Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Paulo77
Volvo verkar inte ha presterat så väldans bra vad gäller offroad testerna. Kom sist i offroad testet och totalt tvåa i testet. enligt Volvo ska dock bilen reagera såsom den gjorde i testet. (den låste sig helt). Är detta ett Haldex problem? Kanske bättre med T8? Barnsjukdom? Åtgärdas till nästa generation om tre-fyra år? Eller kanske redan till 2017?

Hoppas för Volvo. Älskar allt som har med denna bil att göra. Bara de inte skjuter sig själva i foten med dessa konstiga problem.
Jag citerar endast en del av testresultatet ( den delen som gäller 4x4) för mer orkar jag inte skriva av. Bättre att själva läsa tidingen.

"Rulltestet som avslöjar Volvos brister - 4Wheel Drives rulltest avslöjar både styrkor och brister hos olika system för fyrhjulsdrivning. - Vi har aldrig varit med om en liknande "genomklappning" som den hos nya XC90 - Vi fick manuellt knuffa av bilen från testrullarna. .... Volvo XC90 hade inte några problem i det första testet. Men i det andra - diagonalspinnet - noterades ingen som helst vilja från bilen att vilja krypa ur rullorna....

Svar från Volvo: "Våra tekniker har sett bilderna (från ett likadant test av en Volvo XC60) och läst beskrivningen. Det är med största sannolikhet inget fel på bilen ni testat. Som våra tekniker uppfattar hur testet har gjorts, har er testbil uppförts sig som förväntat. En XC90 kan uppföra sig något olika beroende på vilken Drive Mode som valts. Olika Drive Mode har olika känslighet.
Traction Control-funktionen i alla bilar från nya SPA-plattformen är kalibrerade lite annorlunda än på tidigare bilar. Vecka 26 släpps en uppdatering av mjukvaran i bilarna som har en någon mer aggressiv kalibrering av Traction Control. Möjligen kan bilen med den nua mjukvaran mer motsvara era förväntningar på uppförandet."

Som sagts. Hoppas detta bara är en mjukvaroproblem och inget annat. Är ingen mekaniker så vet inte hur trovärdigt svaret från Volvo är.
Volvo svarar ju lite goddag yxskaft egentligen. Dock så ska man vara medveten om att så låg friktion som uppstår på rullar existerar inte i verkligheten - inte ens på blankis - så en del fyrhjulsdrivningssystem kan fungera alldeles utmärkt i verkligheten om de kräver viss minifriktion men kasst på rullar. Det är ett rätt värdelöst test egentligen i annat än motorjournalisters värld.
Vilken generation Haldex sitter I nya XC90?
Hva er det de prøver på under den første youtube video?

Når venstre forhjul og høyre bakhjul står i lufta... står bilen fast og ikke mulighet til å kjøre verken foran eller bakover?
Jag får uppfattningen att det testar hur lätt bilen kan välta när den bara står på två hjul. De åker ju vidare sen så jag tror inte de har problem att komma därifrån.
När VF är i luften och de hoppar omkring inne i bilen så står den ju ganska stabilt, verkar som att den får godkänt?

Men alltså, marknadsförs xc90 som en bil med suveräna terrängegenskaper? Det är väl ändå en stadsjeep. Ska man ut och härja i skogen väljer man väl typ Hilux eller F150 eller nåt? Dvs hur relevanta är dessa test egentligen.
Då testar de vridstyvheten, hur bra det går att öppna dörrar och lucka när man gungar och bryter och bänder i karossen när den står på två hjul.

Har testat lite liknande manövrar själv, på två hjul diagonalt upp för en slänt, i sand och brant uppför. Inga rullar utan mer realistiska situationer. Den presterar något sämre än vår XC60 MY15. Misstänker att den högre vikten är en faktor. En annan är att diffbromsen är seg i ingreppet, även i offroad-läge. Den griper in mer resolut och tidigare i xc60. Det är lite synd att man inte satsat mer på systemet. Har mailat lite med Volvo och de svarar att det är en kompromiss mellan vikt, förbrukning och awd-prestanda och att de är nöjda med den här lösningen. Själv tycker jag det är dåligt och hoppas att de snart erbjuder BorgWarners nya aktiva bak-diff. Den verkar grym!

De med elmotor på bakaxeln kan vara snabbare i ingreppet men är samtidigt begränsade till elmotorns vridmoment, viket är mycket lägre än dieselmotorns. Finns flera exempel på el-bakaxlar som funkar dåligt i andra fabrikat av den orsaken.
bjornw skrev:Då testar de vridstyvheten, hur bra det går att öppna dörrar och lucka när man gungar och bryter och bänder i karossen när den står på två hjul.

Har testat lite liknande manövrar själv, på två hjul diagonalt upp för en slänt, i sand och brant uppför. Inga rullar utan mer realistiska situationer. Den presterar något sämre än vår XC60 MY15. Misstänker att den högre vikten är en faktor. En annan är att diffbromsen är seg i ingreppet, även i offroad-läge. Den griper in mer resolut och tidigare i xc60. Det är lite synd att man inte satsat mer på systemet. Har mailat lite med Volvo och de svarar att det är en kompromiss mellan vikt, förbrukning och awd-prestanda och att de är nöjda med den här lösningen. Själv tycker jag det är dåligt och hoppas att de snart erbjuder BorgWarners nya aktiva bak-diff. Den verkar grym!

De med elmotor på bakaxeln kan vara snabbare i ingreppet men är samtidigt begränsade till elmotorns vridmoment, viket är mycket lägre än dieselmotorns. Finns flera exempel på el-bakaxlar som funkar dåligt i andra fabrikat av den orsaken.
Tack för att du delar med dig av dina observationer å din kontakt med Volvo. Visst är XC90 en lyx SUV läs stadsjeep. Men som stolt Svensk och någon som älskar Volvo vilö jag se denna bil slånstort i USA, ryssland med fler länder. Speciellt i USA är offroad egenskaper väldigt viktigt med tanke på hir sådana används. USA ärt ett stort land med massa chanser till offroad utflykter. Om bilen ska slå där måste även en stadsjeep klara av sådana miljöer. Jag tror Volvo kommer bli tvugna att tänka om vad gäller kalibrering osv. Hur som. XC90 är hittils Volvos bästa/snyggaste bil hittils och nästa redan en klassiker.

Okej så Polestar engineered är inte s[…]

Kom över en helt ny ratt, nu är jag n&ou[…]

Kolla att du kan rucka på oken tills inre […]

Jag vet inte vilken EQS du suttot i, men den &aum[…]