Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av TommyP86
Jag vet inte riktigt, men min bil har iaf aktivt helljus med avbländningsfunktion, euro 6, en ny motor och låda, den styr själv om jag kör mot linjer etc etc etc.
I det här fallet avses säkerligen euro 6 mm. Men visst, det är tunt, men det är reklam. Vad ska dom säga, "kom och köp gamla v70, sista årsmodellen innan det blir en ny fräsch"
av Gourmand
Det som signaturen s6025t belyser, är ju ett problem för oss som har ett mer klassiskt förhållningssätt till bilar och bilkörning. Dock, är jag övertygad om att det kommer att finnas versioner av både Volvo och andra märken som ej är nedlusade med "ny teknik", hittepåprylar, appar och bluppar och vad allt heter. T.ex. så kommer den vanliga manuella växellådan alltid att ha en publik, iaf under min livstid. T.o.m. i USA så säljs det ju bilar med manuell låda, detta invalidväxellådornas förlovade land.
Användarvisningsbild
av milktrucker
TommyP86, Euro 6 är en utsläppsnorm för motorer, precis som tidigare euro 5.
Användarvisningsbild
av Funk
Gourmand skrev:Det som signaturen s6025t belyser, är ju ett problem för oss som har ett mer klassiskt förhållningssätt till bilar och bilkörning. Dock, är jag övertygad om att det kommer att finnas versioner av både Volvo och andra märken som ej är nedlusade med "ny teknik", hittepåprylar, appar och bluppar och vad allt heter. T.ex. så kommer den vanliga manuella växellådan alltid att ha en publik, iaf under min livstid. T.o.m. i USA så säljs det ju bilar med manuell låda, detta invalidväxellådornas förlovade land.
Var inte så säker på ens det där med manuell låda...

/Thomas
av Gabriel
Funk skrev:Var inte så säker på ens det där med manuell låda...

/Thomas
Genom att bara ebjuda awd bilar med en gammal ineffektiv automatlåda så gör ju i alla fall Volvo sitt bästa för att bibehålla en grupp som väljer manuell låda.
Användarvisningsbild
av Funk
Gabriel skrev:
Funk skrev:Var inte så säker på ens det där med manuell låda...

/Thomas
Genom att bara ebjuda awd bilar med en gammal ineffektiv automatlåda så gör ju i alla fall Volvo sitt bästa för att bibehålla en grupp som väljer manuell låda.
Ineffektiva? Det gängse påståendet inom konstruktion är " Vi måste få bort alla idioter som inte kan växla.."

Nej skämt åsido, det handlar nog minst lika mycket om vilken kundkrets man vänjer sig till. I premiumsegmentet vill kunderna inte växla... undantaget rena prestanda/sportbilar och inte ens alltid då.
På billiga bilar så är prispåslaget för stort sett, annars hade det varit en övervägande majoritet automater där också.

/Thomas
av Gourmand
Nja, det där är nog en sanning med modifikation. Faktum är att t.ex. Jaguars nya modell nu erbjuds med manuell växellåda för första gången på decennier, likaså Citroen C5 HDI kan nu åter fås med manuell låda, efter att i några år bara sålts med automatlåda ( i Sverige).
Vi är rätt många som aldrig skulle kunna tänka oss en bil med någon form av automatisk växellåda, utöver den automatik man själv utför.
Att växla och använda kopplingen hör till bilkörning och går naturligtvis helt automatisk för en normalrutinerad förare. Jag har märkt på flera bekanta som kört med automatlåda, att de faktiskt inte längre kan köra bil utan att rejält klanta sig när de försöker köra med vanlig växellåda - ett resultat av att de åkt bil istället för att köra. Jag åker ogärna med den typen av förare i vinterväglag.
av s6025t
Det kommer bli mer o mer automatväxellådor varken man vill eller inte med kommande miljökrav då huvuddelen av nya bilar blir hybrid eller elbil på ett eller annat sätt en el/hybridbil har ingen manuell växellåda renodlade bensin/dieselbilar lär bli svårt att sälja om 5-10år när miljökraven ökar med kommande utsläppskrav
Automatlåda kommer nog bli lika vanligt som AC o elhissar det fanns folk för 20-25år sedan som aldrig skulle köpa sådana nymodigheter nu åker de själva ändå omkring i bilar med all denna utrustning vare sig de vill eller inte då det tillhör standardutrustningen
av Gabriel
Jag har ägt bilar med både automat och manuell och har inget principiellt mot automatlådor.
Min nästa bil förmodligen en XC70 classic 2016 med awd. I detta valet är jag rätt kluven när det gäller val av låda. Ett par tusen skillnad i skatt kan jag leva med, den stora skillnaden i bränsleförbrukning känns dock lite besvärande. Men mest ogillar jag hur automaten växlar, jag kör dessutom mycket med stor släpvagn och vill kunna använda den kraftfulla dieselmotorn utan en låda som lägger sig i och växlar när jag inte vill.

Hade bilen gått att köpa med en modern automatlåda hade jag valt det, men nu lutar det åt en manuell.
av Gourmand
s6025t skrev:Det kommer bli mer o mer automatväxellådor varken man vill eller inte med kommande miljökrav då huvuddelen av nya bilar blir hybrid eller elbil på ett eller annat sätt en el/hybridbil har ingen manuell växellåda renodlade bensin/dieselbilar lär bli svårt att sälja om 5-10år när miljökraven ökar med kommande utsläppskrav
Automatlåda kommer nog bli lika vanligt som AC o elhissar det fanns folk för 20-25år sedan som aldrig skulle köpa sådana nymodigheter nu åker de själva ändå omkring i bilar med all denna utrustning vare sig de vill eller inte då det tillhör standardutrustningen
Det framtidsscenario du skissar på tvivlar jag starkt på. Finns inget som talat för att elbilen i sig, skulle vara gynnsam för miljön och elbilen kommer också inom överskådlig framtid att ha stora begränsningar vad gäller räckvidden. Det är samma religiösa övertro på elbilen, som det en gång var på de nu avsomnade brännvinsbilarna (etanol). Elbilar kommer möjligen att finnas i offentliga förvaltningar och då i storstadsregionerna. Det som ligger betydligt närmare framtiden är naturligtvis dieselbilen, som redan nu kan tankas med 100% förnybart bränsle, utan någon som helst ombyggnad av motorn. Förbränningsmotorn har fortfarande en stor utvecklingspotential och tekniken finns redan. Jag är övertygad om att förbränningsmotorn, kommer att dominera stort även i en nära framtid och då kommer det naturligtvis också finnas bilar med riktiga, manuella växellådor. Vad gäller luftkonditionering (AC) så betraktades det nog inte som en "nymodighet", då tekniken fanns sedan länge på andra områden och att luftkonditioneringen faktiskt tillförde något av betydelse. Elhissar skulle jag dock klara mig utmärkt utan samt mycket andra leksaker, som bilarna närmast standardutrustas med.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 17

[/quote] Fungerar bältesvarningen för p[…]

Bakre länkarmsbussning

Brukar inte polyuretanbussningar bli stenhå[…]

Ett alternativ kan vara att låta Bilprovning[…]

Jag lyckades få en ny XC90, en provbil l&ari[…]