Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av tiger138
Hejsan
Jag måste dra en bil på en biltrailer och jag har räknat ut att jag kommer få 300-400ks överlast på släpet. Då undrar jag om jag bara kommer få böter eller om mitt körkort kan ryka. Jag har be

Dragbilen är en passat med maxsläpvagnsvikt 1600kg. Släpet kommer nog endera bli ett 2300kg eller 2700kg. Bilen som ska dras är en 745 med tjänstevikten 1500kg.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Om släpets totalvikt överskrider det ditt körkort tillåter dig att dra så blir det olovlig körning, och då ryker kortet direkt. Så t ex att dra ett 2300kg släp, med en dragbil med högre totalvikt än 1200kg(jag gissar på att passaten ligger på runt 2000kg?), på B-kort innebär indraget körkort på direkten, oavsett om du har lastat 7ton på det eller har det tomt.
Om du överlassar ett släp som du får dra på ditt körkort(t ex ett släp med totalvikt 1500kg) så är det överlast, och då får du "bara" böter - i dom flesta fall.

Jag vet inte hur det ligger till med släp som överskrider bilens godkända dragvikt dock, men jag gissar nog på att det lutar åt olovlig körning där också.
av JohnB
Även om du har tur och kommer undan med böter får du inte fortsätta resan vilket kan bli ganska krångligt om man ska åka långt. Ska vi prata om risken att bli stoppad så är den ju förhållandevis liten och har man dessutom plockat bort skyltarna på bilen som står på släpet är enda sättet att "åka dit" om du har oturen att bli stoppad på en vågplats eller om dom har en mobil våg med sig. Det finns även en liten risk att dom slår upp bilen via chassinummer men den är ännu mindre.

Jag själv sitter i samma sits som dig att jag har BE och ett släp som med totalvikt på 2500kg men ingen av mina bilar får dra ens i närheten av det. Då jag läst på diverse husvagns och häst-forum att man vid en kontroll granskas hårdare om man har BE brukar jag alltid låna en dragbil som gör att det blir lagligt för att slippa spekulera i hur polisman på plats kommer bedöma situationen.

/John
Användarvisningsbild
av VolvoB20
tiger138 skrev:Bilen som ska dras är en 745 med tjänstevikten 1500kg.
Kom ihåg att tjänstevikt är fulltankad med förare o verktyg. Utan förare, verktyg, reservdäck och med tom tank sparar du 150 till 200 kg.
Användarvisningsbild
av Gotlandsbästa
För att se exakt hur mycket du får dra, kolla på https://slpvkalk.transportstyrelsen.se/ ... lator.aspx
Skriv dragbilens reg & släpets reg, & din behörighet.
Jag brukar dra av ca 10% av tjänstevikten. Så en 745 väger säkert 1350kg. Ta ur reservhjul & verktyg. Plocka plåtarna. Säg att bilen ej är komplett. Ja ifall du blir stoppad. Godtag inga böter på plats. Kräv en vägning. Han polisen ingen våg med sig, du har BE-kort. Då brukar dom släppa iväg i de flesta fall. Jag har hört att upp till 100kg överlast, så får man inte ens böter. Men vet ej om detta stämmer. Välj det släpet med lägsta tjänstevikten. Jag tror du skulle klara dig med en enaxlad 1800kg biltrailer. Westbay har som man får lasta 1300kg.

Googla ALLTID när du ska hyra släp. Finns många privata uthyrare nu ;-) Mackarna tar dessutom skamligt mycket betalt.
Senast redigerad av 1 Gotlandsbästa, redigerad totalt 0 gånger.
av stoota
Gotlandsbästa skrev:För att se exakt hur mycket du får dra, kolla på https://slpvkalk.transportstyrelsen.se/ ... lator.aspx
Jag brukar dra av ca 10% av tjänstevikten. Så en 745 väger säkert 1350kg. Ta ur reservhjul & verktyg. Plocka plåtarna. Säg att bilen ej är komplett. Ja ifall du blir stoppad. Godtag inga böter på plats. Kräv en vägning. Han polisen ingen våg med sig, du har BE-kort. Då brukar dom släppa iväg i de flesta fall.
Har du 30% eller mer i överlast, då ryker kortet. Oavsett behörighet. Om jag lastar ca 340kg för mycket på min 2600kg biltrailer så ryker mitt KK om polisen väger. Men är bilen surrad på rätt sett med klossar & allt så tror jag det är lugnt. Jag har hört att upp till 100kg överlast, så får man inte ens böter. Men vet ej om detta stämmer. Välj det släpet med lägsta tjänstevikten. Jag tror du skulle klara dig med en enaxlad 1800kg biltrailer. Westbay har som man får lasta 1300kg.

