Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#989948
Hur mycket ska batteriet laddas av generatorn? Jag har hört att batteriet aldrig laddas helt fullt av generatorn. Stämmer detta?

Jag gjorde en 50 mils resa i veckan med min 855 GLT -97. Innan jag åkte så mätte jag vilospänningen på batteriet(bil avstängd), 12,47V visade multimetern om jag kommer ihåg rätt. Dagen efter jag hade kommit hem så mätte jag vilospänningen på batteriet(bil avstängd) och det visade 12.49V då efter att bilen stått över natten. Ska batteriet verkligen inte laddas mer än så på en 50 mils resa där hastigheten ligger runt 120 mestadels?

Igår körde jag en kortare tur i stan och i morse mätte jag vilospänningen på batteriet igen(bil avstängd) och det visade 12,44 på batteriet. Bilen känns även tröttare än vanligt på startmotorn ibland. Inbillning eller inte är frågan? ?:-/

Batteriet är ett 7 månader gammalt Volvo original batteri köpt på Volvo.

Mätte tidigare i sommar på generatorn och jag tror den laddade nåt runt 13,87 på tomgång(är det ok?). Mätte även batteriet på tomgång men har totalt glömt bort hur mycket den laddade. Får lov att mäta dessa saker igen...

Ska mäta på generator och batteri imorgon på tomgång. Men just nu, vad tror ni? Laddar den inte ordentligt eller drar den tjuvström? Eller kanske både och? :lol: :???:
av rid54
#990115
Frågan är närmast filosofisk. Ett fulladat blybatteri till bil håller c:a 12,5 V i vilospänning, dvs utan laddning eller urladdning. För att åstadkomma denna situation, dvs ett fulladdat batteri, måste man ladda batteriet tills dess att dess spänning kommer upp till c:a 14,4 V. Då är batteriet fulladdat (men OBS att det då är under laddning!). När laddningen avbryts och batteriet får sansa sig, blir spänningen c:a 12,5 V.

För att hantera detta, har man i bilar en generator som har en spänningsregulator. Regulatorn är inställd på att hålla en systemspänning på lite drygt 14 V. Batteriet har då CHANSEN att bli fulladdat, om man kör såpass mycket att de "uttag" man gör (starter, motorvärmare, etc etc) rent strömmässigt (Ampèretimme för Ampèretimme) betalas igen med rätt ränta. Det du beskriver låter som en rätt normal situation där batteriet får ungefär den laddning det behöver.

Möjligen kunde generatorn (regulatorn) hålla spänningen lite högre, men man ska inte överdriva. Oftast har dessa regulatorer en temperaturkompensering, som gör att de laddar lite högre (högre spänning) vid lägre temp, för att säkerställa batteriladdningen i kallt väder.

Spänningen på generatorn ska vara samma som på batteriet, annars har du ett kabelfel. Om du misstänker tjuvström bör detta kollas, men det är lite komplext beroende på hur mycket elektronik som är inblandat, en del bilar tar en kvart på sig att "somna" innan man kan mäta och blir lite förvirrade om man kopplar loss en pol från batteriet; det finns andra här som vet mer detaljer om detta.
#990758
Tack för svaren, nu har jag mätt på tomgång både på generatorn och batteriet. Runt 13.77-13.80V på generatorn. Sedan mätte jag på polskorna och batteriets poler. Fick ut runt 12.47-12.49V... Röda/plus polskon var varm som attan, gick inte hålla där nån längre tid. Suuck... :( Får väl börja med att rengöra polskorna och se så alla kablar där runt batteriet sitter fast. Vad mer kan en amatör inom bilelektronik kolla upp? Min kunskap inom området är rätt begränsad om vi säger så. :)
#990768
Har märkt på min med att pluspolen blir väldigt varm ändå så har jag gjort rent den har även märkt att den grova pluskabeln blir ganska varm känns nästan som så att kablarna är väldigt underdimensionerade.
#990779
Är det samma på batteriets pol och kabelskon på batteriet?
Att tappa 1,2 V i en grov koppar-kabel låter mycket. Jag är iofs inte förvånad över att det blir varmt, stora strömmar brukar göra det med kablar...
Du kommer ha (relativt) stort spänningsfall där det är dålig kontakt, mät spänningen mellan batteri-polen och kabelskon tex.
Bensinpump till B27A 1978?

Min erfarenhet av Volvo är att man ibland h[…]

ljudet av ett dött batteri?

Stämmer att det var så jag gjorde. Me[…]

Jordpunkt V70-12

Det var bilens manual jag menade. Se bild. Den har[…]

Hej, fyndade för ett år sedan en V70 10[…]