Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av judemannen
Hej! Råkade tappa hela förarsidans strålkastare i marken när jag skulle byta tillbaks till xenon i halvljus efter besiktningen (halogen versionen). Använder mig utav 35 wattare på original kablage. Kort därefter slocknade SML och parkeringljuset på den motsatta reflektorn. När jag sedan fick den nya reflektorn och monterade allt så funkade den, förutom höjdjusteringmotorn som man bara sätter in från den gamla. Och efter att jag kopplade in den så slocknade ALLA lampor i den reflektorn, så varken blinkers, SML, park., halv eller hel ljus funkar. Det enda som lyser fram nu är halv och hel i den andra reflektorn vars parkeringsljus och SML fortfarande ej funkar.

För att lägga ännu mer salt på såren så var jag inne hos Volvo dagen innan där han berättade för mig att jag bör säkra upp mina ballaster då CEM kan ta skada som i sin tu leder till att halvljuset slocknar permanent och kostar 12k att få en ny monterad"...
Humanhabit och Xenonkungen hävdar dock bestämt att startspänningen på 23.000volt som ballasten alstrar INTE kan skada bilens el då den spänningen enbart är mellan lampa och ballast, samt att det finns interna säkerhets-kretsar inuti ballasten.

Vad tror ni att det låter som?

Finns det någon duktig som vill titta på det eller ev. vill hjälpa till, så betalar jag gärna då jag lär ligga sömnlös om nätterna nu. 10-milsradie runt Borås

Är mycket tacksam för tips och hjälp!

Mvh
Användarvisningsbild
av TommyP86
Jag var faktiskt med vid montering av xenon i helljuset på en xc70 -08 för många år sen, efter någon månad dog cem. Den fick en ny cem och xenonet satt kvar, så om det var en slump eller inte lämnar jag öppet på. Det sades då iaf att det var orsaken, men det fungerade sen iaf, så vem vet.
av least
börne skrev:
judemannen skrev:Vad tror ni att det låter som?
Karma för att åka runt & blända folk.
:D

Som nyligen inhoppad i en 4a kan jag flika in me[…]

Dörrlås under vintern.

Vi har en XC60 MY22 men har inga problem med d&oum[…]

Om du tycker det är opraktiskt med laddning e[…]

Transmissionsolja till M66

Jag har kört med Castrol Transmax Manual FE 7[…]