Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av hugoboca
Vår instrumentpanel lade av igår. Den blinkade några gånger förra veckan, för att till slut lägga ner helt. Jag har läst lite i trådar om att bland annat skicka hela panelen till OBD Tuning i Karlstad. Undrar om det går att lösa fortare till billig peng? Vi befinner oss i Stockholm. Vet någon om man kan byta ut hela instrumentpanelen eller om det kan orsaka ytterligare knas? Vore tacksam för alla råd. Vi är inte superhändiga, så att försöka åtgärda problemet med lödning osv är inget vi vil ge oss på själva.
Användarvisningsbild
av wissel
OBDtuning har ju filial i Sthlm numera......såg det igår....
så det borde gå att fixa medan du väntar....ur med Instrumentet, löda o tillbaka med det.
30 min ?
:-)
Senast redigerad av 1 wissel, redigerad totalt 0 gånger.
av hugoboca
wissel skrev:ODBtuning har ju filial i Sthlm numera......
så det borde gå att fixa medan du väntar....ur med Instrumentet, löda o tillbaka med det.
30 min ?
WOW! Är det sant?! Tusen tack!!! :D
av garinge
hugoboca skrev:
30 min ?
ta inte ut för mycket i förskott, ta först och prata med företaget så vet du exakt vad som gäller :)

Visst det går snabbt och montera ur och i bilen, men företaget kanske tar det i sin takt :)

OBD Electronics Märsta

Maskingatan 17C
195 60 Arlandastad
Tel: 0707 - 67 43 29
[email protected]
Användarvisningsbild
av wissel
Löda själv kanske ?
Dom röda ringarna är lödpunkterna.....
Bild
av Whey
hugoboca skrev:
30 min ?

Jag hade samma fel på min bil och lämnade till en firma på södermalm, 2800kr tog dem och mätaren funkar iaf :).
av volvo244gle
Jag lödde mitt hus själv, men krävdes åtgärd på betydligt fler punkter än de inringade... Flera av viorna (genomgående förbindelser) b.la. innan allt fungerade som det skulle.

För att lyckas så krävs tillgång till en så kallad hetluftsstation, en lödkolv som jobbar med varmluft kan man säga.
En vanlig temperaturreglerad lödstation med fin spets är nästan ett måste det också.
Blyfri lodpasta ("chipquik") samt flytande fluss bör man också ha nära tillhands, och förslagsvis så håller man till på en ESD-matta.
Jag skulle inte heller vilja vara utan min multimeter så jag kan verifiera att inga lödbryggor har uppstått.

Som synes på bilden i inlägget längre upp så är benen på de större kretsarna ingjutna i någon slags blå silikonliknande massa som måste avlägsnas innan lödning.
Det går bra att lösa upp denna med isopropanol och ungefär en hel ask med bomullstops, om man har tålamod. :)

Som sagt inget man bör försöka sig på utan kunskap, vana och rätt verktyg, men jobbet är ganska rakt fram och okomplicerat när man väl har det.

99% länkarmsbussningarna bak

De får inte ta ut någon avgift natteti[…]

Stefans 968

"Behöver" du navigation och vill ha[…]

740 lambda

ajjemän får kika det ikväll, Tack […]