Googla ALLTID när du ska hyra släp. Finns många privata uthyrare nu ;-) Mackarna tar dessutom skamligt mycket betalt.
Vilken källa har du på att man tappar kortet vid 30% ?, så vitt jag vet är det bara böter upp till 50% sen går det vidare till åklagare. Att körkortet är i fara har jag aldrig läst om.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
stoota skrev:Vilken källa har du på att man tappar kortet vid 30% ?, så vitt jag vet är det bara böter upp till 50% sen går det vidare till åklagare. Att körkortet är i fara har jag aldrig läst om.

Nej inte jag heller när det gäller överlast...
Enbart när man drar något som är reggat med en för hög totalvikt, vilket då blir klassat som olovlig körning(eftersom du inte har körkort på det ekipaget), blir man av med kortet... Men jag är ingen expert på släp och verkligen inte up-to-date så att säga, kan ju ändrats dom senaste åren, vad vet jag... :roll:
Användarvisningsbild
av Gotlandsbästa
stoota skrev:
Gotlandsbästa skrev:För att se exakt hur mycket du får dra, kolla på https://slpvkalk.transportstyrelsen.se/ ... lator.aspx
Jag brukar dra av ca 10% av tjänstevikten. Så en 745 väger säkert 1350kg. Ta ur reservhjul & verktyg. Plocka plåtarna. Säg att bilen ej är komplett. Ja ifall du blir stoppad. Godtag inga böter på plats. Kräv en vägning. Han polisen ingen våg med sig, du har BE-kort. Då brukar dom släppa iväg i de flesta fall.
Har du 30% eller mer i överlast, då ryker kortet. Oavsett behörighet. Om jag lastar ca 340kg för mycket på min 2600kg biltrailer så ryker mitt KK om polisen väger. Men är bilen surrad på rätt sett med klossar & allt så tror jag det är lugnt. Jag har hört att upp till 100kg överlast, så får man inte ens böter. Men vet ej om detta stämmer. Välj det släpet med lägsta tjänstevikten. Jag tror du skulle klara dig med en enaxlad 1800kg biltrailer. Westbay har som man får lasta 1300kg.

Vilken källa har du på att man tappar kortet vid 30% ?, så vitt jag vet är det bara böter upp till 50% sen går det vidare till åklagare. Att körkortet är i fara har jag aldrig läst om.

Jag har läst det på nätet. Men jag hade fel :( Hittade det rätta!

LitE mER om: LASTVikTER
Ett 11-kubiks släp på Statoil får lasta 410 kg.
En 13-kubiks lastbil får lasta 1 060 kg.
Upp till 20 procents övervikt på lasten kostar
2 000 kr i böter; 30 procent för mycket kostar
2 500 kr, 40 procent 3 000 kr och upp till 50 procent
övervikt kostar 4 000 kr. Vid högre last blir
det rapport till åklagare.
av JohnB
Böterna är ju en sak men det jag ser som största risken är att man blir stoppad halvvägs med överlast och inte får köra vidare. Det går ju iofs att ställa släpet och åka tillbaka och hämta det senare om man är modig men påföljden blir troligen mycket hårdare om man blir stoppad igen.

/John
Användarvisningsbild
av joel80
Att bromsar och släpets stabilitet påverkas rätt hårt vid överlast med ökad risk för olyckor eller så är inget nån bryr sig om??
Råd vid motortvätt

Jag vet inte jag men jag tycker det duger gott att[…]

Dimljus v70 97

Jag är med, får koppla imorgon. Bilen &[…]

V90 läggs ner.

Vilken tur att jag redan är klar med Volvo :[…]

Hur ser denna process ut?