Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Elander
Hejsan är det någon som vet vart sensorn sitter som ska känna av luften ute ifrån om jag fattat det rätt sitter?
Tror den känner av typ när det är mycket avgas tex så tror jag den sätter igång återcirkulation.

Bilen sätter felkod på sensorn och jag tänkte få igång den men vet varken vart den sitter eller vad den heter.
Är det någon som känner till den så berätta gärna lite om den o pris om någon vet..

Med vänlig hälsning, Anders
Elander skrev:Hejsan är det någon som vet vart sensorn sitter som ska känna av luften ute ifrån om jag fattat det rätt sitter?
Tror den känner av typ när det är mycket avgas tex så tror jag den sätter igång återcirkulation.

Bilen sätter felkod på sensorn och jag tänkte få igång den men vet varken vart den sitter eller vad den heter.
Är det någon som känner till den så berätta gärna lite om den o pris om någon vet..

Med vänlig hälsning, Anders
Det heter så fint som IAQS-sensor.
Hur du byter?
Kolla länken.

http://www.svxc.se/phpBB2/viewtopic.php?f=25&t=19018
Bytte min häromdagen på en XC90 2.5T -04 och det var väldigt enkelt.
Lossa vänster torkararm och sedan pluggarna till plastkåpan. Pluggen lägst ut till vänster skiljer sig från de övriga och där får man peta upp mitt delen. De övrika knackar man ut mitten neråt och går då att återanvända. Det räcker om du lossar några stycken så du kan vika undan kåpan.
Där under sitter det en kåpa över luftintaget som är lätt att plocka lös.
Jag tog även bort "ringen" som sitter med snäppfästen runt intaget så det var lättare o komma till då det är lite trångt/pilligt.
Själva sensorn sitter med en bajonettfattning. Kabeln kan man dra i lite gran så man kommer åt att snurra och sedan lossa kontakten.
I med en ny och montera i omvänd ordning.
Ett tips är att man testar innan man sätter ihop allting. :)
Finns några olika modeller med olika Part nr. Den jag skulle ha var Part nr. 31348902 men jag har en Part nr: 31369324 liggandes då det blev lite fel. :(
Kolla på tex http://www.scandix.de för just er modell.

Holy Moses. Tvättar varje dag j Har +100 par[…]

Trasig ABS givare, men var?

Vad är det för läsare du anvä[…]

Re: Dörrlås under vintern.

Mycket vanligt. Fick precis förardörren […]

Har haft det riktigt kallt ute som lägst -35 […]