Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

S60 D5 manuell my14 är jättebra för stenhård aktiv körning med mycket accelerationer drog inte mycket mer även om man hade tung högerfot , dock kass sladdrig & oprecis manuell låda som glappar men den gick otroligt snålt under hård belastning lyckades aldrig få den över 0,9 hur man än körde! C30 Drive va uppe på 0,89 på färddatorn vid liknande körning! :)
Användarvisningsbild
av EjS
Leafs skrev:
valln skrev:Frågan är om inte volvos veafyror är baserat främst på ekonomiska orsaker, volvo som liten spelare har inte råd att jobba med fyror, femmor och sexor samt ev. åttor.
Femmor, sexor och större är marknadsmässigt illa i den miljöhysteri som gäller numera. Downsizing gäller och därmed fyror, eller t.o.m. treor. Samtidigt finns det enorma ekonomiska fördelar att fylla hela modellprogrammet med motorer stöpta i samma form så att säga, t.ex. fyror. Bara ändra lite på slaglängden, en annan turbosnurra, och annan programmering ger ett stort antal olika motorer baserade på samma grund. = Billiga utvecklingskostnader.

Min gissning är att även Audi m.fl. kommer att gå ifrån sina sexor inom kort. Sedan kanske nya XC90 ändå hamnar på efterkälken i premiumklassen p.g.a. att konkurrenterna lyckas ännu bättre med sina fyror. Men det handlar mer om resurser att lägga på snabb utveckling. Volvo kommer antagligen ikapp, men det tar kanske några år.

Volvos nya VEA-snurror är förbaskat fina snurror, som utklassar de flesta "vanliga" konkurrenter, men i premiumklasserna går det fort...
Skillnaden är dock att BMW, Audi mm försökar hålla sig präcis under eu utsläppskrav hela tiden medan Volvo i mitt syn går steget vidare - och det är visserligen en satsning på att miljösynet fortsätter vara en trend.

Kan tveka mycket för exportmarknaden i kina och usa. För europa låter det vettigt.

Har än inte testad xc90 d5 men vet dock redan nu att jag kommer testa andra alternativ än Volvo nästa år när min leasingperiod går ut.
av Leafs
VolvoB20 skrev:
Leafs skrev:Min gissning är att även Audi m.fl. kommer att gå ifrån sina sexor inom kort. Sedan kanske nya XC90 ändå hamnar på efterkälken i premiumklassen p.g.a. att konkurrenterna lyckas ännu bättre med sina fyror. Men det handlar mer om resurser att lägga på snabb utveckling. Volvo kommer antagligen ikapp, men det tar kanske några år.

Volvos nya VEA-snurror är förbaskat fina snurror, som utklassar de flesta "vanliga" konkurrenter, men i premiumklasserna går det fort...
VW Passat med 240 hk o 500 Nm o 2.0 liter dieselfyra tycker jag är sjukt vass. Provkörde den och bilen går sjukt snabbt, strax över 6 sek 0-100 och nästan 250 km/h utan att bullra. Vet inte varför VEA dieseln skulle utklassa här.
Det verkar vara en grym motor, och blir självfallet inte utklassad av någon VEA-spis. Men jag skrev "vanliga konkurrenter" :wink: och avsåg inte samtliga premiummotorer, dit jag trots allt räknar VAG-motorerna
av MrMupp
Ljudet är en inställningsfråga. Jag har en MY15 BE. Tyckte också att det lät burkigt första milen. Sen ställde jag in equalisern och spelade in högtalarna. Jo det är minst lika bra ljud som min MY12:a. =Grymt bra ljud. Kanske det bästa i firmabilsklassen?
av perhall
EjS skrev:
Leafs skrev:
valln skrev:Frågan är om inte volvos veafyror är baserat främst på ekonomiska orsaker, volvo som liten spelare har inte råd att jobba med fyror, femmor och sexor samt ev. åttor.
Femmor, sexor och större är marknadsmässigt illa i den miljöhysteri som gäller numera. Downsizing gäller och därmed fyror, eller t.o.m. treor. Samtidigt finns det enorma ekonomiska fördelar att fylla hela modellprogrammet med motorer stöpta i samma form så att säga, t.ex. fyror. Bara ändra lite på slaglängden, en annan turbosnurra, och annan programmering ger ett stort antal olika motorer baserade på samma grund. = Billiga utvecklingskostnader.

