Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Rillee skrev:Var det alkalisk eller petroleum avfettning?
Ingen aning, det var ett ackrediterat Ditec center som utförde reconden.
Alkaliskt och aluminium har man ju sett en del misslyckande med.
Men att få plast att se ut så !
Dom måste använt något riktigt stark typ thinner, bensin, aceton.
Användarvisningsbild
av TommyP86
Värsta jag sett, till och med torkararmarna var skadade? Gud vet vad de använt, inte ens med intorkning i solsken har jag några förslag på vad de använt möööjligen thinner.
Intressant är ju att de lackade delarna på bilen var fullständigt opåverkade när jag fick tillbaka, de verkar ju ha en helt överlägsen förmåga att motstå både kemiska angrepp och solblekning medans alla plastpaneler är mycket ömtåligare.

Bild
Användarvisningsbild
av Funk
volvoc70cab skrev:Prova med vanlig olivolja. Men låt plasten bli mättad. Men låt det torka innan ni kör ut på en dammig grusväg. Proffsen använder detta undermedel.
Det var nog längesedan...
För är det något som förtvätt/alkakier eller bilschampo är bra på att lösa så är det vegetabiliskt fett...

/Thomas
Har plasten blekts en gång är man körd. Man kan inte polera, vaxa, lacka om eller göra något.

Det enda som hjälper är typ Vista Pro men det är inte långvarit utan man får hålla på hela tiden.
Jula har en fantastiskt bra svärta som sitter som berget och ger en blank finish. Kan ta ett kort om du vill. Var ca två månader sedan jag lade på det
Användarvisningsbild
av bjornw
Funk skrev: Concept Vista är inte heller ett skydd utan används framförallt efter ett par år när/om plasten grånat. Som skydd funkar CarPros Perl eller Delux eller Gtechniq - C4 bättre.

/Thomas
Har använt Vista på flera bilar och det ser fint ut när det är nygjort men det lämnar en hinna på plasten som tar åt sig tjära och annat skräp med resultat att det är svårt att hålla rent och med tiden blir det värre och värre. Den flagnar av bitvis och påverkas av stensprut och annat, plasten ser flammig och fläckig ut ganska fort, inte helt olik B20s bilder men inte lika illa. Kommer aldrig använda den igen och avråder från den.

Perl och D-lux från Carpro funkar kanon båda. Den senare dyrare men mycket längre hållbarhet.
Lackskydd och vaxer som funkar på plast (inte kritar) gör ofta också ett bra jobb, tex Carpro Reload spray, Ultima PGP, Autoglym Resin osv.
Airbag Lampa på Volvo S60 2,4 2004

OK, eftersom bältesavkänningen fungerar[…]

Som nyligen inhoppad i en 4a kan jag flika in me[…]

Dörrlås under vintern.

Vi har en XC60 MY22 men har inga problem med d&oum[…]

Om du tycker det är opraktiskt med laddning e[…]