Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Bosse78
Hej

Fick nedslag på besiktningen för att handbromsen tar för dåligt och är för svår att släppa av. Tänkte låta Bilia fixa detta i samband med service, men då dom vill ha en fantasisumma för det blir jag tvungen att göra det själv. Nu har dom ju dock ändå redan felsökt till den ringa kostnaden av 850:- och konstaterat att backar och extender måste bytas. När jag kollar på Skruvat och dylikt hittar jag backar och monteringssats, men vad heter och var får man tag på denne extender ??

Nån som vet?
av ThunderAce
vad är det för bil?

kan vara antingen den delen som sitter på själva vajern som mekaniskt trycker ut backarna när du trycker på pedalen
eller den skruv/snäcka som du justerar ut backarna vid montering

skruvat har den men det är kit för att eftermontera på äldre som inte har denna när man inte köper original backar

http://www.skruvat.se/Justeringskit-han ... 87318.aspx

antar det är bilen som står i din signatur
Bilagor
handbroms.jpg
handbroms.jpg (79.88 KiB) Visad 1649 gånger
av Agneo
Om du har nya versionen av S80 vilket du borde ha om du har -07 så har du väl inga bromsbackar??
Handbromsen sitter ju i oken!
Visserligen fanns det ju en manuell variant i början innan el handbromsen kom men det var väl fortfarande inga centermonterade handbromsbackar??
av ThunderAce
Bilden ovan är från en mekanisk parkeringsbroms på en S80 2007 och enligt sprängskiss så
är det bromsbackar till denna, 2008 kom el varianten och då satte de den på oket istället
Användarvisningsbild
av Bosse78
Har nu fixat handbromsen. Med tanke på hur det såg ut och hur hårt thorxskruvarna och skivorna satt tvivlar jag starkt att Bilia ens lyfte på skivan och tittade, och extendrarna behövdes absolut inte bytas. Jag betalade sannolikt 850:- för en kvalificerad gissning...

Bild 41/43 satt bara på högersidan på vänster satt bild 23 på motsvarande plats. Spände backarna på högersidan med kugghjulet där igenom ett bulthål. Spände tills hjulet låste sig sedan backade 2 steg. Vänstersidan spänner man genom att spänna vajern mitt under bakaxeln. Nu nyper bromsarna direkt och gick igenom bilprovningen galant! :D
av ThunderAce
Låter bra att du har fixat det och att det funkar och besiktningen är klar dock så är jag fundersam varför du
Har olika grejer på vänster respektive höger sida.

Har du haft bilen sen ny eller har nån tidigare pillat på handbromsen?

Antingen så har man 41/43 eller 23, konstigt o mixa.
Jag vet att V70 00-07, S60 01-09, har nummer 23, säkert fler äldre som har samma och när man handlar pirat backar så måste man byta till
41/43 för att kunna justera bromsarna rätt pga. backar som inte har samma dimensioner som original.

Mixat känns märkligt. Då kan du till nästa gång byta den andra sidan och lägga dit 41/43 så spänner du bromsarna likadant på båda sidor
Användarvisningsbild
av Bosse78
ThunderAce skrev:Låter bra att du har fixat det och att det funkar och besiktningen är klar dock så är jag fundersam varför du
Har olika grejer på vänster respektive höger sida.

Har du haft bilen sen ny eller har nån tidigare pillat på handbromsen?

Antingen så har man 41/43 eller 23, konstigt o mixa.
Jag vet att V70 00-07, S60 01-09, har nummer 23, säkert fler äldre som har samma och när man handlar pirat backar så måste man byta till
41/43 för att kunna justera bromsarna rätt pga. backar som inte har samma dimensioner som original.

Mixat känns märkligt. Då kan du till nästa gång byta den andra sidan och lägga dit 41/43 så spänner du bromsarna likadant på båda sidor
Aha.. Har haft bilen sedan den va 3 år gammal. Har svårt att tro att man behövt byta backarna innan det men säkert vet man aldrig. Båda sidorna tog 1.8 på bromsprov iaf. Måste haft tur som fick till det så pass bra då med biltemabackar o allt :D

Om du tycker det är opraktiskt med laddning[…]

Vissa saker bryr jag mig inte så mycket om v[…]

Airbag Lampa på Volvo S60 2,4 2004

OK, eftersom bältesavkänningen fungerar[…]