Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av chrisf
Hej på er,
Hittat några oroväckande blöta oljepunkter i bilen som jag tänkte vara så snäll och dela med mig av för allas njutning :roll:

Nej men.. behöver lite tips och råd! Bilen - Volvo 855 T5 -94.
olje_kylare_ovre2.jpg
olje_kylare_ovre2.jpg (319.33 KiB) Visad 439 gånger
olje_kylare_ovre1.jpg
olje_kylare_ovre1.jpg (253.69 KiB) Visad 435 gånger
Ganska tydligen syns det på denna oljeslang som enligt Vida, jag inte vet vart den går.. Jag hittar en bild om just oljekylardelen för radiatorn, men det står inget om vart de slangarna går, bara i vilken anslutning som oljan kommer in (nere, bilden under) och vilken anslutning som oljan går ut (övre, dvs dessa två bilder ovan).

Det känns ju som att båda slangarna har börjat släppa runt infästningen mellan gummi och metall?

olje_kylare_nedre.jpg
olje_kylare_nedre.jpg (183.29 KiB) Visad 438 gånger
Här är den nedre oljekylarslangen som kommer från motorn förmodar jag.. Det som visas på bilden är precis in mot kylaren.

olja_nedre_hoger.jpg
olja_nedre_hoger.jpg (312.45 KiB) Visad 433 gånger
Hittade olja bak på motorn också som stänkt ut över damaskern till drivningen för höger framhjul. Har ingen bild på det men, vi hittade även olja på vänster sida om motorn ungefär på samma ställa fast lite mer uppåt. Ska se om jag hittar någon bild för detta! Hittat nedan!

oljelocket.jpg
oljelocket.jpg (361.67 KiB) Visad 435 gånger
Här torkar vi av med jämna mellanrum och ändå kommer det mer olja. Det är absolut inte slut på olja i motorn, det håller sig inom övre och nedre markering.

Ni kommer säkert föreslå vevhusventilation bland annat och det kan jag redan nu säga att.. Ingen aning! Jag tror inte förra ägaren gjort det och dessförinnan har vi ingen koll på vad de gjort med bilen. Ska försöka tolka den "fina" serviceboken, en liten mesig anteckningsbok.. Men som sagt, kan utgå från att det inte är gjort.. Vad för skada kan en tilltäppt vevhusventilation göra?

Sen.. jag skulle jättegärna ställa mig och rengöra bland annat vevhusventilationen och rengöra motorutrymmet från olja, men jag har verkligen ingenstans att göra detta på, jag vill verkligen.. Men det känns hopplöst! Känner ingen som har garage/verkstad och jag tror inte det finns någon i närheten av där jag bor heller..

Närmsta "vi" har är i Linköping, en vän till damens pappa som jobbar som mek. Han har varit på bilen lite tidigare och kan säkert byta oljeslangar och rengöra vevhusventilationen.. Men.. Det är i Linköping.. Klarar bilen sig dit?

Om vi säger såhär.. olja runt oljelocket har varit ett par månader, olja baki på höger sida i färdriktningen (bild ovan) har jag för mig varit åtminstone sen innan förra sommaren då vi tog över bilen.. Slangarna till oljekylningen har varit blöta ett par månader nu.. Så

Vad mer skulle kunna vara fel? Oljeslangarna borde man ju kunna byta så "löser" det sig.. Är det några packningar som är paj i motorn?

I övrigt låter motorn så bra som den ska göra tror jag, bilen går riktigt bra i övrigt.. Turbon verkar fungera..

Har ni några tips, idéer, förslag, råd, information..?

Varken jag eller damen är någon bilmeck, men vi älskar vår bil och lägger gärna pengar på den när vi har, men det är inte gott om det när jag är arbetslös sen varsling i December och damen som blev varslad i februari, hon har visserligen nytt jobb på 80% men ingen jättelön där..

