Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Dåligt flöde i vevhusventilationen (pga av delvis igensätting) kan störa sammansättningen av bränsle och luft så att det blir för mycket bränsle. Då blir det problem vid kallstarter, bilen surar ner sig och det luktar bensin. Men kanske borde bilen upptäcka detta senare under körning?
Allinug skrev:Dåligt flöde i vevhusventilationen (pga av delvis igensätting) kan störa sammansättningen av bränsle och luft så att det blir för mycket bränsle. Då blir det problem vid kallstarter, bilen surar ner sig och det luktar bensin. Men kanske borde bilen upptäcka detta senare under körning?
Då fick jag svar på det, tackar. Ska riva skitet imorrn då med andra ord och göra en kontroll. Så får vi se sen, återkommer i ärendet :)
Vad jag tänkte var följande:

Motortempgivaren sitter i kylvätskan, oftast i toppen. Den kan ge en signal om att motorn är "kall" fast den är varm och då störa bränsleblandningen. ECU kan ju inte omedelbart vet om det är en "felaktig" signal, eftersom den ju inte har någon möjlighet att dubbelkolla vad motortempen egentligen är, så det är inte säkert att det blir felkod på det. Det är ibland olika givare till tempmätaren och till ECU. Om tempmätaren fattas eller är helt felaktig och signalen är utanför normala värden blir det felkod.
Vevhusventilationen var ej igensatt, dock var stiften helt jävla sopslut. Aldrig sett så dåliga stift någonsin i något fordon jag skruvat i. Bilen är fullservad (enligt bok) på Volvo men det satt Boschstift i, vilket får mig att misstänka att verkstaden fuskat (dom borde ju stoppa i Volvos egna stift kan man tycka vid service) jag är inte förvånad dock. Ska köpa stift imorrn så får vi se hur det tar sig.

99% länkarmsbussningarna bak

De får inte ta ut någon avgift natteti[…]

Stefans 968

"Behöver" du navigation och vill ha[…]

740 lambda

ajjemän får kika det ikväll, Tack […]