Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Jenson
Tjena alla kloka ,
är sen ca: 3- mån lycklig ägare till en 2.5 FT aut. och blir inte klok på farthållaren i bilen, obs vanlig "farthållare ".
kör ofta på väg med 90-70-90-70 och den håller inte kvar 70 i minnet mer än ca: 500 m. Efter att man har ökat upp hastighetn till 90-100 igen utan man är tvungen till att uppdatera farthållaren igen när man kommer till nästa 70 sträcka.
Blir inte den avslappnade körning som man hade i V70 n.där man bara släpte gasen o bilen fortsatte på inställd fart.
Händer även på alla andra hastigheter. Och nej jag rör ej bromsen och bilen håller inställd fart i mil efter mil om jag inte ökar farten. Hörde med volvo när jag hämtade bilen efter service i förra veckan men inte hört talas om detta, glömde nämna det när jag lämnade in bilen.
Någon som upplevt samma sak med sin v70 ll?
av Lövet
Känner inte igen beteendet från någon av de V70 eller V60 jag ägt
Användarvisningsbild
av apersson850
Om jag fattar dig rätt så vill du låta farthållaren stå kvar på 70 km/h, men tidvis kör du fortare genom att gasa själv?
På min 2012 kan man göra så, men bara i en minut. Sen kopplar farthållaren ur och jag måste slå på den igen. Innan en minut gått måste jag släppa gasen helt för att farthållaren ska ligga kvar. Sen har man en minut till på sig. Nu har jag adaptiv farthållare, men jag tror inte det beteendeet skiljer sig från den andra modellen.
av Jenson
apersson850 skrev:Om jag fattar dig rätt så vill du låta farthållaren stå kvar på 70 km/h, men tidvis kör du fortare genom att gasa själv?
På min 2012 kan man göra så, men bara i en minut. Sen kopplar farthållaren ur och jag måste slå på den igen. Innan en minut gått måste jag släppa gasen helt för att farthållaren ska ligga kvar. Sen har man en minut till på sig. Nu har jag adaptiv farthållare, men jag tror inte det beteendeet skiljer sig från den andra modellen.
Precis så är det!!
Det är väl inte normalt???
Användarvisningsbild
av mikethebik
apersson850 skrev:Om jag fattar dig rätt så vill du låta farthållaren stå kvar på 70 km/h, men tidvis kör du fortare genom att gasa själv?
Funkar likadant som aperssons i min MY11 med adaptiv farthållare, är programmerad så antar jag, upplever det inte som ett problem.

Mike
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
Ja det stämmer att farthållaren slår av efter en tid om man tar över gasen själv, helt normalt.

/Kalle :)
Användarvisningsbild
av ulf_gbg
Det är intressant att läsa om hur andra personer använder bilens funktioner på ett sätt jag aldrig tänkt på. Den situationen som TS beskriver, där hastighetsgränsen temporärt sänks från 90 till 70, skulle jag hantera genom att ha farthållaren på 90 och när jag närmar mig 70-skylten trycka på "nollan" på ratten för att temporärt stänga av farthållaren. På 70-sträckan, som normalt bara är några hundra meter före och efter en korsning, kör jag med manuell gas för att sedan trycka på Resume-knappen när jag närmar mig 90-skylten. Detta sättet funkar klockrent med hur farthållaren är implementerad i bilen. Jag tror inte att konstruktörerna på Volvo har designat sina användningsfall efter det önskemål som TS har. Har heller ingen aning om huruvida andra bilmärken fungerar annorlunda i samma situation.

Kan tillägga att jag länge har funderat på varför Volvo inte lägger in Preset-knappar där man kan lagra åtminstone två olika hastighetsgränser. I detta fallet skulle man ha en knapp för 70 km/h och en för 90. Detta skulle, i min mening, vara betdligt smidigare än att tillfälligt stänga av eller "överrida" farthållaren, enligt metoderna som jag och TS använder.

En ännu smidigare lösning hade givetvis varit att låta bilen själv ändra farthållarens hastighet strax innan hastighetsgränsen ändras, men det kräver ju att bilen har tillgång till uppdaterad information om hastighetsbegränsningarna på våra vägar, vilket kräver en del teknik som inte finns framme ännu (kommunikation mellan skyltar och bilen). Den trafikskyltsinformationsfunktion som finns som tillval i nyare Volvobilar upptäcker ju bara hastighetsskyltarna precis innan man passerar dem, vilket är för sent för att göra en mjuk inbromsning.

Om du tycker det är opraktiskt med laddning[…]

Vissa saker bryr jag mig inte så mycket om v[…]

Airbag Lampa på Volvo S60 2,4 2004

OK, eftersom bältesavkänningen fungerar[…]