Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av viadrus
Okej nu krånglade det till sig.... igår lyste Laddlampan helt plödsligt sen slocknade den inte när jag stängde av bilen . sen när jag skulle starta på eftermiddan så varnade färddatorn för fel på airbagen service snarast nånting. imorse när jag startade var ALLT dött på instrumenteringen inte en mätare rörde sig och inte färddatorn heller.....vad händer??
av volvoR+s60
viadrus skrev:Okej nu krånglade det till sig.... igår lyste Laddlampan helt plödsligt sen slocknade den inte när jag stängde av bilen . sen när jag skulle starta på eftermiddan så varnade färddatorn för fel på airbagen service snarast nånting. imorse när jag startade var ALLT dött på instrumenteringen inte en mätare rörde sig och inte färddatorn heller.....vad händer??
Y2K :shock:

hehe skojar =) låter som mjukvaran. Fel kod kanske?
av Marbas
Låter som batteriet har dött... Om laddlampan tändes laddades säkert inte batteriet. Låg spänning har gjort att t.ex. airbag systemet fått fnatt. Nu har du ingen spänning alls... Kolla batteriet och generatorn. Kan behöva byta både batteri och eventuellt kol/laddregulator, men det är inga konstigheter.
av viadrus
Okej ska kolla det men är lite skeptisk för det var bra snurr på startmotorn när jag starta den idag. tack för tipset iallafall
av Marbas
viadrus skrev:Okej ska kolla det men är lite skeptisk för det var bra snurr på startmotorn när jag starta den idag. tack för tipset iallafall
Ok, trodde inte bilen startade alls... Då är det säkert något värre, men kolla upp batteriet skadar ju inte.
Användarvisningsbild
av henka35
Mitt tips: batteriet. Det kan komma väldigt skumma fel när den börjar ha gjort sitt. Räkna med ca 3-4 år på ett batteri.
En kompis hade ett likande fel på sin V40. Volvo rengjorde batteripolerna. Sedan gicke den klockrent igen.
av volvoR+s60
Men startar bilen varje gång?
Användarvisningsbild
av elmuppo
Jag gissar på att en Cell i batteriet är dålig.
Hade liknande problem på min S80 när batteriet var kasst.
av viadrus
Uppdatering av ämnet: har mätt laddningen , batteriet och demonterat cem och diverse prylar för att se om nån fukt komit in i nånstans. Kollat jordningar osv,osv utan att hitta ett enda fel så då tog jag bilen till jobbet och vi kopplade upp skiten. Felkoden som inte försvinner är dimm 0005 som tydligen är nån rödlampa kombi. som åtgärd stod det byt kombi!! låter billigt fyfan var får man tag på ett sånt begagnat bildelsbasen såg ju tom ut. sista grejen är TÄNK om jag byter skiten och det inte funkar ändå....blir så trött har verkligen inte nån varit med om detta? vi laddade ner/om programvarorna till den utan resultat oxå. ccm startade iof men vad hjälper det. Amazonen har 4 säkringar det var fan i mig bättre förr!
av Frigge
Låter som att byte DIM är det enda för dig just nu.

Inga felkoder i SRS ?

Finns olika körlägen beroende på b[…]

Ni gör verkligen en höna av en fjäd[…]

Jag förstår din känsla, jag kä[…]

Generator laddar ej batteriet

Gött, började hastighetsmätaren fun[…]