Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

av Randompekarn
#989924
Hej forumet!

Nu vänder jag mig hit i desperation. Jag köpte två nya gummin till min volvo s60 2011. Dimension 235/45 18"
Innan jag la på dessa var bilen felfri. Jag la på två nya och balanserade hos däckia. Däcken nollad men den vibrerade endå. Däckia dömer ut ena däcket och säger att den är oval. Jag skickar till baka till däckonline och får ett nytt. Gör om balansering på alla däck på bilen och testar igen utan vidare resultat. Jag återvänder och dom kränger om och balanserar om. Dom ser inga konstigheter,men problemet kvarstod endå.
Jag åker till en annan stor firma och gör samma procedur Igen utan resultat. Så jag testar byta däck till ett annat set jag har och bilen funkar felfritt. Samt ett tredje sett och inga problem. Så jag sätter på dom felaktiga igen och byter från bak till fram. Problemet följer med och ratten börjar hoppa. Samtidigt återkommer däckonline och säger att första däcket är felfritt.

Så nu sitter jag här med 3 däck som fan inte fungerar. Vad kan detta vara !? Blir less och pank på köpet.

Däcken är ett par pirellis gt Nero zero.
av jjt
#989983
När jag köpte min V70 så hade dom bytt till sommarhjul på den vid leverans, och det var obalans på dom. Åkte tillbaka och dom fick balansera om alla fyra hjulen, fortfarande obalans. Åkte till en däckverkstad i stället och dom märkte direkt att set saknades navringar på två av fälgarna därav obalansen
#990088
Det ska jag kolla upp jjt!

StefaN det är ett par orginal. Allt började som sagt efter bytet av gummi då jag fick punktering på ena däcket. På balanserings maskin ser man inte några konstigheter att däck och fälgar är oval eller sne konstigt nog.
Användarvisningsbild
av Funk
#990184
Randompekarn skrev:Det ska jag kolla upp jjt!

StefaN det är ett par orginal. Allt började som sagt efter bytet av gummi då jag fick punktering på ena däcket. På balanserings maskin ser man inte några konstigheter att däck och fälgar är oval eller sne konstigt nog.
Det behöver du inte kolla, originalfälgar har aldrig navring..

/Thomas
av mikekop
#990186
Funk, det beror ju på definitionen av "original"? Om definitionen är "fabriksmonterade på denna bilen", så ja, då behöver man inte kolla navringar. Men är definitionen bara "Volvo-fälgar" så har Volvo haft olika storlekar på navhålet men samma bultcirkel genom åren och modeller.
#990193
Tack för alla svar!

Dom var nog inte fabriksmonterad. De köptes i efterhand enligt förra ägaren. Jag hoppas verkligen att det är det...
Isåfall kan dom ha gått sönder eller blivit tappade? med tanke på att detta drog igång i samband att jag bytte gummin?

Bytt kupefläkt, vilket meck men nu känns[…]

Tjena! Har ett återkommande problem med min […]

Det var därför jag funderade på om[…]

Hej! Det är så att jag har en fas 2 d5 […]