Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

Hej

Förra året så märkte jag att lacken börjat bli flammig baktill på bilen. Fick inte bort det med tvättning, avfettning och inte heller med lätt rubbing.

Så för ca 3 månader sedan så lämnade vi in bilen på en helrekond för jag/vi orkar inte hålla på med polering längre. Dom fick då bort dom där konstiga vita flammorna. Dom påpekade det tom för mig när jag hämtade ut bilen.

Men bara efter några veckor så är skiten tillbaks igen! Problemet är bara på ena sidan av bilen och enbart på bakskärmen och ramen som är längsgående över dörrarna.

Tvättade bilen idag och tvättade extra mycket med svampen men det händer ingenting.

Bifogar bilder så ni kan se hur det ser ut och hoppas ni kan tala om det vad det är, hur det kunnat uppstå och hur i helsike jag kan få bort det? Ser ju inte alls trevligt ut.

Tack på förhand.

Bild
Bild
Bild
agusta44 skrev:Använder du någon stark avfettning när du tvättar, typ alkalisk, petrokemisk?
Min tanke var om du låtit medlet torkat in på lacken. Det kan ge problem.
Nej. Var länge sedan jag använde någon form av avfettning eller liknande men har dock för något år sedan. Sedan dess är det enbart avspolning och sedan tvättning med bilschampo.

Funderar på att prova med någon cleaner och försöka få bort det och sedan lägga på någon form av försegling ala Sonax Xtreme Protect+Shine.
Tänker garanterat inte lämna in bilen på rekond osv igen om skiten ändå kommer tillbaks. Någon form av garanti vill man ju ändå ha?
Kollade vad jag hade hemma som jag använde till våran andra bil för 4 år sedan.
Provade med lite Sonax Polish och skiten försvann enkelt!
Däremot så blev trasan färgad röd!!
Måste vart omlack innan jag köpte den.
Är det ingen klarlack över som standard? Saknas ju enekligen skydd! Slarv?
Om det skall vara klarlack som standard, kan man fixa det hyfsat smidigt själv?

Lär väl inte bli billigt att lämna in bilen och få det gjort antar jag? Ingen risk att försäkringen kan täcka det va? :)

Edit: En bild...
Bild
Morsan hade en Corolla som det lackades om en bakskärm på.
Tog max ett par år så såg den ut som den var målad med Falurödfärg :shock:
Det gick att polera upp men kom snabbt tillbaka.
Jag har även sett det här fenomenet på andra röda bilar.
Jojje62 skrev:Morsan hade en Corolla som det lackades om en bakskärm på.
Tog max ett par år så såg den ut som den var målad med Falurödfärg :shock:
Det gick att polera upp men kom snabbt tillbaka.
Jag har även sett det här fenomenet på andra röda bilar.
Vet att gamla bilar, äldre än 2000? lätt blev matta å solblekta.

Då trasan färgades röd så saknas det ju lackskydd helt. Tar väl inte många dagar för skiten att missfärgas igen då antar jag.
Antar att en klarlackning är det bästa alternativet? Visst kan man kanske åka till BVS eller liknande å lägga ett lackskydd men detta är väl inte i närheten lika bra/effektivt som klarlack?

Måste ju se till att skydda lacken eller bara låta det vara. Låta det vara tror jag inte att jag kan med... Men vill inte heller lägga för mycket för att lackskydda...

Får ta mig tid att åka till Bilia på Måndag och prata med om någon lösning eller något. Alternativt leta upp lackerare som kan göra detta till ett "vettigt" pris.
Nu har jag vart runt lite.
Jäkla slarv av den som lackat om bakskärmen. Synd att man inte såg detta för 4 år sedan när man köpte bilen. Antar att det tog några år innan ny lack börjar oxideras osv.
Domen är att det är omlackning som gäller. Så det är alltså hela bakskärmen samt den ramen som sitter ihop med bakskärmen som går hela vägen till framskärmen typ.
Har fått ett bra/vettigt pris som jag troligen kommer nappa på.
Mest för att det ser så jäkla tråkigt ut. Visst kan jag polera och vaxa och skydda lacken typ 5ggr om året men blir ju en massa jobb och inte värt det.
Skall tänka på detta i några dagar å sedan troligen tacka ja å lackera om skiten så man kan bli nöjd.

Edit

Ingen risk att man kan få det på försäkringen tro? Fast då kanske det påverkar premien?

Det var därför jag funderade på om[…]

Hej! Det är så att jag har en fas 2 d5 […]

Kioskens Volvo 850 R "Ebba"

Tagit ut bilen till sommarn once more :-) Bara at[…]

Gäller tidigare modeller som jag förs[…]