Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av malte74
En bekant har blivit med en 940 1996, LTT 135hk och med M90 manuell låda. Han tycker dock att det inte skulle skada med lite bättre ork vid omkörningar (kör lugnt annars) och vi började kika lite på möjligheterna som finns då det kommer till att få fart på en 940..

Verkar vara en djungel. Vi läser om guldboxar hit (det verkar redan sitta en i bilen..), bränslechip dit, tändningschip, ställbara wastegates..
Samtidigt verkar rätt många inte chippa både bränsle och tändning utan bara bränsle. Räcker det?

Om vi håller oss till en moderat trimning (det vanliga brukar tydligen vara att hålla laddtrycket runt 0.8bar. Det är säkert mer än tillräckligt.) hoppas vi nu att någon här vill vara så vänlig och helt enkelt punkta upp vad som behövs. Behövs båda chippen eller bara det ena, och vilken övrig hårdvara behövs (om någon)? Om någon sedan kommer med tips på vad man ska skaffa, var det finns och så vidare så vore vi två nöjda herrar..

Vore kul med lite erfarenheter också ifrån de som kör med trim. Blir skillnaden klart märkbar med den hårdvara som behövs för ett 0.8-ladd eller är det endast marginella skillnader vi talar om?

Visst går det att bara lämna in bilen och få allt avklarat, men på bsr (som är stället där vi tittat) så skulle det kosta 4320:- för chip och sedan ytterligare 1500:- för injustering av laddtrycket och nästan 6000:-.. Det innebär ju att en gammal 940 är bland de dyraste bilarna att "chippa" och jag vet att ägarens förhoppning är att komma billigare undan än så genom att göra "jobbet" själv.
Tacksam för hjälp!
Användarvisningsbild
av White
I första skedet med ett ladd på max 0,9 bar behövs endast bränslechip. Detta ger i runda slängar 200hk och märks minst sagt
skillnad mot original. Själv kör jag med chip och ställbar wastegateklocka från BSR vilka jag varmt kan rekommendera. Sedan har jag
kompletterat med 2,5" sportkat och 2,5" fullflödessystem samt ett K&N filter i originalburken.
White skrev:I första skedet med ett ladd på max 0,9 bar behövs endast bränslechip. Detta ger i runda slängar 200hk och märks minst sagt
skillnad mot original. Själv kör jag med chip och ställbar wastegateklocka från BSR vilka jag varmt kan rekommendera. Sedan har jag
kompletterat med 2,5" sportkat och 2,5" fullflödessystem samt ett K&N filter i originalburken.
Tackar! Högre ladd än 0.9 är inte aktuellt (dör inte turbon runt 1bar?). Den ställbara wastegateklockan.. Är det den som sedan bestämmer vilket laddtryck man får? Kollade som hastigast och det finns en för 0.8bar som skulle kunna vara lämplig men om den följer med i "paketet" de har men att de ändå, a 1500:-, måste justera in laddtrycket gör ju att man misstänker att man inte kan lita på att den verkligen ger 0.8..
Så med en justerbar behöver man alltså även en laddtrycksmätare för att se var man hamnar. Det får isf bli en ganska billig historia som kan plockas bort när jobbet är gjort. Min vän har passerat 40 med råge och jag tror nog att en laddtrycksmätare i instrumenteringen skulle bli väl ungdomligt.

Vilket bränslechip är lämpligt, och var köper man det? Med en "guldbox" borde det väl vara en smal sak att själv byta?
Användarvisningsbild
av White
Originalturbon blåser nog mest varmluft om man går över 0,9 bar ja. Helt riktigt är det wastegateklockan som bestämmer vilket
laddtryck det blir. Det sitter en gängad stång på wastegateklockan där man justerar laddtrycket, kortar man stången ökar laddet och
tvärt om. Jag hade nog rekommenderat 0,8 bars klockan från BSR, lika så ett bränslechip därifrån. Stämmer att man bör ha en
graderad laddtrycksmätare när man laborerar med laddtrycket, det kan bli dyrt annars. BSR har även en bra ganska billig mätare, den
kan man förslagsvis montera i handskfacket om man inte vill ha den synlig. (Jag har min synlig och är 45 år) :wink:

"Guldboxen" är en speciell tändningsbox. Det är den enda tändningsboxen som har löst chip och därför går att chippa. Alla
bränsleboxar är chippbara. Man anger sitt boxnummer vid beställning för att få rätt chip. BSR säljer dock inte tändningschip.
Kör "Tradera-chip" med okänd programvara till min B230FT. Bränsle+tändning, förmodligen kopia av någon mer känd variant.
1 bars tryckklocka från BSR, både räcker till och blir över. 0,8 bar är fullt tillräckligt enligt mig.
Öppet filter med avskärming, mest för att få ut det mysiga pysljuden från dumpen.
Original avgassystem från 740, dessvärre avsett för en vanlig GL så antagligen lite väl klent... Kommer uppgraderas till 2,5-tum.

När det blir dags att byta koppling så kan det vara värt att satsa på en hårdare tryckplatta för att ha marginalen på rätt sida.
Kopplingen, ja.. Vad tål den om den är helt orginal? Jag kan garantera att det inte kommer att handla om några rivstarter, men man vill ju kunna trycka "pelle i botten" i 80 på 3:an utan att det slirar..
Apropå det, vad ligger arbetskostnaden på (normal verkstad som mekonomen, inte nödvändigtvis märkesverkstad) när det gäller kopplingsbyte på en 940? De är väl relativt humana att byta koppling på jämförelsevis..
malte74 skrev:Apropå det, vad ligger arbetskostnaden på (normal verkstad som mekonomen, inte nödvändigtvis märkesverkstad)
Jag betalade 1000:- hos en kompis som har verkstad. Så börja räkna på det dubbla och uppåt (detta var enbart arbetet). Själva kopplingen kostar sedan efter vad man vill ha, 990:- på Biltema till en "vanlig" GL till c:a 4500:- till en GLT 16V eller turbo hos en "riktig" leverantör. Detta är standardgrejer, ska du ha "race grejer" kan det kosta hur mycket som helst.

Mvh
Lennart
Drive / Hold

Aktivering: Funktionen aktiveras eller avaktiveras[…]

Nu har bilen börjat rulla i sin vardagliga an[…]

https://youtube.com/shorts/pEjxtQsqqjI?is=eghLqGTZ[…]

Ser så här