Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Aactive
Vi ska snart beställa men vet inte hur vi gör med diverse extrautrustning. Vi vill inte välja bort något som vi ångrar i efterhand...men inte heller välja till något som man inte kommer att uppskatta (fritt tolkat).

Finns det några nackdelar med att välja panoramataket? Vi kommer att ha takbox på halva året då det blir en del skidresor men sommarhalvåret är ju takboxen inte på... Försöker även få någon klarhet i om panoramataket ändrar säkerheten men verkar vara lite oklart i vad vi kan hitta.

Tänkte om någon har några synpunkter på vad vi valt nu (förstår att det är individuellt men trevligt att få fler infallsvinklar):
Baksätespaket
Klimatpaket
Tekpkt R-des/Insc
Intellisafe PRO
Options: Alu-hjul Silver DC 21"
Audio9” PS Bowers Wilkins
Eluttag 230V bak
Innertak svart
Mörkt tonade rutor 5 st
Panoramaglastak
Volvo On Call
Airplay

Luftfjädringen har vi valt bort mest p.g.a. vi fick tips att det inte är värt det, men vad vet vi?!
I övrigt har vi två barn.

Tack på förhand för synpunkter. Våra bästa kunskapsområden är inte köp av ny bil...
Tycker det ser ut som ett bra val, förutom stereon.
Personligen tycker jag inte det är värt att lägga 30.000Kr på bättre ljud i en bil.
Originalstereon i bilen tycker jag är fullt tillräckligt.
Ska sägas att jag har inte hört Bowers Wilkins stereon, men 30.000 extra, nej.
Bowers & wilkins kostade 20.000kr innan sen tyckte folk här att det var prisvärt & billigt sen höjdes det till 30k

Även luftfjädringen åkte upp ifrån ca 16k till 22k

Panoramataket tycker jag du ska välja till det ger ett härligt ljus in i Kupén.
Jag har haft glastak på min subaru i 4 år nu.
Kommer inte välja det på någon mer bil då jag tycker det stör lite när man kör men kan ju vara jag som är känslig.

Laminerat glas runt om hade jag lagt till. Tystare och säkrare!

Jag har bara kört bil med luftfjädring och tyckte den var så bra så jag vågade inte välja bort den när vi beställde!
Jag gillar Panoramatak och håller med om att stereon är i dyraste laget. Men kan man överhuvudtaget använda ordet "prisvärt" när man är uppe i den prisklassen? Den allmänna värdeminskningen är ju rejäl så 30.000 extra kanske inte betyder så mycket. Men själv skulle jag inte valt det.
Tackar och niger för alla svar!

Ja, laminerat glas kanske är bra ja. Det hade vi inte tänkt på.

Ok, ljudsystemet verkar vara flest som är negativa till ffa pga priset. Gillar musik så mycket så det var ffa pga detta intresse men frågan är väl hur stor skillnad det är. Hmm!

Efter era svar känns det som om vi kommer ångra oss om vi inte väljer panorama (Hyted, väger in ditt svar också...).

Luftfjädringen, är det fler som har åsikter om den? Som vi tänker idag så kommer vi inte välja den som sagt men är bara lite nyfiken.
Jag kör en D5 Inscription som har alla paket och alla tillval.

Definitivt panoramataket! Det är en stor bil och det hjälper verkligen till att få ett skönt ljus i kupén! :D Stör solen drar man ju bara för solskyddet och det dras dessutom för automatiskt om bilen står parkerad och det är varmt ute.

B&W-systemet är dyrt ja, men HE**** va bra det spelar! :shock: Enligt mig är det bättre än B&O i Audi t.ex. och jämför med det är det faktiskt "prisvärt", trots 30'kr.

Jag har inte kört en XC90 utan luftfjädring så jag vet inte hur bra eller dålig standard-fjädringen är. Det jag kan säga är att luftfjädring är som klippt och skuren för biltypen. I komfort rullar den på väldigt mjukt och skönt och vill man köra mer aktivt så i med Dynamic så sänks bilen och den blir betydligt styvare och mer alert.

