NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av maanson
Hej,

För några veckor sedan så köpte jag en nyare begagnad 2.0d, 06a som har gått strax över 4000. Går alldeles lysande men jag har dock en fråga till den som kanske har samma erfarenhet eller vet vad det kan vara eller om det är normalt.

Dagligen kör jag ca 11 mil tur och retur till mitt jobb. Som vanligt när man har köpt en ny bil så pillar och undersöker man en del. Nu har jag fått dille på att kika på bränsleförbrukningen. Jag vet att man inte ska lita helt och fullt på den dator som mäter och visar bränsleförbrukningen men jag antar att man kan se det som ungefärliga mått. NU till saken, vissa dagar så drar den "som den ska" eller till och med förvånansvärt lite enligt "Nuvarande förbrukning". Den pendlar då mellan 0,5-0,6 liter/mil i vanlig marchfart på motorvägen och landsväg. Men andra dagar så drar den uppåt 0,7-0,8 på samma sträcka med liknande förutsättningar (dvs ingen eller obefintlig motvind, inga backar, ingen AC på mm).

Medelförbrukning enligt dator ligger på 0,62, när jag räknade nu senast när jag tankade så låg den på 0,63-0,64. Jag vet att detta inte är dåligt jämfört med andra här på forumet men om bilen skulle dra 0,5-0,6 när den nu drar 0,7-0,8 så skulle jag kunna sänka förbrukningen ytterliggare, kanske enligt spec.

Dessutom så tycker jag att den drar lite väl mycket i lätt lätt motlut, den kan röra sig upp mot 1,0/mil då, det gjorde aldrig min v40 2,0T som jag hade tidigare och då vart det till och med en bensinare.

Min far har en precis likadan V50 och hans går på 0,57-0,58.

Är det någon som har något tips? Kan det vara turbon som är felinställd? Till saken hör är att när jag körde hem den från Borås där jag köpte den så lossnade en slang till turbon, var tydligen dåligt åtdragen. Det fixade Volvoverkstad utan problem, men kan det ha påverkat inställningarna? Samtidigt fick den ny programvara.

Kanske många och knepiga frågor, men någan kanske har ett tips?
av dali
Min V50 2.0D ligger på ca 0.63 l/mil (uträknat efter tankning), pendlar 12 mil t o r dagligen. Ungefär var 100:e mil så töms partikelfiltret, då drar bilen lite extra under några mil och kan gå lite ryckigt, ev kan det vara det du sett. Om du pendlar 11 mil till jobbet så bör det inträffa ungefär var 10:e arbetsdag.
Användarvisningsbild
av poseidon
Min drar 0.63 med vinterdäck (dubbfria 16") och 0.66 med sommardäcken (17"). Jag har 6 mil tor till jobbet så "kallstarten" påverkar väl förbrukningen mer i mitt fall. Jag är lite besviken på den i mitt tycke höga förbrukningen men det är ju mil ifrån motsvarande bensinbil iaf.
av whoppi
Hej! Jag har en V50 2.0D -07:a, jag kör 10mil till o från jobbet varje dag.
på en tank så snittar jag verklig förbrukning 0,58l/mil. färddatorn visar något mindre.
Vägen är mestadels 90km/h med några inslag av 70km/h förbi mackar och vissa utfarter.
Att den drar mer soppa vid rening av partikelfiltret är ju helt klart, då ligger den på ca 0,8l/mil under ca 15-20min

Mätte sist en långresa Jönköping - Sthlm och tillbaks med 0,57l/mil på färddatorn. Låg runt 110km/h för det mesta.

Vad jag märkt är att den med 17" sommardäck nu börjat öka en del i förbrukning jämfört med mina 16" vinterdäck.
Jag skickade i lite mer lufttryck i sommardäcken och förbrukningen minskade något igen.

Vad vågar man ha för tryck i ett par 215/50-17 utan att de slits fel?
av maanson
Ok, tack för alla svar. Jag misstänkte att reningen av partikelfiltret gör att den drar mer, men nu vet jag att det verkligen är så (såg att det stod så i instr.boken också).

Detta kan förklara varför jag har noterat högre förbrukning ibland. Bara att hoppas att det inte är något annat också, ska hålla koll ett tag till.

Ska tanka senare idag, men jag tror att jag har kommit ner till 0,6-0,62 under den senaste veckan (en tank brukar räcka en vecka ca).

Bör lägga till att jag har 225/40 17" på, vilket gör att den drar mer.

Mvh Niclas
XC70 2016

Tack. All info är uppskattad oavsett bra elle[…]

En ständig jakt på kapital verkar vara […]

Volvo 945 STARTAR EJ

Hur nollar jag felkoder utan obd2? Bara att lo[…]

Det gör att motorn blir varmare snabbt nä[…]