Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Volvo965
Ursäkta men det tog lite tid att komma till och mäta. men nu är det gjort sen några dagar tillbaka. vid jämn körning 80kmh låg volt talet och pendlar mjukt mellan 650mv ner till 35o mv. utan några snabba svängningar. På min digitala mätare rörde sig siffrorna stilla och försiktigt och inte som om de fått spel. Naturligtvis förändras den snabbt vi gas på drag eller att man släpper gasen. I det stora hela en lugn reglering.
NU till det tråkiga. Idag när jag kör till jobbet, efter ca 2 mil hugger motorn till som om den tvär dör en sec, sen börjar den att små missa och blir lika svag som det var innan.............
Den har gått perfekt sen den 13/7 utan att missa utan att vara svag och den har legat på blandad körning på ca 0,90 l/mil.
Jag blir förtvivlad vad är det som spökar, har jag trots allt ett kabel fel??? Eller kan där vara någon annan givare som spökar???? Jag har naturligt vis inte hunnit att mäta något.
HJÄLP !!!!!!!!! :???:
av Volvo965
Inga motor lampor lyser och vad det gäller fel koder så har jag inte kunnat kolla ännu. Men förmodligen ser det ut som en julgran som blinkar o lyser. För fel i lamda sonden, fel bränsle värde, fel, för fet eller för mager blandning, knack sensorer, vad mer finns det som kan fel koda ? tändingsfel, fel på bakre vindrutetorkare, smuts på mattorna, mm ja ni förstår den ger ingen ledning om var jag skall leta för enligt koderna är där fel på ALLT. konstigt att bilen går över huvud taget.
Men när jag kommer hem skall jag koppla bort givaren till lamda för att se om den går bättre igen. OM den gör det så måste där finnas något kabel fel. Eller???
Användarvisningsbild
av lennarte
När du mäter en lambasond parallellt med styrenheten (kabeln kopplad) ska volten fladdra snabbt hela tiden mellan 0,1 och 0,9V när motorn är varm. Mäter du utan att kabeln är kopplad till bränsleboxen ska den ligga på c:a 0,6V, relativt konstant. Är kabeln inte kopplad går motorn i "link home mode" och då går den utan Lambdareglering. Är kabeln kopplad till bränsleboxen när du mäter och volten ligger relativt konstant, är det nog avbrott någonstans. När du mäter Lambdasonden måste du ha - till mätinstrumentet från motorn. Annars kan visar det fel.

Mvh
Lennart
av Volvo965
Kopplas "link home mode" läget ur direkt när man sätter in givaren från lamdan eller är där en process för att koppla ur den så den går reglerat igen?
Användarvisningsbild
av lennarte
Vet faktiskt inte, men den sätter ju felkod och då måsta man ju "nolla" ut den i alla fall. Det är ingen "extra process" utöver att "nolla" felkoden i alla fall. Boxen "känner" ju av att allt fungerar när man startar och ligger felkoden kvar "tror" den kanske att felet är kvar. Har inte funderat på detta, brukar alltid ta bort felkoderna innan varje provkörning. Sedan kan det ta ett tag (någon mil) innan boxen "har lärt sig" igen hur det "ska vara"

Mvh
Lennart
av rid54
Med "limp home mode" menas ju att styrdatorn låter motorn fungera även om vissa ingångsdata inte finns, exvis om nån sensor har lagt av. Hur detta praktiskt funkar beror på motorstyrningens typ och modell och är nog inte alls samma i olika årgångar eller bilmodeller. Vissa sensorer är ju mer kritiska än andra, liksom, så motorn kanske inte alls kan gå om vevaxelsensorn ger upp, men den kan gå med nån sorts "grundinställning" om LMM ger upp eller liknande. Det finns ju fler sensorer som kan bråka (knacksensor, tempsensorer, spjällägesgivare...). Det finns också andra skyddsfunktioner, till exempel att styrdonet kan upptäcka misständningar och även vilken cylinder som missar och då stänga av spridaren till den cylindern (åtminstone i vissa system). Så det finns mycket som kan trassla. Därav att felkoder nästan är ett måste för att ge sig på att försöka fixa nåt som inte är uppenbart. Ditt fel är inte av det självklara slaget, kan man säga, därför kanske det låter tjatigt, men felkoder är nästan första steget. Motorn är ju uppenbarligen i gott skick mekaniskt och den kan gå bra, uppenbarligen, men mycket troligt finns en dålig sensor eller dåligt kablage någonstans. Vet inte om du har nån bra handbok, som Haynes eller Chilton eller liknande, men det finns ju en del information i dessa böcker som kan vara till hjälp.
av rid54
Ett sätt att gå vidare med lite översiktlig felsökning är ju att köra till problemet uppstår (om det liksom dyker upp konsekvent när du kör) och starta om motorn. Går den då fortfarande dåligt, stoppa den och lägg av en batteripol i några minuter och prova igen med körning. Idén med detta är, att försöka se om det är ett fel som kommer slumpmässigt eller om det har med motortempen att göra. Att göra styrdatorn spänningslös brukar nollställa felkoderna, har jag för mig.
av rid54
Förresten, läste lite noggrannare: "fel på allt"? Låter som nåt med spänningsmatningen till styrboxen. Den har inte totalvägrat någon gång?

Köp ferritas standard rostfria system s&arin[…]

Sätt på keramiska belägg näst[…]

244 - Bälte bak

När jag satte rullbälte bak på 144[…]

Trögstyrd V70 trots ny servopump

Kärvande rattaxelknutar är väl en k[…]