Du har inte kollat på inscription upgrade? Nappalädret är underbart mjukt och sjukt snyggt med vita sömmar, plus att den läderklädda instrumentpanelen höjer lyxkänslan många snäpp! :D :-)-)
Lövet skrev:Jag gillar Panoramatak och håller med om att stereon är i dyraste laget. Men kan man överhuvudtaget använda ordet "prisvärt" när man är uppe i den prisklassen? Den allmänna värdeminskningen är ju rejäl så 30.000 extra kanske inte betyder så mycket. Men själv skulle jag inte valt det.
Ja det kanske är lite fel ord att använda prisvärt i den prisklassen, men många som beställt xc90 verkar tänka på ekonomi med förbrukning osv då nästan alla valt D5 Awd, 20tkr extra för 100hk till + 2 dl högre förbrukning verkar skrämma många köpare tyvärr. Merkostnaden för att köra T6an är väldigt lite i förhållande vad totalkostnsden är på denna bil.
Det här med val av utrustning är alltid en svår fråga, det beror ju helt på vilka personliga kriterier man har och värdesätter.

B&W systemet är som sagt grymt bra! Men personligen hade jag aldrig lagt 30k på att få bättre ljud i bilen. Nu har jag iofs aldrig hört standard systemet så jag vet inte hur stor skillnad det är.

Luftfjärdringen hade varit det absolut första jag bockat i. Ett måste i biltypen enligt mig.

Panoramatak är klart trevligt och släpper in härligt ljus i bilen. Men det är inte bara trevligt. Hade det på min förra X5:a och jag drog i princip alltid igen den när det var soligt ute. Då tyckte jag bara det var störande.
Aactive skrev:Vi ska snart beställa men vet inte hur vi gör med diverse extrautrustning. Vi vill inte välja bort något som vi ångrar i efterhand...men inte heller välja till något som man inte kommer att uppskatta (fritt tolkat).

Finns det några nackdelar med att välja panoramataket? Vi kommer att ha takbox på halva året då det blir en del skidresor men sommarhalvåret är ju takboxen inte på... Försöker även få någon klarhet i om panoramataket ändrar säkerheten men verkar vara lite oklart i vad vi kan hitta.

Tänkte om någon har några synpunkter på vad vi valt nu (förstår att det är individuellt men trevligt att få fler infallsvinklar):
Baksätespaket
Klimatpaket
Tekpkt R-des/Insc
Intellisafe PRO
Options: Alu-hjul Silver DC 21"
Audio9” PS Bowers Wilkins
Eluttag 230V bak
Innertak svart
Mörkt tonade rutor 5 st
Panoramaglastak
Volvo On Call
Airplay

Luftfjädringen har vi valt bort mest p.g.a. vi fick tips att det inte är värt det, men vad vet vi?!
I övrigt har vi två barn.

Tack på förhand för synpunkter. Våra bästa kunskapsområden är inte köp av ny bil...
Då jag har lite problem med min nya xc90 så har jag haft en låne xc90 i en vecka samtidigt med min egna. Har då kunnat jämföra rätt bra. Min bil har inte luftfjädring men det har lånebilen. Har kört den ena bilen först och den andra sen och jämfört på så för att bilda mig en uppfattning. Jag känner ingen skillnad med luftfjädring och den vanliga fjädringen vid normalkörning. jag hade inte lagt till detta.
Jag har "standard" stereon i min, spelar riktigt bra. Grymt nöjd med ljudet, klart bättre än tidigare bilar. Men när jag spelar i min och sen i låne bilen som har b&w så är det skillnad. Betydligt bättre ljud i b&w, grymt imponerande rent av. Men för min del tycker jag det inte är värt 30kkr

Är det någon som har monterat nyare bak[…]

Okej så Polestar engineered är inte s[…]

Kom över en helt ny ratt, nu är jag n&ou[…]

Kolla att du kan rucka på oken tills inre […]