Volvo V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej

Dags för en ny V40...

Jag hittar ej miljöbilsinformation (m.a.o. ev.5 års skattefrihet) gällande:

1) V40 D4 med manuell växellåda ?

2) V40CC AWD D4 med manuell växellåda ?

/V402013
http://www.media.volvocars.com/se/sv-se/models/v40/2016

"
Dieselmotor med banbrytande i-Art-teknik
Turbodieseln D4 levererar 190 hk och ett vridmoment på 400 Nm. Bränsleförbrukningen för Volvo V40 med manuell växellåda har reducerats till 3,7 l/100 km, vilket motsvarar ett CO2-utsläpp på 96 g/km och innebär att modellen uppfyller de nya, skärpta miljöbilskraven.

Motorn använder sig av den världsunika i-ART-tekniken med tryckåterkoppling från varje bränsleinsprutare i stället för den konventionella common rail-tekniken med en gemensam trycksensor. Varje insprutare är försedd med ett intelligent chip som övervakar insprutningstrycket. Med hjälp av informationen från chipet ser i-ART-systemet till att exakt rätt mängd bränsle sprutas in under varje förbränningscykel.

I kombination med ett insprutningstryck på 2 500 bar ger i-ART-tekniken en motor med hög prestanda, bättre bränsleekonomi och betydligt lägre utsläpp.

Dieselmotorn är också utrustad med den senaste dubbelturbotekniken, minskad inre friktion och ett smart ventilsystem för kylsystemet som ger snabbare uppvärmning efter kallstart.

"
Således måste detta måste innebära att 2016 V40 6vxl man är en miljöbil!
Finns det motstridiga fakta till detta?
Ja! Dieselolja är fossil. Något fossilbränsle kan aldrig bli miljövänligt.

Detta är djupt intensiv debatt med åsikter från alla håll och alldeles för stor för att debatteras på detta forumet, men du kan ju ha det i åtanke. Svälj inte allt som reklamen säger. Försök lägga upp en egen linje på vad du själv anser är miljövänligt eller inte och gå efter den.
+1

Volvo har egentligen bara 2 st riktigta miljöbilar, alltså bilar som går på förnyelsebart bränsle & det är V70 T5 Bi-fuel och V60 T5 Bi-fuel.
ja det håller jag absolut med om. Men nu till modellår 2016 försvann Volvos E85 bilar ur sortimentet. :|

Hej, Jag köpte en 2014s Volvo v60 för un[…]

blev ju riktigt bra där! dom gläns[…]

Monterade till slut MOST blåtands modulen me[…]

Bra att det löste sig, dock jag är 99% s[…]