NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av svergie2
frasse4 skrev:Hur tänker du att det skiljer mellan att köra bensin och diesel? Jag har inte märkt någon markant skillad i körsätten...
Kanske att man inte behöver ligga på jättehöga varv för att få lite vrid? Vet inte riktigt Bild
Användarvisningsbild
av frasse4
svergie2 skrev:
frasse4 skrev:Hur tänker du att det skiljer mellan att köra bensin och diesel? Jag har inte märkt någon markant skillad i körsätten...
Kanske att man inte behöver ligga på jättehöga varv för att få lite vrid? Vet inte riktigt Bild
Fast det är mer att beskriva skillnaden mellan en motor med och utan turbo. Jämför du vridmomentkurvan för en D5 och en T5 till V50 ser du att båda motorer ger 300 Nm innan 1500 rpm...
av chraist
Som @svergie2; nämner. Att man glömmer av att dieseln är stark på låga varv och kanske ligger på en lägre växel och varvar onödigt mycket.
CPM skrev:
chraist skrev: Är det din första diesel kanske det är att den körs som en bensinare?
Dieselvärmaren är inte igång. Bilen startar ögonblickligen, och det hörs inget brus från värmaren efter att jag startat och lyft huven.

Det är riktigt att det är min första diesel, men körstilen kan knappast vara det avgörande. Sträckorna jag kört har varit glest trafikerad asfaltsväg på landet utan annat än enstaka stopp och enstaka kortare uppförsbackar. Därför har jag mest legat på sexan i åttio knyck jämnt tempo. Jag antar att ojämn fart och många accelerationer ökar förbrukningen även på en diesel. Eller missar jag något i tankegången?

Peter
Nej det låter som allt görs rätt från din sida. Skulle nog som tidigare talare be handlaren titta så allt står rätt till med bilen.
svergie2 skrev:
Exakt Bild
Användarvisningsbild
av frasse4
Som sagt kolla vridmomentkurvan på en modern bensinturbo...

Till TS så har mina föräldrar samma bil och de ligger alltid under 0,5 även med flest kortkörningar. De brukar förbruka batterier på sina bilar...
Senast redigerad av 1 frasse4, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Tomas88
0,7 låter väldigt högt.
Med landsvägskörning 80km/h kommer jag ner i 0,5 l/mil med min D5 (manuell).
av chraist
frasse4 skrev:Som sagt kolla vridmomentkurvan på en modern bensinturbo...
Det är inte alla som kommer från en modern bensinturbo ;-)
Användarvisningsbild
av frasse4
chraist skrev:
frasse4 skrev:Som sagt kolla vridmomentkurvan på en modern bensinturbo...
Det är inte alla som kommer från en modern bensinturbo ;-)
Med modern menar jag 1990-> och en del som kör runt med sugdiesel också. Men point taken :)
av JohnB
Min C30 är inte direkt snål heller och speciellt på vintern ligger den alltid runt 0.7 eftersom värmaren går hela tiden. Mitt snitt sedan jag köpte den för ungefär 7000 mil och 4 år sedan är 0.54 och det är mest min fru som kör den och hon kör väldigt försiktigt utan varken kraftiga accelerationer eller omkörningar. Så jag är allt annat än imponerad av motorn och dess förbrukning. Med facit i hand hade jag köpt en T5 eller D5 istället. I övrigt är det en trevlig bil med god komfort och rätt pigga köregenskaper. Frågan är bara vad man ska byta till om man ska byta... BMW 330d E93 eller en C70 Inscription kanske 8) .

/John
av CPM
Jag var ute och vädrade vagnen i kväll igen, och förbrukningen var betydligt lägre. När jag parkerade den, kollade jag förbrukningen för de sista 100 km, och då hade den krupit ner till 5,7 l/100 km. Kanske har jag trots allt haft en regenerering när jag tidigare kört. Jag har också höjt däcktrycket från 2,2 till 2,5 kg.

När jag körde idag hade jag aktuell bensinförbrukning inkopplad, och den gav intressant information. I 70-80 km/tim på jämn mark låg förbrukningen långa stunder under 4,0. Samtidigt steg förbrukningen direkt i backar, och även vid måttlig acceleration efter stopp, gick den lätt upp 22 l/ 100 km! Men det handlade bara om korta sträckor på något hundratal meter.

Vad gäller körstil i övrigt så har jag även med bensinare kört efter principen hög växel och låga varv. Jag noterar att D2-motorn tappar mycket dragkraft när varvräknaren sjunker under 1400-1500 varv.

Nu återstår att se hur detvgår i fortsättningen. 5,7 är hyfsat även om jag vill komma under halvlitern.

Tack för era kommentarer! Läsningen har varit intressant. :)

Peter
Användarvisningsbild
av frasse4
Jag rekommenderar att köra några tankar, tanka helst vid samma tank och räkna mot pumpen. Färddatorn är inget precisionsinstrument. Då har du mer bevis om du behöver kontakta säljaren...

Det är ju en liten motor och håller med om att den är mycket orkeslös innan man får upp turbotrycket som du nämner. Men sedan drar den på rätt bra tycker jag.

Hissade upp bilen. Båda sidorna är lite[…]

Mercedes nya batteriteknik gav elbilen 120 mils r[…]

Hej, Någon som bytt bromsklossar bak sjä[…]

Något har ju uppenbarligen gått fel vi[…]