Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Vento
Är nu på semester och har låtit bilen stå sen söndags kväll tills idag tisdagkväll.
Nu när jag provade att starta finns det inte tillräckligt med ström kvar för att den skulle starta!? Batteriet har tidigare laddadets ur när jag provade dieselvärmaren engång, sedan har jag aldrig använt den! Men annars brukar bilen starta som vanligt! Är det bara batteriet som är dåligt eller är det något som kan tjuvdra ström?
Användarvisningsbild
av Wolfyswe
Troligen batteriet som är kasst, men kolla gärna över så du inte har något inkopplat i cigg-uttag (fram och bak)
som eventuellt kan ladda ur batteriet, men jag tror dessa stängs av när bilen gör det.
Prova att byta ut batteriet mot ett nytt och se om problemet återkommer, då vet du att något drar ström.
av Lövet
Hur är dina körmönster? Kör du många sträckor som är bara några kilometer och aldrig rejäla långsträckor så laddas inte batteriet upp ordentligt.
av Vento
Varierande! Nu under semester har jag åkt mest längre sträckor men när jag jobbar blir det endel kortare turer då jag åker inom jobbet!
av Rådlös
Hur gammalt är batteriet? Har du utrustning för att mäta på batteriet? Ett batteri kan ju se rent och fräscht ut, men vara slut ändå. Batterier som inte blir fulladdade åldras mycket snabbare än batterier som ofta ligger på eller nära fulladdat. Teoretisk livstid på ett batteri som vårdas bra kan vara uppåt tio år eller mer i vissa fall, men det går att ha ihjäl ett batteri på nolltid genom vanvård och misskötsel.
Användarvisningsbild
av StefanN
Lövet skrev:Hur är dina körmönster? Kör du många sträckor som är bara några kilometer och aldrig rejäla långsträckor så laddas inte batteriet upp ordentligt.
Tycker den inte är så känslig, jag kör sällan mer än 3 km i taget och har inga problem med urladdat batteri. Har orginalbatteriet sen ny.
av Vento
Vad kostar ett nytt batteri från Volvo? Någon som vet ett ca pris?
Batteriet är 5år gammalt, har inget att mäta med!
av Vento
Okej är det ungefär samma hos de olika volvoåterförsäljarna eller skiljer det?
Airbag Lampa på Volvo S60 2,4 2004

OK, eftersom bältesavkänningen fungerar[…]

Som nyligen inhoppad i en 4a kan jag flika in me[…]

Dörrlås under vintern.

Vi har en XC60 MY22 men har inga problem med d&oum[…]

Om du tycker det är opraktiskt med laddning e[…]