Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!

Har en V70 2,4T årsmodell 2003 där jag senaste 20 000 milen haft Volvos original sportsats med nivåreglering bak (fanns att köpa 2005 men finns tyvärr inte längre) och varit hyfsat nöjd med väghållningen (fortfarande lite väl mjuk/gungig fram).
Tyvärr finns inte dessa dämpare & fjädrar att köpa längre (jag har i alla fall inte hittat dem). Så när det var hög tid att byta (fast nu behöve rjag inte nivåregleringen längre) valde jag att köpa från VParts.

Köpte G&M:s sportstötdämpare fram & bak. Bytte och tyckte det blev ovanligt svampigt för att vara nytt. Körde dock med det ett tag (ca. 800mil) och fick klagomål bak på besiktningen. Reklamerade dämparna bak till VParts som var väldigt bra att ha att göra med. Fick nya monterade dem men har idag fortfarande en bil med kass väghållning. Åker man på lite är det som en gunghäst där bak & fram inte är syncade. Dn fjädrar upp ojämnt och skjuter över (gungar) både fram & bak. Vilket gör den både farlig & otrevlig att åka på lite med.

Då original sportsats inte längre finns att köpa & prylarna från VParts inte gör jobbet är frågan:
- Vilka säljer bra dämpare & fjädrar till min bil? Och vilka komponenter bör jag välja för att få en väghållning motsvarande den jag hade 2005 eller ytterligare lite "fastare" fram?

Mvh!
// Niklas
Fjädrarna ser till att bilen inte sjunker ihop.
Stötdämparna hindrar bilen gungar.
Du kan köpa väghållningssats för polisbil, men den är inte sportig eller hård.
milktrucker skrev:Fjädrarna ser till att bilen inte sjunker ihop.
Stötdämparna hindrar bilen gungar.
Du kan köpa väghållningssats för polisbil, men den är inte sportig eller hård.
Nivådämparna jag hadde bak påverkade både det statiska och dynamiska hänget (sag) till att bli kraftigt mindre (högre bakända) än originaldämparna som satt på innan och definitivt nuvarande dämpare (G&M) med hårdare fjädrar (dvs. sportpaketet).

Någon som vet om dämparna i väghållningssatsen är samma/motsv däpning som i sportpaketet?

Och om man inte skall köpa original och vill ha bra väghållning vid högre farter dvs. +200 (om vi kallar det hårdare eller sportigare kanske spelar mindre roll)?
Jag hade samma problem när jag blev ägare till min S60, Volvos orginal mjuka gång kan göra mig lite åksjuk men som tur är finns det bot mot detta.
I min S60 har jag monterat fjäderbensstag både fram och bak, dessa är barnsligt enkla att montera och skapligt billiga att köpa och stadgar upp chassit framför allt i kurvor, karossen kränger/luta inte alls lika mycket som utan. Rekommenderas starkt!
Jag har sänkfjädrar kombinerat med orginal dämpare, ger bättre väghållning men behåller ändå lite komfort så man känner inte varje liten sten i ryggen när man kör över dem.

Jag har själv varit inne på att skaffa dessa grövre krängingshämmarna:
http://www.xtremt.se/volvo-6/volvo-s60- ... 70n-ej-awd
De ska också hjälpa ganska mycket om man läser vad andra förare upplevt efter installation.

Nyligen installerade jag själv:
http://vparts.se/se/s60/volvo-s60-2000- ... -xc90.html
Enkel process, bara att klämma i befintliga "subframefästen" sen klart. Många andra säger att dem ger bra skillnad men jag märkte inte jättemycket, kanske för att jag redan styvat upp chassit på andra sätt.

Annars är väl det vanligaste och se till så att alla bussningar är fräscha runt om i upphängningen, många säger att det märker skillnad och får tillbaka sin nybilskänsla i styrningen när dem bytt lite delar som länkarmar mm.

Hoppas du finner lösningen :)
Varför krångla till det? Köp en BMW, problemet löst.

Haft BMW mycket och det är bara att konstatera att det är stor skillnad i vägållning , styrkänsla och motorprestanda. Jag klagar inte på min XC70 som jag nu har av praktiska skäl, men vill man ha det jag nyss nämnde då är inte volvo första valet.

BMW har ett antal nivåer. Standard, sänkt chassie, sportchassie och M. däremellan finns en hög med olika fälgar, man kan experimentera med bredare däck bak, sportinställning på stötdämpare, olika krängningshämmare mm mm.

Men i grunden, om du köper i stort sett vilken BMW som helst utom 2 och 7 serien så får du bättre väghållning.
Avarage skrev:Och om man inte skall köpa original och vill ha bra väghållning vid högre farter dvs. +200
Allvarligt talat... om du har för avsikt att ha väghållning som lirar i 200+(?!?), så kan du givetvis inte köpa cheapcharliekina prylar och tro att det ska fungera... det borde du förstått. Att ha den målsättningen är inte heller speciellt smart på en V70(dessutom med 20000+ mil), men visst går det dock får du väl lägga till en nolla på priset. En rimligare nivå är som redan nämnts i tråden att välja "sport" dämpare i från erkänd tillverkare som Bilstein eller Koni.
Senast redigerad av 1 ThomasT, redigerad totalt 0 gånger.
NHansson skrev:I min S60 har jag monterat fjäderbensstag både fram och bak, dessa är barnsligt enkla att montera och skapligt billiga att köpa och stadgar upp chassit framför allt i kurvor, karossen kränger/luta inte alls lika mycket som utan.
Du får gärna försöka förklara hur ett fjäderbenstag gör så bilen kränger mindre än när man kör utan stag... :roll:

.

Har en XC70 -16 som gått 16 000 mil. Har f&o[…]

Rensa bagaget, öppna undergolvet, använd[…]

Kablar till tändspol

Problemet, i mitt fall i alla fall, är att pl[…]

Feltema har ju AGM-batterier i den storleken f&o[…]