Min gissning är att även Audi m.fl. kommer att gå ifrån sina sexor inom kort. Sedan kanske nya XC90 ändå hamnar på efterkälken i premiumklassen p.g.a. att konkurrenterna lyckas ännu bättre med sina fyror. Men det handlar mer om resurser att lägga på snabb utveckling. Volvo kommer antagligen ikapp, men det tar kanske några år.

Skillnaden är dock att BMW, Audi mm försökar hålla sig präcis under eu utsläppskrav hela tiden medan Volvo i mitt syn går steget vidare - och det är visserligen en satsning på att miljösynet fortsätter vara en trend.

Kan tveka mycket för exportmarknaden i kina och usa. För europa låter det vettigt.

Har än inte testad xc90 d5 men vet dock redan nu att jag kommer testa andra alternativ än Volvo nästa år när min leasingperiod går ut.
Å andra sidan har Volvo inte lyckats särskilt väl med att ligga före konkurrenterna. VEA 225 hk i XC90 drar 2-5 % mindre än Q7 272 hk i verkliga tester (1,5% mindre i EU-Mix). Då får man ju dels mycket sämre prestanda (0-100 9 mot 6,5 typ), dels mycket mer och fulare motorljud, och mindre premiumkänsla.

För att förklara det här med cylindrarnas betydelse: ingen biltillverkare har hittills fått en fyrcylindrig diesel att gå mjukt och tyst. Skillnaden mot sexcylindrig är milsvidd. Ur test nyligen i AutoBild mellan Touareg, XC90, Grand Santa Fe och X5 (25d) - alla fyrcylindriga utom Touareg: "In diesem Feld trägt nur der Touareg ein Sechszylinder-Herz unter seiner Blech-Brust. und das tut ihm gut. Weil sich der VW damit viel souveräner, würdevoller, hochwertiger anfühlt, und er verbraucht nicht allzu viel": I uppsättningen med testbilar har bara Touareg en sexcylindrig motor, och det gör bilen gott. VW:n går mycket mer suveränt och värdigt, och känns mer påkostad, och förbrukar inte särskilt mycket". I testet återkommer de till motorn flera gånger och vilken klasskillnad det är - och då är ändå VW:ns motor en generation äldre än VEA. Att sätta sig i en 328i och direkt efter i en 335i är som två världar för mig...

En annan jämförelse: tyska ams testade X5 25d mot 30d. 0-100 6,6 mot 9,2. Förbrukning 9,8 mot 9,2. De kunde inte begripa hur man kan välja bort den helt annorlunda karaktären för att spara 6 procent bränsle.

Autobild eller om det var Autozeitung jämförde alla SUV:ar de testat senaste två åren och kunde inte hitta något samband mellan antal cylindrar och förbrukning.

I alla tester av A8 och S-Klasse med fyrcylindrig motor återkommer testarna till hur den fyrcylindriga motorn förstör premiumkänslan..

Nu säger ju motorutvecklare att man kan spara 3-5 % på att ha färre cylindrar i verklig körning och det låter rimligt.

Jag tror Volvo har tänkt fel och borde erbjuda en sexcylindrig. 225 hk VEA som 3-literssexa med ca 340 hk - det vore något! Borde inte vara oöverstigligt dyrt. Undra om det finns en reservplan...

Eller så är det en generationsfråga - om tio år är det mest vi som då är gubbar som bryr oss om motorljud och motorgång...
PH
Användarvisningsbild
av svergie2
perhall skrev:
EjS skrev:
Leafs skrev: Femmor, sexor och större är marknadsmässigt illa i den miljöhysteri som gäller numera. Downsizing gäller och därmed fyror, eller t.o.m. treor. Samtidigt finns det enorma ekonomiska fördelar att fylla hela modellprogrammet med motorer stöpta i samma form så att säga, t.ex. fyror. Bara ändra lite på slaglängden, en annan turbosnurra, och annan programmering ger ett stort antal olika motorer baserade på samma grund. = Billiga utvecklingskostnader.

