Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av rid54
Nu vet jag faktiskt inte hur sofistikerat bränslesystemet är på just den här modellen, men normalt så är ju pumpen bara en pump, liksom. Den vet ju inte vilken vätska den pumpar och den matar bara på i tryckröret. Bränsletryckregulatorn håller fuelrailen på rätt tryck och allt som inte går ut i spridarna går tillbaks till tanken. Den cirkulerande volymen är MYCKET större än vad som går åt till insprutningen. Pumpens kapacitet är ofta inte ett problem ens vid full last om pumpen är frisk.

Däremot, om trycket i fuelrail varierar, pga en krånglande BTR eller om det faktiskt är nån sorts igensättning i tryckröret (filter, typ...), så kan det förstås börja märkas när motorn tar maximalt med bränsle. Eller om pumpen helt enkelt är dålig. Frågan är ju om ryckningarna så att säga finns hela tiden, men blir mer märkbara vid stort pådrag. Det finns ju så mycket som kan påverka, förutom bränsletrycket, exvis tändläget (knacksensorn ger signal, tändläget ändras), nån liten vakuumläcka kanske... Finns det nån felkod?
MartinS skrev:
Snacksalig skrev:Var lite krångel med bränslepumpen på my11.
Byttes på garanti, om jag inte minns fel. Ryckningar uppstod när man körde på etanol, med kvartstank eller mindre. Som om pumpen inte orkade leverera tillräckligt med soppa då.
En kompis har råkat ut för detta 2(!) ggr på hans MY11, som nu gått typ 8000mil eller något sånt. Ingen garanti eller goodwill, men väl på försäkringen.
Hans garanti hade nog gått ut när problemen inträffade. Så var det för mig. Men att alltid hålla tanken över kvartstank åtgärdade problemet.
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 56&t=86750
Användarvisningsbild
av TommyP86
Om det skulle vara så att det är pumpen har jag en bränslepump som jag köpte i vintras och rullat några tusen mil med det "nya" artikelnumret som du kan få köpa billigt.

Om du tycker det är opraktiskt med laddning[…]

Vissa saker bryr jag mig inte så mycket om v[…]

Airbag Lampa på Volvo S60 2,4 2004

OK, eftersom bältesavkänningen fungerar[…]