Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av plyma58
Hjälp mig i semester tider!
Har en volvo v70 (årsm 2001 men lilla 130hp motor) jag köpte för ett tag sen jättefräsch familjevagn i bra skick som gick som en klocka vid inköp,fick bara höra av förra ägaren att oljelampan tänds då och då så han hade fått rådet av någon bilverkstad att byta oljetrycksgivaren så det sa han till mig att jag borde göra.Japp tänkte jag och beställde en ny givare och slängde på plats.
Vid bytet av givaren passade jag på att tömma ur all gammal olja och bytte den och även filtret givetvis
Upptäckte när jag bytte filtret att det var "kaffesump" längst ner i koppen till filtret,nåja rengjorde och slängde på ny O-ring oxå till filterkoppen.
Har kontrollerat när jag fyllde på ny olja så att nivån la sig perfekt imellan "hög" åh "min" på oljestickan.
Till saken hör nu att när jag starta bilen ETT DYGN efter oljebytet så började bilen ryka vitt en hel del oxå(LUKTADE BRÄND OLJA),så stängde av och gick in resten av dagen i ren frustration.

Idag gjorde jag ett nytt försök tänkte bilen får stå på lite längre nu då till slut gav det med sig och bilen slutade ryka och inga felmeddelanden(detta med bilen stilla på tomgång),Satte mig i bilen körde ca 4km sträck,oljelampan tänder sig och får larm på info panel "INGET OLJETRYCK STÄNG AV BILEN OMEDELBART"så gjorde detta så nu undrar jag gott folk är det pumpen som är kass eller är silen i tråget i täppt?Något av dom två måste det ju vara?
Min tanke är att silen är täppt men frågan är då om man ger sig på att riva ner tråget på egen hand är ju rätt stort arbete att göra hemma?Någon som har erfarenhet?Min tanke är att plocka ner tråget underifrån åh då måste väl brygga till framvagn åh allt bort eller?Tacksam för all hjälp jag kan få =(
av sensonic
Hur ser följande ut:
Nivå oljesticka mot när du fyllde?
Hur ser oljan ut på stickan, något vitt/gulvitt?
Nivå och utseende kylvätska?

Vad fyllde du med för olja?

130 hk, menar du bensinfennan på 140?

Någon chans att läsa felkoder?

Vevhusventilation; om du startar motor med oljestickan ur, sätter till en liten plastpåse. Blåses den upp då (=problem med vevhusvent) eller drar motorn sakta luft ur påsen (=normalt)?
av Mobbe
Ryka vitt är väl kylarvatten i cylindrarna. Ryka svart är väl motorolja i cylindrarna. ( eller tokfel bensin-luftblandning).
Ytterligare sil av motorolja än filtret stämmer det? Jag är nyfiken! Men om igentäppta kanaler pga ditt "kaffesump" kanske du ska köra en rengöring.
av volvo244gle
Anslut en testlampa till oljetryckskontakten och starta motorn. Det kan ju vara så att kabeln från kontakten ligger och jordar någonstans, eller att något i bilens elektronik strular.
av Per L
På alla mina bilar monterar jag en oljetrycksmätare.
Då behöver man aldrig tveka om man har bra eller dåligt oljetryck eller inget oljetryck alls. Man ser också om något är på väg att hända med oljetrycket innan det blir allvarligt.

Oljetryckslampan säger bara om man har över eller under (vanligtvis) ca 0,3-0,5 bars oljetryck och tex 0,5 bars oljetryck (=släckt lampa) innebär troligen rätt snart mycket dyrbara konsekvenser om man kör med ett så lågt oljetryck.

Per L
av rid54
Det är väl ett par olika "problembilder" här:

1. Rykande... Vit eller vit till blåvit kan vara mycket olja i förbränningsrummen av nåt skäl. Läckande ventilspindeltätningar eller så, eller att nånting läcker in olja i insuget. Vit rök kan vara kylvätska också, men det har inte med oljesystemet att göra.

2. Lågt oljetryck. I o med att du bytt kontakten och det fortfarande larmar, så är det kanske lågt oljetryck på riktigt. Antingen är det nåt med leveransen (fel i pumpen eller dess anslutningar, fastnad övertrycksventil...), eller så är det på "förbrukningssidan" som problemet finns, dvs att det är ett viktigt lager som glappat upp och släpper ut trycket eller att det finns en läcka i nån annan komponent som tar emot olja.
Kablar till tändspol

Problemet, i mitt fall i alla fall, är att pl[…]

Feltema har ju AGM-batterier i den storleken f&o[…]

Rtti trafiktjänst navigation

Ingen? :-o

Min kopplingspedalgivare har gett upp 2ggr. "[…]