Å andra sidan har Volvo inte lyckats särskilt väl med att ligga före konkurrenterna. VEA 225 hk i XC90 drar 2-5 % mindre än Q7 272 hk i verkliga tester (1,5% mindre i EU-Mix). Då får man ju dels mycket sämre prestanda (0-100 9 mot 6,5 typ), dels mycket mer och fulare motorljud, och mindre premiumkänsla.

För att förklara det här med cylindrarnas betydelse: ingen biltillverkare har hittills fått en fyrcylindrig diesel att gå mjukt och tyst. Skillnaden mot sexcylindrig är milsvidd. Ur test nyligen i AutoBild mellan Touareg, XC90, Grand Santa Fe och X5 (25d) - alla fyrcylindriga utom Touareg: "In diesem Feld trägt nur der Touareg ein Sechszylinder-Herz unter seiner Blech-Brust. und das tut ihm gut. Weil sich der VW damit viel souveräner, würdevoller, hochwertiger anfühlt, und er verbraucht nicht allzu viel": I uppsättningen med testbilar har bara Touareg en sexcylindrig motor, och det gör bilen gott. VW:n går mycket mer suveränt och värdigt, och känns mer påkostad, och förbrukar inte särskilt mycket". I testet återkommer de till motorn flera gånger och vilken klasskillnad det är - och då är ändå VW:ns motor en generation äldre än VEA. Att sätta sig i en 328i och direkt efter i en 335i är som två världar för mig...

En annan jämförelse: tyska ams testade X5 25d mot 30d. 0-100 6,6 mot 9,2. Förbrukning 9,8 mot 9,2. De kunde inte begripa hur man kan välja bort den helt annorlunda karaktären för att spara 6 procent bränsle.

Autobild eller om det var Autozeitung jämförde alla SUV:ar de testat senaste två åren och kunde inte hitta något samband mellan antal cylindrar och förbrukning.

I alla tester av A8 och S-Klasse med fyrcylindrig motor återkommer testarna till hur den fyrcylindriga motorn förstör premiumkänslan..

Nu säger ju motorutvecklare att man kan spara 3-5 % på att ha färre cylindrar i verklig körning och det låter rimligt.

Jag tror Volvo har tänkt fel och borde erbjuda en sexcylindrig. 225 hk VEA som 3-literssexa med ca 340 hk - det vore något! Borde inte vara oöverstigligt dyrt. Undra om det finns en reservplan...

Eller så är det en generationsfråga - om tio år är det mest vi som då är gubbar som bryr oss om motorljud och motorgång...
PH
Tror nog mer på det sista stycket. Skulle mer än gärna haft en elbil t.om. Bild
Jag håller med dig PH, man ska väl tillverka sånt som kunderna efterfrågar, gäller inom alla områden.

Vem av oss Volvokunder vill ha eller ens har efterfrågat dessa urtrista fyrcylindriga motorer? Dessutom när vi i princip betalar för premiumpriser...
Användarvisningsbild
av VolvoB20
perhall skrev:Å andra sidan har Volvo inte lyckats särskilt väl med att ligga före konkurrenterna. VEA 225 hk i XC90 drar 2-5 % mindre än Q7 272 hk i verkliga tester (1,5% mindre i EU-Mix). Då får man ju dels mycket sämre prestanda (0-100 9 mot 6,5 typ), dels mycket mer och fulare motorljud, och mindre premiumkänsla.
Men... biltidningarna är ju lyriska . Att XC90 är 3 sekunder långsammare och 15 billängder efter i sprinten uppvägs ju av att motorn låter så piggt att man tror att det går fortare än vad det faktiskt gör. :D :D :D

Som jag läste i någon av motortidningarna "Det är väl ingen som har bråttom"
av perhall
Har sett det också. Xc90 hänger med bra. Så skriver de. Men den är de facto mycket långsammare och knappt snålare. Sen trodde man att strålkastare och ljudnivå skulle va super men icke... I övrigt fin bil...
  • 1
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14
  • 15
  • 19
Airbag Lampa på Volvo S60 2,4 2004

OK, eftersom bältesavkänningen fungerar[…]

Som nyligen inhoppad i en 4a kan jag flika in me[…]

Dörrlås under vintern.

Vi har en XC60 MY22 men har inga problem med d&oum[…]