Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av VolvoB20
Jag har försökt hitta oberoende studier som faktiskt visar om en lack uppnår full hårdhet omedelbart efter härdning eller om det efterhärdar ytterligare men har inte hittat någon studie som stöder någondera varianten.

Så jag har bara utgått från egna erfarenheter och min fars som jobbat hela sitt liv inom lackeringsbranchen.

Sen är ju en allt för hård lack heller inte bra, den står ju emot repor och kemiska angrepp bra men får microsprickor vid stenskott o när bilen flexar så man har ju frångått de allra hårdaste lackerna som man använde ett tag.

Om någon har en vetenskaplig studie vore det mycket intressant.
av Gabriel
Leafs skrev: Lacken på TS bil är till 100% säkerhet härdad sedan länge och kan rekonditioneras enligt konstens alla regler.
Jag hävdar fortfarande att lacken blir succesivt hårdare under en längre period, kan vara många månader.
Sen beror det ju på vad du menar med 100% härdad. De billacker jag brukar använda så anger tillverkaren att de är genomhärdade på nån timma i 60º och några timmar i 20º, och visst, delarna som lackats är hanterbara på den tiden utan problem, men lacken är ändå betydligt hårdare efter ett år än vad den är efter en månad.

Det är möjligt att bilfabrikerna använder andra typer av lacker jämfört med billackerare, men jag tror ändå att lacken är hårdare efter ett år jämfört med veckorna efter lackering.
Användarvisningsbild
av Funk
Det är möjligt att bilfabrikerna använder andra typer av lacker jämfört med billackerare
Där ligger "hemligheten" , det och bättre ugnar/värmekällor.

/Thomas
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Sorry, men jag upplever motsatsen. I löpande band produktionen är varje krona som kan sparas i fokus och bilarnas originallack imponerar inte speciellt mycket.

Om du lackerar om din bil kan du enkelt välja både högre kvalitet och hållbarhet på produkterna du använder om du bara är villig att betala lite extra.

Oändligt många nybilar har passerat lackeringen under åren för att åtgärda transportskador. Och om lackeraren är proffs så uppför sig den omlackerade delen inte annorlunda än resten av bilen
Användarvisningsbild
av Funk
Låt oss enas om att vi är oense...

/Thomas
av Leafs
Vid ALLA tillfällen jag har tagit bort fågelskit från en lack har det inte räckt med polering, det har krävts våtslip. Detta oavsett lackens ålder och biltillverkare. I och för sig inget problem, men man ska inte underskatta fåglarnas tarminnehåll..
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Funk skrev:Låt oss enas om att vi är oense...

/Thomas
:-)-)

Men det vore väldigt intressant om någon kunde hitta en vetenskaplig test, jag har letat och letat men inte hittat ännu.
Användarvisningsbild
av Funk
Jag vet ju utan tvivel att bilen är polerbar redan samma dag den lackats i fabrik, och att man efter byggandet av den nya målerifabriken i Torslanda -91 (då man även införde vattenburen baslack) inte haft några större problem i processen på grund av mjuk lack. Det hade man innan..
Det är ju lite kul när man läser att en färg är mer repkänslig än en annan då det är samma klarlack på ALLA bilar (från Volvo). Att det syns mer är ju en annan sak..

/Thomas
av AndS
Eller är det så att man är känsligare för att se repor på en ny bil än när den blivit lite äldre :wink:
Skönt att man valde en seashell och nästan kan räkna in årets tvättar på en hand, trots 2500 mil och sista kilometerna till fritidshuset på grusväg. :D
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Funk skrev:Jag vet ju utan tvivel att bilen är polerbar redan samma dag den lackats i fabrik, och att man efter byggandet av den nya målerifabriken i Torslanda -91 (då man även införde vattenburen baslack) inte haft några större problem i processen på grund av mjuk lack. Det hade man innan..
Det är ju lite kul när man läser att en färg är mer repkänslig än en annan då det är samma klarlack på ALLA bilar (från Volvo). Att det syns mer är ju en annan sak..

/Thomas
Visst går det att polera samma dag. Jag har själv gjort det på en bil jag lackade, jag lade många lager klarlack, ett om dagen med polering/våtslip i mellan varje lager för att få den där djupa utställningsfinishen. Men lacken behöver ju inte vara glashård för detta.
Airbag Lampa på Volvo S60 2,4 2004

OK, eftersom bältesavkänningen fungerar[…]

Som nyligen inhoppad i en 4a kan jag flika in me[…]

Dörrlås under vintern.

Vi har en XC60 MY22 men har inga problem med d&oum[…]

Om du tycker det är opraktiskt med laddning e[…]