Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Micce1980
Hehe spännande läsning i denna tråden.

Angående automat och jänkare.

Året var 2012 och jag hyrde en Ford Crown Victoria MY11 automat med rattväxel i San Fransisco för att färdas till Las Vegas i. Den var hur kul som helst att ratta runt med. Bekväm ja men det mesta var rätt kass med den ändå på ett eller annat sätt. Knappar satt på de mest konstiga platser, instrumenten såg ut att komma från 80-talet, bagageutrymmet var så dåligt planerat att våra resväskor som passade precis i vår dåvarande S40 MY00 passade precis lika bra/dåligt i detta enorma utrymme. Den guppade mer än regalskeppet Vasa i hög sjö och ja den sörplade ju en del bränsle men satan vad kul det var.
1280px-2007_Ford_Crown_Victoria_LX.jpg
1280px-2007_Ford_Crown_Victoria_LX.jpg (25.58 KiB) Visad 3072 gånger
Flög sedan en bit till Florida och tog ut en WV Passat MY12 automat med sportläge för en smärre repa till Manhattan. Satan vilken skillnad, en fröjd att köra den på alla sätt och det märktes att den var genomarbetat på alla sätt. Inte lika kul men satan vilken skillnad.
1024px-2012_Volkswagen_Passat_--_NHTSA_1.jpg
1024px-2012_Volkswagen_Passat_--_NHTSA_1.jpg (55.98 KiB) Visad 3069 gånger
Hyr alltid bil med automat när det går och hoppas på att hitta en bil med automat nästa gång det skall köpas bil. Mycket smidigare anser jag men synd att européerna inte riktigt förstått detta bättre, tycker jag. Men, hellre en europeisk bil med manuell än en jänkare med automat i alla fall för mig om man bara ska ha en bil.
Användarvisningsbild
av mikethebik
VolvoB20 skrev:
mikethebik skrev:Självklart är det automatlåda som gäller,det har jänkarna fattat i mer än 70 år
Jajjemän.. 7,4 l BigBlock V8a, Automat o billig bensin, man är ju född i fel land för bövelen.

Europa med löjliga små överladdade snåldieslar och manuella lådor med höga bränslepriser känns ju helt fel.

Kompisen hade en dylik Stingray, snörvlade så gott på tomgång, ruppade man till på gasen så kändes det som alla lösa föremål och personer inom 5 meter riskerade sugas in i motorn... måste upplevas,,,,
Yes B20, bara ljudet från en gammal stötstångs-V8 är värt minst en halvliter milen, är alltid en njutning med nervevade fönster att pysa runt på en lagom krokig asfaltväg i 50-60 kmh och bara lyssna till sången från V8:an,inte mycket som slår det, och ja ,det är automatlåda, allt annat är helgerån!! :D :D

Mike
av Gourmand
Jänkare är ju bara smaklösa och vulgära. Mängder med plåt och under ytan en teknik som i allt väsentligt är väldigt nära hästdroskorna, med sina bladfjädrar och sitt skrammel. Vi som aldrig skulle köpa en automatbil, vill ju ha egen kontroll över bilen. Samspelet mellan styrning, koppling, gas, växellåda och broms är det som gör själva bilkörningen. Kan man inte hantera det, särskilt under vinterkörning, så bör man inte köra bil överhuvudtaget enligt mig. Få amerikaner kan köra bil och anledningen är främst två. Usel körkortsutbildning och att de bara klarar av att köra med automat.
Användarvisningsbild
av Guligan
Gabriel skrev:
Funk skrev:Var inte så säker på ens det där med manuell låda...

/Thomas
Genom att bara ebjuda awd bilar med en gammal ineffektiv automatlåda så gör ju i alla fall Volvo sitt bästa för att bibehålla en grupp som väljer manuell låda.
+1 och amen. Håller på att byta till en ny XC60 nu, med AWD denna gång. Var också lite sugen på automat, men efter en provtur, nää...
Användarvisningsbild
av mikethebik
Gourmand skrev:Jänkare är ju bara smaklösa och vulgära. Mängder med plåt och under ytan en teknik som i allt väsentligt är väldigt nära hästdroskorna, med sina bladfjädrar och sitt skrammel. Vi som aldrig skulle köpa en automatbil, vill ju ha egen kontroll över bilen. Samspelet mellan styrning, koppling, gas, växellåda och broms är det som gör själva bilkörningen. Kan man inte hantera det, särskilt under vinterkörning, så bör man inte köra bil överhuvudtaget enligt mig. Få amerikaner kan köra bil och anledningen är främst två. Usel körkortsutbildning och att de bara klarar av att köra med automat.
Antar att du Gourmand med ditt stora kunnande och skicklighet inom bilkörning också kör utan styr-och bromsservo, vevar torkaren för hand samt har osynkad växellåda, då snackar vi RIKTIG bilkörning! Sådana bilar kan jag nämligen framföra, då jag kört många sådana bilar, men vill jag hålla på så i vardaglig transport? Nej tack!
Nedvärdera inte andra människors kunskap för att dom har en åsikt!

