Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

Hej!

Har en god vän som visst hört att Volvo´s reservdelslager är uppköpt eller hur det nu var och att dem inte kommer lagra delar till bilar äldre än 10 år. Nu kan man ju hitta delar till 240 osv, men skulle tydligen dröja något eller några år tills dessa helt försvinner!

Stämmer detta?

Är i köpartagen av en V70, -12, så vore bra med lite info om detta...

Har googlat som en tok om detta, men inte hittat något!

Tack på förhand!

//LG
Just det snacket har jag hört de senaste 25 åren....kanske handlar det om GARANTI att det skall finnas reservdelar ???
Men som vanligt, så länge det finns en marknad så finns det "säljare"....
Tror wissel är rätt ute. Garantera att bildelar finns ett visst antal år men utöver det även ha delar det finns efterfrågan på. Men då hoppas jag 25 år stämmer, inte 10 år.

En bekant frågade nyligen hos en Volvo ÅF om de kunde ta hem ett dörrhandtag till en Volvo 360 (MY87). Handtagen hade utgått helt. Däremot kunde jag knalla in och beställa en ventilkåpspackning till en B18, en motor som utgick för en sisådär... 45-50 år sedan? (må vara om B20 hade samma packning men då rör det sig väl om en cirka 38 år sedan?)
Tvärr har TS lyssnat för mycket på de olyckskorpar som ibland kraxar högt för att framkalla uppmärksamhet.Volvo har och kommer att ha många reservdelar till även långt äldre bilar i lager.
Löpargrabben78 skrev:Hej!

Har en god vän som visst hört att Volvo´s reservdelslager är uppköpt eller hur det nu var och att dem inte kommer lagra delar till bilar äldre än 10 år. Nu kan man ju hitta delar till 240 osv, men skulle tydligen dröja något eller några år tills dessa helt försvinner!

Stämmer detta?

Är i köpartagen av en V70, -12, så vore bra med lite info om detta...

Har googlat som en tok om detta, men inte hittat något!

Tack på förhand!

//LG
Det där är bara att strunta i, Att det inte kommer finnas delar till Volvo äldre än 10år är rent skitsnack och inget annat.
Fick personligen åka till mekonomen pga att mina bromsok utgått ur sortimentet (240 93:a) reservdelar kommer alltid att finnas tillgängliga dock tycker jag att Volvo ska erbjuda kunden den servicen att leverera reservdelarna även om Volvo själv inte tillverkat dom. En Volvo ägare som inte orkar springa runt och leta åker troligtvis direkt till en ÅF för att göra det enkelt för sig...
Volvohandlaren brukar kunna ta in reservdelarna från andra lager eller beställa från GCP. Men det är inte alla som står bakom disken på Bilia som verkar veta det, utan ibland får man själv tala om vilka register som de ska slå i. Enklast blir det förstås om rätt personer står bakom disken.
Ökad komfort med 17”

@Dejan195 235/55R18 kanske kunde vara nå[…]

Sportkatt, motorlampa lyser?

Köpte en sportkatt på vparts, då […]

Oftast i fulla rattslag börjar abs/antispin l[…]

Skumt fel b230ft

Du får nog börja leta stort läckag[…]