Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Tomas88
Tack för era synpunkter. Om det blir en K5 så blir det ju ett snäpp uppåt jämfört med den lilla Cotec maskinen jag hade innan antar jag oavsett om jag köper en längre slang av gummi.
Men det kan ju vara ett bra tips om man tröttnar efter ett tag.
K-rauta har K5 för 2500 och Bauhaus har K5 premium för 3200 så det är ju tom 700kr skillnad.
Men lägger man till ytterligare 100kr får man bilkittet till Kärcher K5 premium Car http://www.bauhaus.se/hogtryckstvatt-ka ... m-car.html 3300kr
Borde väl vara ett vettigt köp? Får fråga sambon också om hon tycker vi skall belasta hushållskontot med detta :wink:
Användarvisningsbild
av Perra83
Slangvinda och gummislang måste man ha. Välj den maskinen som förbrukar mest vatten.
Jag har tidigare tipsat om Kränzle högtryckstvättar med 15m gummislang från fabrik. Min Kränzle 1152 TST kommer upp i 120bar enligt manometern på maskinen och förbrukar 600 liter vatten/timme.
En skumlans som ER tipsar om är riktigt bra. För att få ett gräddtjockt skum på bilen är det Orchard Autocare Cotton Candy som man ska ha http://shop.bollnasbilvard.se/bilvard/t ... ow-foam-1l
BBV ARTI+ väldigt trevligt det oxå men ger inte samma mängd skum. BBV ARTI+ är däremot väldigt bra schampo
http://shop.bollnasbilvard.se/bollnas-bilvard
av Lövet
Även om Kränzle gör fina maskiner kanske det inte är ett topptips med en maskin som kostar 100% mer än de han tittar på? Men jag håller med dig om att det är lätt gjort att man går upp "bara lite till" och sedan har man gjort av med betydligt mer än tänkt från början. Jag själv kör Kärcher K7.85 vilket jag tycker är en bra kompromiss med bra tvätteffekt och går att få tag på till vettiga pengar. Dock så har den inte varit helt felfri utan krävt reparation en gång.
Användarvisningsbild
av ER
Ang. bilkittet så är min personliga åsikt att det är för nybörjare.
Skummunstycket ger inte mycket skum jmfr den jag länkar till tidigare och visserligen är det mycket trycket som ger skummet liksom vattenmängden men det går aldrig kompensera dosering med ett schampoo gjort för att skumma rejält.
Roterande borse är inget för en bil, aldrig jag ens petar på en billack med en sådan, skiten skall bort (jag kör foamlance med CG Honeydew snow foam) innan man nöter med tvättvante och BBV ARTI+ manuellt för sista tunna filmen, fast min favorit är CG Glossworks, snorhalt och trevligt schampoo.
För båt eller husvagn så kanske det fungerar, men på bil aldrig jag repar en lack så billigt.
av JohnB
Nilfisk maskinen ser ju helt klart ut att vara ett alternativ då specen är nästan identisk samt att du får längre och smidigare slang på köpet. Jag och resten av familjen har alltid haft Kärcher så jag vet egentligen inget mer än att jag hört av andra att Nilfisk ska vara bra maskiner det också. Kanske är läge att åka till någon som säljer båda och klämma och känna lite. Själv blev jag lite sugen på en Kränzle efter att ha läst tråden :) .

/John
Användarvisningsbild
av Perra83
JohnB skrev:Nilfisk maskinen ser ju helt klart ut att vara ett alternativ då specen är nästan identisk samt att du får längre och smidigare slang på köpet. Jag och resten av familjen har alltid haft Kärcher så jag vet egentligen inget mer än att jag hört av andra att Nilfisk ska vara bra maskiner det också. Kanske är läge att åka till någon som säljer båda och klämma och känna lite. Själv blev jag lite sugen på en Kränzle efter att ha läst tråden :) .

/John
Använder du högtryck vid varje tvätt och kanske även till jobb runt huset så ta en extra funderare. Det finns nog en anledning till att Kränzle 1152 TST väger över 30kg även fast den är lika stor som en Kärcher K7 Premium som väger 20kg, K5 Premium väger 13,3kg.

En nackdel är att Kränzle har skruvkopplingar, M22. Inget går sönder eller lossnar vid tvätt men är ändå liiite jobbigt jämfört med snabbkopplingar. Jag har beställt snabbkopplingar (Nilfisk) som förmodligen kommer imorgon eller på torsdag.

Waxdog har ganska bra pris på Kränzle. Billigare finns i Tyskland.
av JohnB
Ja det tål att tänkas på. Jag har ett riktigt elakt missljud från pumpen i min Kärcher K5.80 så när den lägger av helt blir det att köpa något nytt och då går jag nog upp ett snäpp i prestanda och kvalitet. Jag har haft den i 10 år och betalade strax över 2000 för den på någon rea K-Rauta hade så den har varit rätt prisvärd ändå. 125 bar och 450l/h har räckt ganska bra för mig genom åren.

/John
Användarvisningsbild
av Tomas88
Blev en beställning på K5 premium.
ER ang den roterande borsten tänkte jag samma sak.
Ev kan jag tänka mig att använda den på andrabilen.

Anledning till att det blev Kärcher i stället för Nilfisken jag länkade till är att mina föräldrar som bor nån km bort också har Kärcher, så man kan ju låna tillbehör av varandra.

Tjena! Har ett återkommande problem med min […]

Det var därför jag funderade på om[…]

Hej! Det är så att jag har en fas 2 d5 […]

Kioskens Volvo 850 R "Ebba"

Tagit ut bilen till sommarn once more :-) Bara at[…]