Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av volvo244gle
Bara flytta över glaset (utan ramen) är inte helt enkelt. Jag spräckte mitt direkt när jag försökte separera glaset från ramen för att kunna reparera värmeslingan. ;)
Ett löst glas är det väl bara försöka få fast på något vis, men frågan är hur värmeslingan bakom ett krossat glas mår? Rätt saftiga priser med tycker jag!

Min historia slutade med att jag for till självplocksskroten och hämtade ett nytt komplett glas med fungerande värme för ett fast pris på 100 kr.
Användarvisningsbild
av wissel
Självplockskrotar finns inte på så många platser i Sverige dessvärre.
Köp ett komplett glas med ram o allt...tryck dit det, jag har bytt på mina
samtliga volvosar utan att en enda gång spräckt glasen. Dags dato 9 st. utan kross.
av Craiser
wissel skrev:Du kan köpa vilket som helst på Bildelsbasen.
S60 2001 passar ju rätt av.
När du fått hem Glaset, snäppa loss ditt trasiga o snäpp fast det du köpt.
När du tar loss spegelvärmarkablarna (2st.) så kom ihåg var dom satt , dom har samma färg så lätt att sätta fel.
Inga verktyg behövs, vinkla in glaset, ta tag i glaset längst ut,
dra glaset utåt ....
Tack för all hjälp! Då drar jag hem denna nu då https://www.bildelsbasen.se/?index=defa ... d=28077892. Men vid beställning står det "Kompletterande information om det fordon delen skall passa till - Originalnr (Ev. originalnr på delen ni söker). Vart hittar jag detta nummer?
av Craiser
volvo244gle skrev:Bara flytta över glaset (utan ramen) är inte helt enkelt. Jag spräckte mitt direkt när jag försökte separera glaset från ramen för att kunna reparera värmeslingan. ;)
Ett löst glas är det väl bara försöka få fast på något vis, men frågan är hur värmeslingan bakom ett krossat glas mår? Rätt saftiga priser med tycker jag!

Min historia slutade med att jag for till självplocksskroten och hämtade ett nytt komplett glas med fungerande värme för ett fast pris på 100 kr.

Tack för svaret! Det vore verkligen trevligt att få betala 100kr om jag ska vara ärlig... Men ja så här får det bli. Jag beställer hem denna nu då https://www.bildelsbasen.se/?index=defa ... d=28077892 . Men vid beställning står det "Kompletterande information om det fordon delen skall passa till - Originalnr (Ev. originalnr på delen ni söker). Vart hittar jag detta nummer?
av malajo
wissel skrev:Din bil är fulladdad i kontaktstycket. Så räkna kablarna så vet du vad du har- och vilka funktioner du vill ha.....
6 kablar= Eljustering,tempgivare.(P2 från 00-06)
7 kablar= Eljustering,tempgivare,spegelvärme (P2 från 00-06)
8 kablar= Eljustering,tempgivare,spegelvärme,blinkers(endast classic 07)
8 kablar= Elljustering,tempgiare,spegelvärme,markbelysning.(P2 från 00-06)
9 kablar=Elljustering,tempgiare,spegelvärme,markbelysning,blinkers(endast classic 07)
9 kablar= Elljustering,tempgivare,markbelysning + minne(P2 från 00-06)
12 kablar= Elljustering,tempgivare,spegelvärme,markbelysning,elinfällning
13 kablar= Elljustering,tempgivare,spegelvärme,markbelysning,elinfällning + minne.
13 kablar=Elljustering,tempgivare,spegelvärme,markbelysning,elinfällning,
blinkers(classic 07) ?
15 kablar= Eljustering,tempgivare,spegelvärme,markbelysning,
elinfällning,BLIS (endast 05)
16 kablar= Eljustering,tempgivare,spegelvärme,markbelysning,elinfällning + minne BLIS(endast 05)
På min v70 2001 bytte jag till 13 kablars spegel och lite Mjukvara o vips elinfällbara....
Vad kostar en sån program-uppdatering? Antar att det måste göras hos volvo.
El-infällning hade jag gärna haft på min V70 -03
av volvo244gle
Craiser skrev: Tack för svaret! Det vore verkligen trevligt att få betala 100kr om jag ska vara ärlig... Men ja så här får det bli. Jag beställer hem denna nu då https://www.bildelsbasen.se/?index=defa ... d=28077892 . Men vid beställning står det "Kompletterande information om det fordon delen skall passa till - Originalnr (Ev. originalnr på delen ni söker). Vart hittar jag detta nummer?
Du kanske har löst det redan, men enklast är nog att ringa upp den aktuella skroten och fråga.
Kanske går att få ett annat pris då med, vem vet. :)

Ja självplock är inte dumt om man bor i närheten av en anläggning! Kan bli rätt dyra delar annars om man väger in reskostnaden och inte bara ser det som en trevlig utflykt. Gå på skroten är trots allt rätt skoj. :P
Nog för att man är välkommen att gå en runda på en ej namngiven lokal skrot då de har öppet, men priserna blir alltid en överraskning och det är kontant betalning ute på gården som gäller...
Man åker dit på ren chans då man aldrig kan veta vilka fordon de har inne, och bilarna står dessutom i lera, brännässlor och ibland så trångt att man får åla sig in i kupén genom någon krossad ruta.
Inte optimalt alls.

Har annars närmast till Delplocken i Bollnäs: http://www.delplocken.se
Fasta priser, bilar på rad och prydligt uppallade så att man även kommer åt underredet.
Alla fordon de har inne listas på hemsidan så ingen gissningslek - om bilen i fråga inte blivit rensad redan.
Finns både skottkärror och en motorlyft att låna. Möjlighet till handtvätt samt att de även säljer glass. ;)
Väl värt ett besök!

Finns även Returbilen som kör samma koncept på flera platser utspridda över landet.
Har personligen aldrig besökt någon av deras anläggningar, men bara hört gott om dem.
http://www.returbilen.se/index2.html
Användarvisningsbild
av wissel
Mjukvara + laddning betalade jag 1006:- värt varenda spänn.

Rensa bagaget, öppna undergolvet, använd[…]

Kablar till tändspol

Problemet, i mitt fall i alla fall, är att pl[…]

Feltema har ju AGM-batterier i den storleken f&o[…]

Rtti trafiktjänst navigation

Ingen? :-o