har båda utifall det inte finns däck kvar att rädda.
av Lövet
ER skrev:Inte roliga att köra med dock då bilen motarbetar detta hjulet i tron det spinner pga storleken
???
Jag har kört med sådant reservhjul i 20 mil motorväg utan några problem annat än att bilen drog lite snett.
Användarvisningsbild
av ER
Lövet skrev:
ER skrev:Inte roliga att köra med dock då bilen motarbetar detta hjulet i tron det spinner pga storleken
???
Jag har kört med sådant reservhjul i 20 mil motorväg utan några problem annat än att bilen drog lite snett.
Nödhjulet är 125/80-17 med diameter av 632mm
Standard på V60 17" är 235/45-17 i "värsta" fall, dvs 643mm i diameter, 215/45-17 är ju något mindre med sina 625mm.
Standard 17" XC70II är 235/55-17 med diameter av 690mm.
Nödhjulet är "bara" dryga +/-2% än standard för V60:s hjul och inom dom standadiserande 5% som tillåts så där skall det inte märkas av.
Nödhjulet är däremot hela 9,2% mindre än standard för XC70II, och det märks och känns hur bromsarna jobbar för att slita runt bilen då den tror hjulet spinner pga diameterskillnaden på nästan 10%, dvs dubbla lagliga skillnaden.
Jag har testat och det var inte roligt så därav att jag kör dubbelt med både hjul och kompressorsatsen.
av Lövet
OK. I mitt fall var det en V70II jag testade på.
Användarvisningsbild
av ER
Ok, ja dom är ju något större fast ändå inom 5% från nödhjulet.

Om du tycker det är opraktiskt med laddning[…]

Vissa saker bryr jag mig inte så mycket om v[…]

Airbag Lampa på Volvo S60 2,4 2004

OK, eftersom bältesavkänningen fungerar[…]