Vill ju göra så mycket med bilen, men har inte råd att låta någon annan/verkstad göra det.. Vill ju göra mycket själv, men funkar ju inte på gatan förstås :P

Har lånat, dock utan att ha frågat, följande bild från följande tråd och bara ringat in vart vi sett oljan på vår motor på ett ungefär.
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=277718
Tack Perkaan, även om du inte vet om det! För övrigt riktigt fin renovering han gjort!
olja_vanster.jpg
olja_vanster.jpg (1.18 MiB) Visad 448 gånger
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Jodå, det står i både VADIS och VIDA vart oljeslangarna går.
Om du öppnar luckan i höger hjulhus så får du rätt snabbt svaret på den frågan ;)

Klet vid oljelocket brukar ofta bero på snustorr packning i oljelocket - min sprack i 3 delar när jag tog bort den :lol:

Täppt vevhus är ju ett vanligt problem också... Ta bort tändstiftkåpan och kika hur många liter olja som finns där under :P

Olja ovanför växellådan kan vara kassa kamaxelpackningar, eller risig vevhusvent även där(det går en slang över växellådan för vevhusventen på T5or).
av chrisf
Lucif3r, du får det att låta som om det inte är jättefarligt iaf :D

Tänkte på packningen för oljelocket, men tänkte även att om det nu är igentäppt vevhus, blir inte "trycket" högre i motorn om man täpper igen oljelocket med en ny packning?

Tändstiftskåpan.. sökte lite för mer info, hittade en där.. ja du hade svarat på :P
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 16&t=96404

Om det nu är olja där, så är det väl bara att torka upp, det är väl inga känsliga grejer där, bara suga upp oljan? Kanske får beställa en ny packning, kostar ju inte många ören. Får gå ut och kolla om den är dålig först kanske :P

Kamaxelpackning.. då lär man ju behöva lyfta ur motorn och fixa eller hur? Det känns ju lite sådär.. Absolut inte fel på ditt svar, men jag tänker bara på om damens pappas vän skulle kunna göra det.. Tror inte han skulle ha tid för sådant :???: hmm

Ska titta efter slang över växellådan, du har ingen bild eller mer info om exakt hur den ser ut / hur den går?
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Det enda "känsliga" som sitter under tändstiftskåpan är... tändstiften ;)
Men jo, det är bara att torka upp.

Inte behöver du lyfta ur någon motor för att byta kamaxelpackningarna inte. Du behöver istortsett bara bort med fördelare och allt innanför samt kamaxelgivaren på den andra kammen. Är det dom främre, eller "höger i färdriktningen", så lär du bort med kamrem, kamdrev osv. Inget utav dom kräver något urlyft av motorn.

Slangen ser ut så här och anslutes till en nippel strax innan turbon enl. 2a bilden;
http://forum.turboperformanceclub.com/v ... 1&t=254327
Och här är en sprängskiss på hela dragningen; http://i.imgur.com/p2xBCbq.jpg
av chrisf
Grymt tack för det! Ska titta på det med tändstiftkåpan när vi ordnar med huvvajern! Får se om vädret håller i sig bara, mulet nu! :(

Det är i vänster färdriktning som jag lånade bilden för, men det är ju ovanför växellådan. Visserligen kan det ju spruta uppåt, men jag förmodar att kamaxeln sitter i växellådan, stora hålet där?
olja_vanster.jpg
olja_vanster.jpg (1.18 MiB) Visad 425 gånger
Det är ju ändå en hel del jobb, visserligen är ju han mekaniker och jobbar med det här, så han borde väl veta hur man gör och hur lång tid det ska ta.. När det gäller om jag skulle hitta verkstad så är det däremot en bra beskrivning :P Damen ska börja prata för en reparation senare ikväll, får se vad de säger :P

Ska den slangen, 19 dvs, gå från vevhusventilationen, och iväg över växellådan? Känns som den är ganska kort, åtminstone om bilden ska vara korrekt med längder. Får titta efter den om jag kan se, men behöver nästan bort med luftintaget för att se det där va? För när jag kollade efter vevhusburken, eller oljefälla står det på din bild förresten.. så kunde jag inte se den för "luftintaget" till motorn satt ivägen. Möjligen styrservoreservoaren som satt ivägen.. :P

Ska försöka ta bilder i motorutrymmet på vänster sida om motorn (i färdriktningen förstås).

Följande bild är ju för höger sida av färdriktningen, men det känns som att oljan kommer ut ut själva motorn här.. Svårt att se, men känns inte som att det ska komma från kamaxel här?
olja_nedre_hoger.jpg
olja_nedre_hoger.jpg (312.45 KiB) Visad 427 gånger
Det är liksom torrt åt vänster i bilden och bara blött över högra delen av damaskern där.. Svårt att se dock!