Mike
av s6025t
Gourmand skrev:Jänkare är ju bara smaklösa och vulgära. Mängder med plåt och under ytan en teknik som i allt väsentligt är väldigt nära hästdroskorna, med sina bladfjädrar och sitt skrammel. Vi som aldrig skulle köpa en automatbil, vill ju ha egen kontroll över bilen. Samspelet mellan styrning, koppling, gas, växellåda och broms är det som gör själva bilkörningen. Kan man inte hantera det, särskilt under vinterkörning, så bör man inte köra bil överhuvudtaget enligt mig. Få amerikaner kan köra bil och anledningen är främst två. Usel körkortsutbildning och att de bara klarar av att köra med automat.
Så du menar att Marcus Ericsson Lewis Hamilton o de andra F1 förarna inte kan hantera en bil när en F1 bil inte har någon koppling de är ju 100 gånger mer avancerade än din V50 D2 med lite över 100hk som du verkar ha fullt upp med att köra! De skulle köra fullständigt skiten ur dig iaf är jag övertygad om trots de inte kan köra bil enligt dig då de kör bil utan koppling
Senast redigerad av 1 s6025t, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Rillee
Tur att lastbilen på jobbet har manuell växellåda så att man inte blir rent kass på att köra sin automat växlade personbil.
Användarvisningsbild
av EjS
Vänta nu! Har inte nya XC90 bladfjädrar?!??

Går inte Corvette lika snabbt på Nürburgring som 911 för en tredjedel av priset???!?

En sak är kulturskillnad och tradition - men tro inte att jänkarna hänger efter. Tvärtom.
Användarvisningsbild
av EjS
mikethebik skrev:
VolvoB20 skrev:
mikethebik skrev:Självklart är det automatlåda som gäller,det har jänkarna fattat i mer än 70 år
Jajjemän.. 7,4 l BigBlock V8a, Automat o billig bensin, man är ju född i fel land för bövelen.

Europa med löjliga små överladdade snåldieslar och manuella lådor med höga bränslepriser känns ju helt fel.

Kompisen hade en dylik Stingray, snörvlade så gott på tomgång, ruppade man till på gasen så kändes det som alla lösa föremål och personer inom 5 meter riskerade sugas in i motorn... måste upplevas,,,,
Yes B20, bara ljudet från en gammal stötstångs-V8 är värt minst en halvliter milen, är alltid en njutning med nervevade fönster att pysa runt på en lagom krokig asfaltväg i 50-60 kmh och bara lyssna till sången från V8:an,inte mycket som slår det, och ja ,det är automatlåda, allt annat är helgerån!! :D :D

Mike
Jag föll pladask för chevys v8 när jag hyrde den första gången i en Corvette C7. Nyligen hyrde jag Camaron med liknande motor.

Med cylinder cut off (V4) drar den runt 0,9, dvs. samma som min xc70 d5 i vardagskörning.

Men vilken skillnad att åka :)

I Corvetten hade avgassytemet en by-pass och när aut låda gick i sportmode och varven gick över 5000 lät det som åskväder. Fuldständigt vansinnigt. Har åkt 911 turbo och gt3 och kan bara säga att vid cruising är de övertråkiga i jämnförelse.

När Corvetten växlade kändes det hur chassin vred i längdled sig när nästa växel slängdes in.
av Z28
Mycket roande läsning här.. Jag ska väl nämna att jag kör automat (min första) valde det enbart för att jag tyckte det var bekvämt. Jag vet inte hur ni använder era bilar, men min är en bruksbil, d,v,s ett fordon som jag använder för att ta mig från punkt A till punkt B på ett enkelt och bekvämt sätt. Här får jag nu läsa om jämförelser mellan olika sportbilar och att man ska köra manuell för att man kör "aktivt" och samspel mellan koppling, styrning och dittan å dattan, och därför tror sig vara bättre förare. Hallå!! Det är faktiskt dieselVolvo som diskuteras här! Såg även att vinterkörning nämdes, något som faktiskt är enklare med manuell låda, om man vet vad man ska göra med den...
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 17
Airbag Lampa på Volvo S60 2,4 2004

OK, eftersom bältesavkänningen fungerar[…]

Som nyligen inhoppad i en 4a kan jag flika in me[…]

Dörrlås under vintern.

Vi har en XC60 MY22 men har inga problem med d&oum[…]