Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av YB23
Hej, jag behöver hjälp med att felsöka. Det jag undrar över först är - hur skall vänster drivaxel fram kännas när jag rycker i den? Tycker att den glappar in mot motorpaketet! Höger sida med stödlager glappar ingenting.

Gjort: Har bytt däck ett antal gånger (nu är däcken runda, Michelin), gjort fyrhjulsinställning, bytt skivor och belägg fram samt styrleder, både inre och yttre leder på båda sidor.

Problembeskrivning: Bilen vibrerar mest i karossen men även ibland i ratten. Bilen går stabilt och rakt, den drar inte åt något håll. Tycker att vibrationerna kommer vid hastigheter över 70 km/h. Ibland kan de försvinna för några sekunder men sedan dyka upp igen. Tycker att jämn och fin asfalt ger mindre vibrationer. Provat att ändra motorvarv, växlar, svängt, bromsat och inte hittat något som ändrar karaktär på grundvibrationerna. Tycker att bromsarna bak ligger på lite för att det går lite trögt att snurra hjulen, har provat att släppa på oket vänster bak inkl. elektriska handbromsen.

Bilen har gått 19 200 mil och är välservad ex. olja i automatlådan. Jag har lästa nästan alla trådar tror jag angående vibrationer/skakningar och har respekt för problemområdet. Det kanske finns någon på forumet som har ERFARENHET av detta som kan hjälpa mig mot bra ersättning i Stockholmsområdet.

Hls
/Tomas
Användarvisningsbild
av EjS
Jag har problem med en fälg som är lite lite i obalans. Åker med den dåliga fälgen på bakhjulen. Då känns ingenting. På framhjulen = stort problem.

Förutom kan jag bara komma på haldexen. Är dämpare i okej skick så att hjulen inte hoppar i fart?
Användarvisningsbild
av EjS
Jag menade: fälgen har slagits sned på en kant/ gubb e.l. Går inte att fixa. Men det syns inte på fälgen. Det var min däckhandlare som hittade iom. han kunde inte balancera fälg/däck.
av YB23
Fälgarna har jag gått igenom samt däck. Stötdämpare, hur känns det om dämparna är slut? Skiljer det något på skakningar beroende på om det är fram eller bak? Det läcker inget från dämparna men bilen känns stötig på ett konstigt sätt.
av YB23
Körde ca en kilometer i max 50 km/h utan att bromsa förutom en lätt tryck, skivorna fram var superkalla medans skivorna bak var varma. Har hört att bakbromsarna inte används i låga hastigheter, stämmer det? Imorgon byter jag skivor och belägg samt går igenom oken. Är det någon som har haft problem med anliggande handbroms (elektriska)?
av YB23
Nu är skivorna nya bak. Efter att kört bilen några mil utan att bromsa extrem mycket blir skivan höger bak varm, troligtvis oket alt. elektriska parkeringsbromsen som gör att bromsen ligger på. Till att börja med försvann vibrationerna vid första provkörningen men kom tillbaka andra gången då jag körde över 140 km/h. Skall jag byta eller renovera oket höger bak?
Airbag Lampa på Volvo S60 2,4 2004

OK, eftersom bältesavkänningen fungerar[…]

Som nyligen inhoppad i en 4a kan jag flika in me[…]

Dörrlås under vintern.

Vi har en XC60 MY22 men har inga problem med d&oum[…]

Om du tycker det är opraktiskt med laddning e[…]