Kommer inte in på turboperformanceclub, har inget konto där och när jag försöker registrera mig så tillåter de inte mina mailadresser.. Har adresser från flera olika ställen men ingen av de godkändes.. :???:
av chrisf
Hahaha.. jadu.. vad kan jag skylla på? stress, ofokuserad, mycket att tänka på? :P

Klart kamaxlarna sitter där uppe, så mycket som jag tittat på motorrenoveringstrådar och projekt så borde jag ju förstås ha vetat det.. Men som sagt, jag är ingen mekaniker och cirkus ett år gammal inom bil så ja.. jag är ju inte så "duktig" än heller :P

Men jag lär mig grymt mycket, nästan varje dag, genom att sitta och läsa på om olika saker, titta i projekttrådar, se foton osv. Grymt skoj! :D

Sen att man får så mycket hjälp här på sidan är helt underbart, man känner sig välkommen och hemma här! :)
av chrisf
Lite bilder nu när man varit ute vid bilen lite då..

Först en översikt med vart jag zoomar in.
motor_vanster1.jpg
motor_vanster1.jpg (333.88 KiB) Visad 426 gånger
motor_vanster2.jpg
motor_vanster2.jpg (324.89 KiB) Visad 424 gånger
motor_vanster3.jpg
motor_vanster3.jpg (275.57 KiB) Visad 421 gånger
motor_vanster4.jpg
motor_vanster4.jpg (278.49 KiB) Visad 421 gånger
motor_vanster5.jpg
motor_vanster5.jpg (309.81 KiB) Visad 423 gånger

Kan det möjligen vara kamaxlarna som sitter innanför det svarta runda "locket" på bild 2? Det är ju helt klart inte rent och fint i det här motorutrymmet! Om någon lyckas tänka en sån tanke så borde de få smisk!

Men med tanke på alla kontakter som finns i motorutrymmet skulle jag aldrig våga göra en motortvätt heller :???: Livsfarligt!
Användarvisningsbild
av DayDreamer
japp avgaskammen är bakom locket där men först så har du kammaxelgivaren som sitter bakom locket. Men det ska inte vara mer än att bort med locket och kammaxelgivaren sen så kan du byta packboxen där tror jag :) .
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Det svarta "locket" på bild 2 är kamaxelgivaren, och mycket riktigt sitter ena kamaxeln där bakom.

Bild 3 & 4 är på vevhusventilationsslangen.
Den sitter fast i en nippel som sitter fast i insugsröret(där det är oljigt).
Lite svårt att se, men det ska sitta TVÅ slangar i nippeln(en grov, nedersta slangen på bild 3/4) och en liten smal, som är dragen precis brevid den grova, och går sen in i "skumgummi"-höljet, för att sedan komma ut under insuget igen.
Som det ser ut så sitter det bara en slangbit på nippeln som är PLUGGAD med en bult(????) där den lilla slangen egentligen ska sitta. Jag gissar på att denna slang har gått av, och föregående ägare tyckte det var mycket bättre att plugga ena änden av den än att fixa felet...

Här är en bättre bild på hur nippel ser ut; http://www1.garaget.org/gallery/images/ ... acb74e.jpg
Och är är en lite bättre bild på dragning(ignorera den röda circeln): http://www1.garaget.org/gallery/images/ ... fcd3f4.jpg
På den sista bilden ser du att det går en tunn slang in i "skumgummit"(den gömmer sig bakom tryckklockan lite..), denna slang ska alltså vara ansluten till den tomma platsen på nippeln, där du ser ut att ha en bult istället ...

Nippeln går f.ö. att rycka loss, den är bara iklämd. Kan vara lite lurigt att få tillbaka den men inga större problem.

Det är väldigt vanligt att denna nippel geggar igen, och var faktiskt det enda i min vevhusventilation som var igensatt.

Nippelns funktion är någon typ av förvärming, kommer inte ihåg exakt...

Hej, fyndade för ett år sedan en V70 10[…]

Vilken ratt? 240

Ännu inga svar? Troligen går det bra, m[…]

Bytt vattenpump? - då har ju kamremmen varit[…]

Vida 2014D... utgående...

Bara för att vara helt klar här. HETER p[…]